| 44 |
123 |
تنبیه چهارم قاعده "لاضرر": تعارض ضررین |
|
541 |
مشاهده صوت |
| 45 |
122 |
تنبیه دوم و سوم قاعده "لاضرر" |
|
951 |
مشاهده صوت |
| 46 |
121 |
تنبیهات قاعده "لاضرر" |
|
563 |
مشاهده صوت |
| 47 |
120 |
سؤال از کسترده حکم حکومتی در "لاضرر" |
|
502 |
مشاهده صوت |
| 48 |
119 |
اشکال بر فرمایش حضرت امام خمینی در مورد خطاب "لاضرر" |
|
498 |
مشاهده صوت |
| 49 |
118 |
کلام امام خمینی ره در حلّ اشکال بر علیّت "لاضرر" نسبت به قلع و رمی[1] |
|
703 |
مشاهده صوت |
| 50 |
117 |
بررسی فرمایش مححق نائینی ره |
|
1007 |
مشاهده صوت |
| 51 |
116 |
اشکالی که مححق نائینی ره در ادامه جواب دوم از اشکال بر علیت ضرر، بر خودشان وارد می کنند |
|
576 |
- |
| 52 |
115 |
پاسخ مححق نائینی ره از اشکال بر علیت "لاضرر" نسبت به قلع ورمی در داستان سمرة بن جندب |
|
932 |
مشاهده صوت |
| 53 |
114 |
حکومتی بودن حکم رسول اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در داستان سمرة بن جندب |
|
778 |
مشاهده صوت |
| 54 |
113 |
رجوع به نظر امام خمینی ره در مورد معنای تعبیر "لاضرر" |
|
1085 |
مشاهده صوت |
| 55 |
112 |
مقام دوم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم |
|
1011 |
مشاهده صوت |
| 56 |
111 |
بررسی فرمایش شیخ الشریعه اصفهانی ره در مورد معنای ترکیب "لاضرر" |
|
689 |
مشاهده صوت |
| 57 |
110 |
معنای دوم برای هیئت ترکیبیه لاضرر[1] |
|
936 |
مشاهده صوت |
| 58 |
109 |
راه حل دوم پیشنهادی محقق نائینی ره برای حل مشکل تخصیص اکثر |
|
933 |
مشاهده صوت |
| 59 |
108 |
رجوع به فرمایش شیخ انصاری ره |
|
748 |
مشاهده صوت |
| 60 |
107 |
بیان محقق نائینی ره در اشکال بر فرمایش شیخ انصاری ره |
|
618 |
مشاهده صوت |
| 61 |
106 |
اشکال محقق نائینی ره به فرمایش شیخ اعظم ره |
|
636 |
مشاهده صوت |
| 62 |
105 |
استعمال تعبیر "لاضرر" در نفی حکم ضروری به نحو مجاز در حذف |
|
669 |
مشاهده صوت |
| 63 |
104 |
اشکال بر فرمایش مرحوم آخوند ره |
|
618 |
مشاهده صوت |
| 64 |
103 |
مطلب دوم از بررسی فرمایش محقق نائینی ره |
|
611 |
مشاهده صوت |
| 65 |
102 |
|
|
928 |
مشاهده صوت |
| 66 |
101 |
عصاره نظریه محقق نائینی ره در رابطه با حقیقی بودن استعمال "لاضرر" |
|
638 |
مشاهده صوت |
| 67 |
100 |
احتمالات وارده در مورد هیئت "بعتُ" |
|
587 |
مشاهده صوت |
| 68 |
99 |
بررسی کلام محقق نائینی ره |
|
659 |
مشاهده صوت |
| 69 |
98 |
کلام محقق نائینی ره برای اثبات حقیقی بودن استعمال لاضرر |
|
636 |
مشاهده صوت |
| 70 |
97 |
مقدمه دوم محقق نائینی ره |
|
654 |
مشاهده صوت |
| 71 |
96 |
احتمال سوم در معنای هیئت ترکبیه در جمله "لاضرر و لاضرار" |
|
638 |
مشاهده صوت |
| 72 |
95 |
بررسی معنای هیئت ترکبیه در جمله "لاضرر و لاضرار" |
|
642 |
مشاهده صوت |
| 73 |
94 |
بررسی معنای لفظ "ضرار" در حدیث سمرة بن جندب |
|
946 |
مشاهده صوت |
| 74 |
93 |
سومین آیه |
|
652 |
مشاهده صوت |
| 75 |
92 |
تحقیق پیرامون ضرار در قرآن کریم |
|
917 |
مشاهده صوت |
| 76 |
91 |
تحقیق پیرامون معنای ضرار |
|
657 |
مشاهده صوت |
| 77 |
90 |
