« فهرست دروس
درس طب استاد سیدحسن ضیائی

1404/09/10

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی عوامل عمر کوتاه در داخل و خارج کشور/عوامل مرگ و میر /طب اسلامی

 

موضوع: طب اسلامی/عوامل مرگ و میر /بررسی عوامل عمر کوتاه در داخل و خارج کشور

این متن توسط هوش مصنوعی پیاده‌سازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.

در بحث "طب المعصومین"، یکی از سوالات مردمی این است:

"عوامل مرگ‌ومیر زودرس (عمر کوتاه) در داخل و خارج کشور، در جهان معاصر و اینجا چیست؟"

در پاسخ به این سؤال، ۲۱ مورد وجود دارد که به روش استقرایی (تحقیقی و پژوهشی) به دست آمده است؛

۱. کم‌تحرکی: حداقل باید روزی ۲۰ دقیقه پیاده‌روی آرام در سطح مسطح و در هوای آزاد داشته باشید.

۲. پرخوری: مؤمنان تا حد اشباع می‌خورند. مثلاً می‌پرسند "چی خوردی؟" دستش را تا ته حلقش می‌برد و می‌گوید "اینو خوردم!" یعنی کاملاً اشباع شده است. در حالی که توصیه می‌شود مثلاً یک‌سوم معده را خالی بگذارید. پرخوری الان مد شده است.

۳. مصرف غذاهای مانده: از رستوران‌ها، فست‌فودها، ساندویچ‌فروشی‌ها بگیرید تا روغن‌ها و مواد دیگری که معلوم نیست چقدر مانده‌اند تا به خانه مردم برسند. این هم نقمات یخچال‌فریزر‌های خانگی است! بی‌گدار غذا درست می‌کنند، تعداد خانواده و مهمان‌ها را در نظر نمی‌گیرند، همه‌اش مانده‌خوری می‌کنند. دو سه وعده همان غذایی را که برای یک وعده درست کرده‌اند می‌خورند. بعضی‌هایشان هم نگه می‌دارند تو فریزر که ببینی یکی دو هفته دیگر می‌خورد!

دیدید مثلاً قلم گاو و قلم شتر و قلم‌های دیگر می‌خرند، بعد می‌جوشانند، بعد این ژله‌ها و لزونا (عصاره‌ها) را در کیسه فریزر نگه می‌دارند در یخچال می‌گذارند. مثلاً هر وقت آبگوشتی، سوپی، هر چی درست می‌کنند از آن آب قلم‌ها می‌ریزند؛ حتی به بچه‌های کوچکشان می‌دهند. بعد می‌گویند چرا عمر بچه‌ام کوتاه است؟ یعنی موهایش زود سفید می‌شود. به دست خودت عمرش را کوتاه می‌کنی.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: "غذای مانده نخورید. "من اراد البقاء و لا بقاء فلیباکر الغداء". غذا بکر باشد؛ حلال، طاهر، طیب، تازه و سالم باشد، نه مانده‌خوری. ما انسانیم، کفتار نیستیم، یا کرکس یا پلنگ که شکار می‌کند، می‌رود آویزان می‌کند به درخت تا یکی دو هفته کشش می‌دهد خردخرد می‌خورد. یا کرکس لاشخور که مانده‌خور و میته‌خور است. این‌ها عادات و اطوار مردم است. ما انسانیم! حالا انسانیت، اسلامیت، ایمانیت، آقا همین عمر مفید را دیدی؟ باید فرمایش امام صادق (علیه السلام) را عمل کنند.

پس یکی از علل مرگ‌ومیرهای زودرس در جهان معاصر و اینجا چیست؟ مصرف غذاهای مانده.

۴. مصرف غذاهای صنعتی و انواع فست‌فودها: یعنی زیاده‌روی در مصرف غذاهای آماده کارخانه‌ای و غیره مثل ساندویچ و پیتزا و چیزهایی که خوردید.

