1404/08/26
بسم الله الرحمن الرحیم
روایات پیرامون فواید خوردن کاسنی/فواید کاسنی /فواید گیاهان دارویی
موضوع:فواید گیاهان دارویی/فواید کاسنی /روایات پیرامون فواید خوردن کاسنی
این متن توسط هوش مصنوعی پیادهسازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.
تحلیل فوائد کاسنی (هندباء) و نکات فقه اللغة:
۱. تکرار اهمیت و گستره طب المعصومین (ع)
مباحث ما در «طب المعصومین» بر اساس کتاب جامع أحادیث الشیعه (جلد ۲۸، چاپ مدرسین قم، صفحه ۵۳۸) ادامه دارد و شامل موضوعاتی چون عقاقیر (ریشهها)، صموغ (صمغها)، جلّاب، انواع وعدهها (گلها) و بذور (تخمهای گیاهی) است. در بحث خضرویات (سبزیجات)، سبزی کاسنی (هندباء) به دلیل داشتن تا ۱۰۰ فایده، یک محصول استراتژیک محسوب میشود.
منبعیابی کاسنی:
باب هندباء (کاسنی) هم در جامع أحادیث الشیعه و هم در مستدرک سفینة البحار (علامه نمازی شاهرودی، جلد ۹ و ۱۰) به طور مفصل آمده است.
بررسی روایت چهارم: «علیک بالهندباء»
روایت چهارم از باب هندباء در محاسن برقی آمده است:
• سند: «البرقی عن بعضهم عن أبی عبدالله (علیه السلام)»
• متن روایت: «قال: علیک بالهندباء[1] »
تفسیر:
این فرمان «علیک بالهندباء» (بر تو باد به کاسنی) یک فرمان تشویقی است و بر استحباب (مستحب بودن) مصرف سبزی کاسنی دلالت دارد. این استحباب، در منظر اخلاقی، حکمتی و عرفانی از مستحب فقهی فراتر میرود؛ زیرا بنده (عبد) به جایگاه صاحبش (مولا) مینگرد و عمل میکند (عبودیت در اطاعت و تبعیت محض).
نکته فقه اللغة: تلفظ صحیح «هندباء» و خطای نوشتاری
در خصوص تلفظ و نگارش کلمه «هندباء» نکات زیر حائز اهمیت است:
• تلفظ فصیح: در عربی فصیح، تلفظ صحیح با فتحه بر روی دال است: الهندَباء.
• تلفظ صحیح غیر فصیح: تلفظ با کسره (الهندِباء) هرچند غیر فصیح است، اما صحیح محسوب میشود.
• نقد خطای نگارشی: در عربی، نگارش این کلمه بدون همزه (الف ممدوده) کاملاً غلط و اشتباه در آیین نگارشی است (نظیر آنچه گاهی در کتاب المحاسن برقی مشاهده میشود که گاهی تیتر باب را با همزه و متن روایت را بدون همزه میآورد؛ این نشاندهنده خطای نویسنده یا تایپیست در حالت خستگی و خوابآلودگی است).
نکته: نگارش بدون همزه، مانند «هندبا»، در واقع معادل فارسی آن است.
۴. فوائد دوگانه کاسنی در روایت چهارم
در این روایت، دو مورد از فوائد سبزی کاسنی (که همراه غذا مصرف میشود) بیان شده است:
1. «یزید فی ماء المنی»: مایع منی را زیاد میکند و بر قوت تولید مثل میافزاید.
2. «و یُحَسِّنُ الوجه»: چهره انسان را زیبا میسازد.
تفاوت «یُحَسِّنُ الوجه» با «ماء الوجه»:
باید توجه داشت که «یُحَسِّنُ الوجه» (چهره را زیبا میسازد) با عبارت «برقراری ماء الوجه» (طراوت، آبرو و سرزندگی) که پیشتر ذکر شد، متفاوت است و به زیبایی ظاهری چهره اشاره دارد.