وقوع کلمه "فی الاسلام" و "علی مؤمن" در حدیث "لاضرر" |
|
806 |
مشاهده صوت |
| 78 |
89 |
فرمایش محقق نائینی ره در مورد عدم ارتباط حدیث "لاضرر" با جریان شفعه و فضل الماء |
|
728 |
مشاهده صوت |
| 79 |
88 |
ثالثاً (دلیل سوم بر عدم ارتباط حدیث لاضرر با جریان شفعه و فضل الماء) |
|
711 |
مشاهده صوت |
| 80 |
87 |
استدلال بر عدم ارتباط "لاضرر" با شفعه و فضل الماء |
|
728 |
مشاهده صوت |
| 81 |
86 |
بررسی حدیث "لاضرر" از حیث استقلال یا ارتباط به چیز دیگر |
|
677 |
مشاهده صوت |
| 82 |
85 |
حدیث "لاضرر" به نقل دیگر کلینی ره |
|
934 |
مشاهده صوت |
| 83 |
84 |
حدیث "لاضرر" به نقل صدوق ره |
|
899 |
مشاهده صوت |
| 84 |
83 |
حدیث لاضرر به نقل دعائم الاسلام |
|
952 |
مشاهده صوت |
| 85 |
82 |
حدیث لاضرر بنابر نقل سوم کلینی ره[1] |
|
829 |
مشاهده صوت |
| 86 |
81 |
روایت مشتمل بر تعبیر "لاضرر و لاضرار" با نقل دیگر کلینی ره |
|
967 |
مشاهده صوت |
| 87 |
80 |
مدرک قاعده لاضرر |
|
640 |
مشاهده صوت |
| 88 |
79 |
اشکال بر شرط دوم فاضل تونی ره برای جریان برائت |
|
804 |
مشاهده صوت |
| 89 |
78 |
دو شرط دیگر که برای جریان برائت گفته شده |
|
643 |
مشاهده صوت |
| 90 |
77 |
مقام دوم: وجوب فحص در جریان برائت نقلی در شبهات موضوعیه |
|
769 |
مشاهده صوت |
| 91 |
76 |
شرطیت فحص در شبهات موضوعیه |
|
454 |
مشاهده صوت |
| 92 |
75 |
بررسی کلام محقق عراقی ره که از راه تعدد مطلوب در صدد تصحیح عبادت در دو مورد مستثنی برآمدند: |
|
867 |
مشاهده صوت |
| 93 |
74 |
پاسخ محقق عراقی ره از اشکال وارد بر استثنای دو صورت از قاعده |
|
738 |
مشاهده صوت |
| 94 |
73 |
پاسخ از اشکال اول بنابر قول به عدم نیاز به وجود امر در حکم به صحت عبادت[1] |
|
813 |
مشاهده صوت |
| 95 |
72 |
مورد دومی که از قاعده "بطلان عمل عبادی در صورت ترک فحص و ارتکاب خلاف واقع" استثناء شده: خواندن نماز جهری به جای اخفاتی و بالعکس: |
|
672 |
مشاهده صوت |
| 96 |
71 |
بررسی روایاتی که بر مطلوبیت نفسی تفقه در دین دلالت دارند |
|
623 |
مشاهده صوت |
| 97 |
70 |
بحث دوم: بحث از وجود یا عدم وجود ملازمه بین وجوب نفسی تهیّوئی فحص و تعلم با استحقاق عقوبت |
|
628 |
مشاهده صوت |
| 98 |
69 |
راه چهارم برای حل مشکل وجوب فحص در واجب مشروط |
|
640 |
مشاهده صوت |
| 99 |
68 |
راه دوم برای حل مشکل وجوب فحص در واجب مشروط |
|
620 |
مشاهده صوت |
| 100 |
67 |
استحقاق عقوبت بر عدم فحص در واجب مشروط |
|
871 |
مشاهده صوت |
| 101 |
66 |
موارد مخالفت با واقع در صورت ترک فحص در شبهات حکمیه |
|
615 |
مشاهده صوت |
| 102 |
65 |
ادامه متن عروة الوثقی: "ولافرق فی وجوب إخراج المعدن..." |
|
646 |
مشاهده صوت |
| 103 |
64 |
راه چهارم و پنجم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
|
880 |
مشاهده صوت |
| 104 |
63 |
اشکال سوم بر راه سوم اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
|
1024 |
مشاهده صوت |
| 105 |
62 |
اشکال بر فرمایش محقق نائینی ره |
|
482 |
مشاهده صوت |
| 106 |
61 |
ادامه فرمایش محقق نائینی ره |
|
271 |
مشاهده صوت |
| 107 |
60 |
راه سوم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