۵. مصرف غذاهای ارزان پرکالری: غذاهایی که نه تنها مرگت را زودرس می‌کنند، سرطان‌زا هم هستند. مثل چی عموجان؟ مثل سوسیس، کالباس، همبرگر. می‌گوید: "حاج آقا گوشت گاو یا گوساله یا گوسفند این‌قدر قیمتش است، به یک‌سوم قیمت (کمتر) سوسیس کالباس همبرگر بخور، کالریش هم بیشتر است". عمر کوتاه می‌شود، به خاطر نیترات سرطان می گیرید. نیترات‌ها سرطان‌زا هستند که در سوسیس کالباس زیاد است.

۶. مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک: حالا ذائقه جهانی و ذائقه همین‌جا، غذاهای پرچرب و پرنمک را بیشتر مردم دنیا دوست دارند. یک ذره نمکش کم است، می‌گوید نمکش کن. وقتی روی پرتقال روی پرتقال نمک می‌ریزند، روی گوجه‌سبز نمک می‌ریزند، روی زغال‌اخته نمک می‌ریزند، روی آلبالو. میوه می‌خوری یا نمک؟

وقتی این غذا را برایت درست کرد غذا را بی‌نمک درست کرد؟ نه! چرا دوباره این نمکدان را برمی‌داری مثل دوش خالی می‌کنی (دوشی که آب می‌آید) که روی غذاش سفیدک می‌بندد؟ ناراحتی‌های قلبی عروقی، فشارخونی می‌گیرد، خب مرگ زودرس می‌دهد. روایاتش هست. می‌گوید در بچه‌های ۱۴ ساله مرگ‌ومیر می‌آید. حالا عللی دارد، یکی هم همین است. غذاهای پرچرب پرنمک زیاد می‌خورند، کم‌تحرک‌اند، مرگ زودرس می‌آید. همان کسانی که از پیرمردها مواظب خودشان نباشند در سن کهنسالی (۷۰ سال به بالا) می‌گیرد (اگر پیرمردی مواظب خودش نباشد)، بچه‌های زیر ۱۵ سال دارند می‌گیرند. اصلاً سبک غذایی‌شان غلط است، سبک زندگی‌شان غلط است.

این غذاهای پرچربشان هم غذاهای صنعتی است؛ روغن‌های بد، روغن‌های کلسترول‌زا که گرفتگی عروق کرونر قلب می‌آورد. مثل روغن پالم که یک روغن صنعتی است. اکثر قریب به اتفاق لبنیات کارخانه‌ای (از ماست و کره و خامه و سرشیر و...) همه در آن روغن پالم می‌زنند. در آسیای جنوب شرقی می‌آورند (سریلانکا، تایلند، مالزی). درست است این روغن گیاهی است، اما روغن صنعتی است که توی لبنیات می‌زنند.

تا چه برسد به روغن‌های هیدروژنه که روغن‌های چیست؟ جامد است. حالا یک بار زمان شاه مثلاً هست روغن جامد قو، روغن جامد شاه‌پسند، روغن جامد جهان؛ که با زمان خودمان است (روغن سه‌گل خراسان و روغن جهان). در ایران متداول است. حالا آشپزخانه‌های عمومی در رستوران‌ها، هتل‌ها، هر کسی هم در هر اداره کار می‌کند، روغن زیتون می‌زند؟ حاشا و کلا! چون تدارکات آن اداره و سازمان می‌گوید مقرون‌به‌صرفه نیست؛ لذا آن آشپزباشی این روغن‌ها را می‌زند. هر سه تا هم ضرر دارد.

حالا این غذای پرچرب می‌خورد، هرچی می‌گوید آقا روایت داریم این‌ها ته‌دیگ مکروه است؛ خار و خاشاک، فلزات سنگین همه می‌آید ته غذا. می‌گویند این ته‌دیگش تخم‌مرغی است، تخم‌مرغی است! حالا چربی‌های مضر آمده پایین، اینجا که سرخ‌کردنی است، فلزات سنگین (سرب و آلومینیوم این‌ها) به اضافه شن و ماسه و خاک و هرچی می‌آید ته ظرف. "﴿اولئک کالانعام بل هم اضل﴾[1] ". کی به خودش ظلم می‌کرد؟ کسی که جاهلانه عمل کرد. ببخشید این مبتلابه اجتماع است، این پرچرب را تصور کنید چی شد که باعث مرگ زودرس می‌شود در جهان معاصر و اینجا.