|
696 |
مشاهده صوت |
| 108 |
59 |
راه دوم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
|
677 |
مشاهده صوت |
| 109 |
58 |
شرائط جریان اصالةالبرائة |
|
650 |
مشاهده صوت |
| 110 |
57 |
اشکال چهارم بر جریان احتیاط |
|
615 |
مشاهده صوت |
| 111 |
56 |
اشکال سوم بر جریان احتیاط (اشکال از ناحیه قصد قربت) |
|
615 |
مشاهده صوت |
| 112 |
55 |
اشکال دوم بر جریان احتیاط |
|
668 |
مشاهده صوت |
| 113 |
54 |
پاسخ اشکال اول که در مورد عبادت و شبهه بدویه جاری میشود |
|
833 |
مشاهده صوت |
| 114 |
53 |
خاتمه: در مورد شرائط جریان اصول عملیه |
|
734 |
مشاهده صوت |
| 115 |
52 |
رجوع به عرف در عبادات |
|
582 |
مشاهده صوت |
| 116 |
51 |
جریان یا عدم جریان قاعده میسور در شرائط مأمورٌبه |
|
415 |
مشاهده صوت |
| 117 |
50 |
شرطیت صدق عنوان مرکب بر اجزاء متعذر، در جریان قاعده میسور در کلمات اصولیین |
|
658 |
مشاهده صوت |
| 118 |
49 |
شرط جریان قاعده میسور |
|
541 |
مشاهده صوت |
| 119 |
48 |
فرمایش حضرت امام خمینی ره |
|
554 |
مشاهده صوت |
| 120 |
47 |
تحقیق پیرامون لفظ "کل" در حدیث علوی "مالایدرک کله لایترک کله" |
|
672 |
مشاهده صوت |
| 121 |
46 |
دوران امر بین اخذ به ظهور صدر حدیث علوی و اخذ به ظهور ذیل آن |
|
600 |
مشاهده صوت |
| 122 |
45 |
حدیث سوم (ما لایدرک کله لایترک کله) |
|
937 |
مشاهده صوت |
| 123 |
44 |
احتمال دیگر در حدیث علوی "المیسور لایسقط بالمعسور" |
|
625 |
مشاهده صوت |
| 124 |
43 |
حدیث دوم(حدیث علوی اول):المیسور لایسقط بالمعسور[1] |
|
784 |
مشاهده صوت |
| 125 |
42 |
مقام دوم بحث از حدیث نبوی (بحث از آن بر فرض صدور در ذیل جریان تشریع وجوب حج) |
|
600 |
مشاهده صوت |
| 126 |
41 |
بررسی احتمالات کلمات سهگانه در حدیث نبوی (فإذا أمرتكم بشيء فأتوا منه ما استطعتم ، وإذا نهيتكم عن شيء فاجتنبوه) |
|
610 |
مشاهده صوت |
| 127 |
40 |
قاعده میسور |
|
668 |
مشاهده صوت |
| 128 |
39 |
اشکال دوم بر تقریر دوم جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء |
|
726 |
مشاهده صوت |
| 129 |
38 |
بررسی تقریر دوم جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء |
|
526 |
مشاهده صوت |
| 130 |
37 |
تقریر دوم برای جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء پس از عجز از بعض اجزاء مأمورٌبه مرکب (استصحاب وجوب نفسی استقلالی) |
|
602 |
مشاهده صوت |
| 131 |
36 |
بررسی تقریر اول استصحاب و اشکالات بر آن |
|
511 |
مشاهده صوت |
| 132 |
35 |
بیان تقریر اول استصحاب بر اساس مبنای دوم در باب وجوب أجزاء مأمورٌبه مرکب |
|
228 |
مشاهده صوت |
| 133 |
34 |
جریان برائت شرعیه در مسئله "شک در اطلاق یا عدم اطلاق جزئیت یک جزء" |
|
809 |
مشاهده صوت |
| 134 |
33 |
اشکال بر جریان برائت عقلیه در فرض أخیر |
|
818 |
مشاهده صوت |
| 135 |
32 |
جریان برائت عقلیه در مورد شک در اطلاق جزئیت |
|
704 |
مشاهده صوت |
| 136 |
31 |
تنبیه سوم: شک در اطلاق شرطیت و جزئیت نسبت به حال عجز |
|
718 |
مشاهده صوت |
| 137 |
30 |
راه دوم برای حل تعارض بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
|