۷. بیدارخوابی‌های مکرر: به دو نوع: لهو و لعب، و فسق و فجور. این دو تا الان مد شده است. نه به نوع شرعی که شما در تحقیقات و پژوهش علمی باشید، در تلاوت قرآن با تدبر باشید، در استغفار در سحرگاهان باشید، در صلاة اللیل باشید؛ نه. بیدارخوابی‌های مکرر مد شده به کپی از غرب و شرق؛ کسایی که فسقه فجره هستند، چنین دردهایی را، این‌ها را درمی‌آورند. لهو و لعب، فسق و فجور، قماربازی، شب‌نشینی، مبتذل، دوست‌پسر، دوست‌دختر، عیاشی... یکی دو تا نیست.

۸. رفتارهای منفی پرخطر اجتماعی: مثل لواط، مثل زنا، مثل قیادت (یعنی کسی که واسطه فعل حرام است در زنا و لواط)، مثل تدلیک (دو تا همجنس از مؤنث‌ها تماس جنسی داشته باشند، می‌شود تدلیک)، مثل تفخیذ که ران‌مالی است. تفخیذ ایقاب نیست (بحث حشفه را داخل نمی‌کند)، ایقاب نیست که بعض حشفه داخل شود (حرام است‌ها، ولی ایقاب نیست). دخول حرام هم نیست که بشود لواط یا زنا (همجنس یا جنس مخالف). نه هیچ‌کدام از این دو تا نیست، چیست؟ تفخیذ است. تفخیذ یعنی ران‌مالی.

مثلاً این آلتش را بین الیتین (باسن) می‌برد می‌آورد، عین اینکه سر می‌خورند (سرسره‌بازی در پارک سر می‌خورند)، این را تفخیذ می‌گویند. حرامش تفخیذ می شود که حرام است؛ یک رفتار منفی اجتماعی است.

اما اگر یک زن و شوهری باشند، فرض کن شوهر خیلی داغ است. آنانی که برود استمنا کند که گناه کبیره است (یک فعل حرام فردی)، یا اینکه برود با یکی دیگر. اینجا این شوهری که خیلی داغ است (با اینکه مکروه است ولی خیلی داغ است)، می‌گوییم در جلو و عقب خانمی که همسرت است ولی حائض است (حیض شده) یا بچه‌اش به دنیا آمده (خون نفاس می‌بیند)، هم در فرجش هم در دبرش حرام است دخول کند. دبر ایقاب هم که حرام است. حالا چکار کند؟ این هم خیلی آتشین است، می‌خواهیم از دین هم بیرون نرود. حالا به این شوهر خیلی داغ می‌گوییم سرسره‌بازی کن رو بین الیتین همسر حلالت. می‌گوییم "استمتاع حلال". نمی‌گوییم کار خوبی است، مستحب است، نه. در بحث می‌گوییم استمتاعش اشکال ندارد (نمی‌گوییم کار خوبی است) به خاطر اینکه به استمنا مبتلا نشود، لواط، زنا و چیزهای دیگر شیطانی به نامحرم و مانند آن. این واژه‌ها یک‌کم با هم فرق می‌کند.

پرسش شاگرد: الیتین باسن هست؟

استاد: آفرین آفرین آفرین، این هم فارسیش است، الیتین عربی است.

پرسش شاگرد: این تدلیک همون مساحقه میشه؟

استاد: آره، اون اسم برخوردش است، اسم برخوردش است. (سحق اسم برخوردش است).

پرسش شاگرد: آها بله بله

استاد: عین سنباده؛ چوب سنباده می‌کشی یا سنباده آهن یا سنباده خمیری (سوپاپ‌ها را آب‌بندی کنند در بحث مکانیک). شبیه سنباده می‌شود. این یکی که گفتم سرسره‌بازی می‌کند، این فقط برای اینکه برکتش بیاید، آتیشش بخوابد، نرود فعل حرام انجام بدهد. نسبت با همسر حلالش می‌شود استمتاع، نسبت به حرامش می‌شود تفخیذ که بازم حرام است. پس تفخیذ نه تدلیک است، نه مساحقه است، نه ایقاب است، نه دخول، نه لواط، نه زنا؛ یه فعل حرام دیگر است.

پرسش شاگرد: ایقاب یعنی چی استاد؟

استاد: بله. ایقاب یعنی بعض حشفه (بعض تاج‌خروسی، بعض اکلیل) این داخل چی بشود؟ (فش) چون غیاب حشفه...

پرسش شاگرد: با غ نیست؟ این قاف؟

استاد: نه با قاف است (با قفه).

پرسش شاگرد: پس غ نمیاد؟ غه؟

استاد: با قاف. (قاب). آفرین.

استاد: آفرین. خب حالا اینجا مؤمنان، این بعض حشفه پنهان شود غسل جنابت هم واجب نیست، ولی فعل حرام است (تو حیض باشد، تو نفاس باشد، به نامحرم باشد، همش حرام است) گرچه غسل واجب نیست چون غیاب حشفه نیست. فضا را گم نکنید، باز یکی اشتباه نگیرد. همین رساله فارسی هم باید آدم بفهمد.

در یکی از نیروگاه‌ها (نمی‌خواهم اسم ببرم) صحبت می‌کردم، سخنرانیم تمام شد آمدم بیرون هنوز سوار ماشین نشدم بیام، یه نفر به دو می‌آمد. رساله باز کرد گفت: "حاج آقا ببین این نوشته تا ختنه‌گاه". گفتم این فارسی که می‌گویی ختنه‌گاه (فارسی می‌گوییم، ما فارسی را پاس بداریم)، این به عربی می‌شود حشفه، لاتینش می‌شود گلانز، زیرشناسی (بدن‌شناسی، کالبدشکافی، آناتومی بدن) می‌گویند اکلیل. پس این تیکه‌ای که نرمه (این حشفه)، این پنهان بشود غسل...

این چی خیال می‌کرد؟ این محترم پوستش را کشیده، پوست اضافی ختنه را بریده؛ وقتی که سفت می‌شود، این خطش می‌آید وسط آلت. چند تا بچه داشت، گفت: "من نمی‌دانستم، من خیال کردم تا این خطه". همین نرمه پنهان شد غسل واجب است (می‌خواهد برکت بیاید، می‌خواهد نیاید). بنده خدا خیال می‌کرد اون خطی که رو پوست هست که اون دکتر بریده این را ختنه کرده، ختنه‌گاه یعنی تا اینجا؛ اگر نشد غسل واجب نیست. برداشت شخصی است. این را می‌گوییم "توجیه المسائل" (خب بدعت است دیگر)، "توضیح المسائل" داریم نه توجیه.

پرسش شاگرد: استاد با اکلیل کوهی فرق می‌کنه؟

استاد: آفرین بله است. این اکلیل بدنه. شوخی نمی‌کنم واقعی است. این اکلیل بدن است (در زیست‌شناسی آناتومی بدن اکلیل می‌گویند). با اکلیل رنگ هم فرق می‌کند (چون که این اولاد پیغمبر فرمودند به مزاح، پیغمبر علیه السلام هم مزاح بودند). با اکلیل رنگ هم فرق می‌کند که رنگش نقره‌ای است، لوله‌های گاز رنگ می‌زنند، اکلیل رنگی با او فرق می‌کند. با اکلیل گیاهی هم فرق می‌کند (که یک اکلیل گیاهی هست، قطره‌اش هم هست، قطره‌اش هم هست).

پرسش شاگرد: خب مساحقه فرمودن یعنی پا کردن؟

استاد: آره آره گفتم سنباده زدن، سنباده خشنش. آره.

پس هشتمی چی شد که عمر انسان کوتاه می‌شود؟ رفتارهای منفی پرخطر اجتماعی (لواط، زنا، قیادت، تدلیک، تفخیذ). بیماری‌های گوناگونی می‌آورد از جمله بیماری ایدز (HIV فعال) و هپاتیت ویروسی می‌آورد.

۹. رفتارهای منفی پرخطر فردی: مانند استمناء در پسران (یا خضخضه) یا جلق زدن که حرام است (گناه کبیره است)، ۲۳ بیماری می‌آورد حداقل. و استشهاء در دختران (طلب شهوت از طریق حرام، این هم گناه کبیره است)، حداقل ۲۳ بیماری می‌آورد.