598 |
مشاهده صوت |
| 138 |
29 |
راه حل اول برای حل تعارض بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
|
610 |
مشاهده صوت |
| 139 |
28 |
نسبت بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
|
702 |
مشاهده صوت |
| 140 |
27 |
بررسی کلام مرحوم حائری ره |
|
598 |
مشاهده صوت |
| 141 |
26 |
کلام محقق حائری ره در مورد موارد خروج از شمول حدیث "لاتعاد" |
|
407 |
مشاهده صوت |
| 142 |
25 |
شمول قاعده "لاتعاد" نسبت به مکلف شاک |
|
477 |
مشاهده صوت |
| 143 |
24 |
بررسی فرمایش محقق حائری ره |
|
542 |
مشاهده صوت |
| 144 |
23 |
مقتضای ادله اجتهادیه در باب مأمورٌبه |
|
666 |
مشاهده صوت |
| 145 |
22 |
تقریر دوم استصحاب برای اثبات عدم مانعیت زیاده: استصحاب عدم وقوع مانع در مأورٌبه |
|
594 |
مشاهده صوت |
| 146 |
21 |
استفاده از استصحاب برای اثبات عدم مانعیت زیاده |
|
479 |
مشاهده صوت |
| 147 |
20 |
تنبیه دوم از تنبیهات اقل و اکثر: حکم زیادی عمدی یا سهوی در مأمورٌبه |
|
670 |
مشاهده صوت |
| 148 |
19 |
مقدمات دوم و سوم برای اثبات ادعای محقق عراقی ره |
|
522 |
مشاهده صوت |
| 149 |
18 |
|
|
643 |
مشاهده صوت |
| 150 |
17 |
اشکال سوم بر فرمایش شیخ ره/ اشکال دوم بر فرمایش شیخ ره/الأصول العملية |
|
531 |
مشاهده صوت |
| 151 |
16 |
تنبیهات بحث اقل و اکثر |
|
557 |
مشاهده صوت |
| 152 |
15 |
نظریه سوم: قول به تفصیل در جریان برائت عقلیه در شبهات موضوعیه |
|
490 |
مشاهده صوت |
| 153 |
14 |
بحث پیرامون جریان اصل در شبهه موضوعیه |
|
472 |
مشاهده صوت |
| 154 |
13 |
جریان اقل و اکثر در باب شبهات موضوعیه |
|
464 |
مشاهده صوت |
| 155 |
12 |
تفصیل محقق نائینی ره در مورد جریان برائت عقلیه در اسباب |
|
550 |
مشاهده صوت |
| 156 |
11 |
بحث اقل و اکثر در باب اسباب (محصِّلات) |
|
515 |
مشاهده صوت |
| 157 |
10 |
اقل و اکثر در باب اسباب و محصِّلات |
|
519 |
مشاهده صوت |
| 158 |
9 |
جریان برائت شرعیه در مورد اقل و اکثر در باب شرائط |
|
530 |
مشاهده صوت |
| 159 |
8 |
اشکال دوم بر نظریه آخوند ره و محقق عراقی ره که قائل به تخصص طبیعی به حسب تعدد افراد شدند |
|
579 |
مشاهده صوت |
| 160 |
7 |
توضیح نظریه آخوندره مبتنی بر عدم جریان برائت عقلیه |
|
630 |
مشاهده صوت |
| 161 |
6 |
دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در غیر إجزاء |
|
433 |
مشاهده صوت |
| 162 |
5 |
بررسی جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء، بنابر عدم انحلال علم اجمالی، طبق احتمال سوم |
|
548 |
مشاهده صوت |
| 163 |
4 |
بررسی جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در اجزاء، بنابر عدم انحلال علم اجمالی، طبق احتمال دوم |
|
586 |
مشاهده صوت |
| 164 |
3 |
تحقیق پیرامون جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء، بنابر مبنای عدم انحلال علم اجمالی |
|
539 |
مشاهده صوت |
| 165 |
2 |
جهت دوم بحث در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء: جریان برائت شرعیه |
|
433 |
مشاهده صوت |
| 166 |
1 |
مسئله دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء |
|
516 |
مشاهده صوت |