رفتارهای منفی پرخطر فردی؛ مثلاً مصرف دخانیات (سیگار، پیپ، چپق، قلیان). مثلاً مصرف مواد مخدر (بنگ، حشیش، ماری‌جوانا، مرفین). چیزهای جدید آمده در آمریکا بیشتر مصرف می‌شود مثل فنتانیل یا مت‌آمفتامین (حالا با همچین اسم‌هایی) که ۱۰۰ برابر خطرناک‌تر از مرفین است و شخص را می‌کشد؛ در آمریکا بالاترین مصرف را دارد. این بهانه‌های بنی‌اسرائیلی ترامپ که دست‌پرورده صهیونیست است را ببینید. مرکز قاچاق کوکائین در آمریکای لاتین کشور کلمبیا است که ایالات متحده آمریکا در آنجا ۶ تا پایگاه نظامی دارد. کلمبیا سرآمد قاچاق کوکائین‌اند، ولی در جنجال‌های سیاسی می‌آیند چه چیزی را محکوم می‌کنند؟

پاسخ شاگرد: بله، ونزوئلا.

استاد: آفرین، ونزوئلا را محکوم می‌کنند که ما می‌خواهیم جلوی قاچاق بگیریم. قاچاق فنتانیل و مت‌آمفتامین و این‌ها (با همچین اسم‌هایی) که ۱۰۰ برابر خطرناک‌تر از مرفین است، مصرفش در آمریکاست، اصلاً ربطی به ونزوئلا ندارد. بعد هم، سرآمد قاچاقچی‌ها خود آمریکایی‌اند؛ حتی این مواد مخدر را از آمریکای لاتین که می‌خواهند ببرند تو آمریکا، با زیردریایی می‌برند. زیردریایی که حداقل طولش ۳۰ متر است؛ با زیردریایی! زیردریایی که فولاد خاص دارد، اصلاً هر کشوری نمی‌تواند تولید کند. ایران اسلامی با سختی این آلیاژ را تولید کرده و کلاس‌های غدیر و مانند آن را ساخته است. ولی منظورم این است آمریکای لاتین که دستش به دهنش نمی‌رسد، زیردریاییش کجا بود؟ این زیردریایی آمریکایی با هدایت قاچاق کوکائین و مانند آن را از کلمبیا، برزیل می‌آورند به آمریکا.

خود نیروی دریایی آمریکا وقتی می‌آید توهم می‌زند به ونزوئلا که قاچاقی هستی، این‌ها چهار تا قایق می‌زند، ۲۲ نفر می‌کشد؛ این‌ها همه‌اش فیلم‌های سیاسی است. ونزوئلا کشور کمی نیست؛ هم فانتوم دارد، هم سوخوی شوروی دارد (روسیه دارد)، غیر از نقل و نباتی که خیرات می‌شود از اینجا به آنجا. اگر آمریکا بخواهد دم تکان بدهد حیاط خلوتش از بین می‌رود.

پس مثل مواد مخدر. خب این‌ها رفتارهای پرخطر است. در قاچاق رفتار پرخطر اجتماعی تولید می‌شود ، در مصرف فردی رفتار پرخطر فردی می‌شود. مثل قرص‌های روان‌گردان (اکستازی، دلفین آبی) که اکثر این‌ها هم در اسرائیل تولید می‌شود؛ هر دانه‌اش چند دلار قیمت دارد، به یک‌سوم قیمت، به یک‌پنجم قیمت در این کشورهای مسلمان پخش می‌کنند (از جمله در کشور ما). این به خاطر چیست؟ به خاطر اینکه نسل جوانی که مقابله می‌کند شجاعانه، ولایت‌مدار است با دشمن، این‌ها را مبتلا کنند به قرص‌های روان‌گردان که کلاً ذهنش به هم بریزد، از درون بپکند، نتوانند فکر خوب، متمرکز و عقل فعال کاربردی داشته باشند. از درون می‌خواهد درهم‌ریختگی بشود، ذهن درهم‌ریخته.

مانند خودآزاری، دگرآزاری، مانند افکار بد، خودکشی، خودسوزی، افسردگی شدید، دگرکشی.

 


logo