متن زیر با حفظ کامل محتوا، با لحنی رسمی و تخصصی (فقهی، طبی، اخلاقی و عرفانی) ویراستاری و سازماندهی مجدد میشود:
تبیین مفاهیم «ماء الوجه» و «تحسین الوجه» و پیوند فوائد جسمی کاسنی با تهذیب نفس
۱. تفاوت میان «ماء الوجه» و «یُحَسِّنُ الوجه»
باید بین دو مفهوم کلیدی تفاوت قائل شد:
الف. ماء الوجه (آب و تاب/طراوت)
«ماء الوجه» به معنای آب و تاب، حفظ رطوبت و چربی مورد نیاز پوست و طراوت چهره است.
• عوامل کاهنده ماء الوجه: خشک کردن آب وضو با حوله (که گفته شده ۹ ثواب آن را از بین میبرد)، یا کشیدن دستمال و حوله به صورت (از جمله صورت عروس) که موجب زوال ماء الوجه میشود.
• تدبیر حفظ ماء الوجه (طب شیعه): مستحب است که آب وضو خشک نشود. (همچنین در روایات، به طور خاص از دستمال کشیدن بر صورت با گیاهانی مانند خرفه نهی شده است تا طراوت طبیعی از بین نرود و نیازی به لوسیون و مرطوبکنندههای خارجی نباشد).
• درمان (در صورت زوال): در موارد نیاز به بازیابی ماء الوجه (مانند خشکی پوست، اگزمای خشک سوداوی یا کم بودن مایع کیسه آمنیوتیک در زنان باردار)، مصرف عسل گرم (ترجیحاً عسل کوهی) به صورت مَکیدنی همراه با آب یا آبجوش ولرم، هر ۸ ساعت یک بار، توصیه میشود. این تدبیر نیاز به عملهای تهاجمی مانند سقط جنین را از بین میبرد.
ب. یُحَسِّنُ الوجه (زیبا ساختن چهره)
«یُحَسِّنُ الوجه» به معنای زیبا ساختن و نیکو نمودن قیافه است. این خاصیت میتواند با تدابیر جسمی و روحی به دست آید.
پیوند خواص جسمی کاسنی با تعالی روحی (سیر از شکم به قلب)
در برخورد با مردم عادی، باید ابتدا از «شکم» وارد شد (یعنی از نیازهای مادی سخن گفت). لذا میتوان به فردی که دنبال زیبایی است، گفت که با خوردن ۶ تا ۷ برگ کاسنی همراه با غذا، به ۱۰۰ فایده دست مییابی که یکی از آنها زیبایی چهره است.
تقویت فوائد روحی (نماز شب و زیبایی چهره):
اما برای ارتقاء مخاطب (سیر از جسم به روح)، باید فضائل والاتری را نیز ذکر کرد:
• نماز شب: به شخص توصیه شود که ترک نماز شب نکند (حتی اگر بعد از نماز مغرب و عشاء و به صورت نشسته باشد)، زیرا نماز شب از صفات مؤمنین است.
• زیبایی چهره به واسطه نماز شب: یکی از اسرار و فوائد جسمی نماز شب (صلاة اللیل) این است که چهره را زیبا میسازد.(نمونه واقعی آن، فردی که چهرهاش در دوران دبیرستان فاقد زیبایی بوده، اما پس از سلوک و تقید به نماز شب، چهرهاش زیبایی یافته است.)
نتیجه: این بحث نشان میدهد که علوم اهل بیت (علیهم السلام) پیوندی ناگسستنی میان جسم (زیبایی چهره) و روح (نماز شب) برقرار میکنند و صرفاً منحصر به خواص گیاهی نیستند.
اهمیت علوم اهل بیت (ع): تبیین فوائد گلاب، کاسنی و نقد ترجمه در پزشکی
۱. جایگاه نماز شب و معرفی کتاب مرجع
در راستای پیوند فوائد جسمی با تهذیب نفس، نماز شب (صلاة اللیل) دارای جایگاهی رفیع است.
کتاب مرجع: علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاع از فضائل، تعداد رکعات، آداب و فوائد نماز شب به کتاب صلاة اللیل نوشته حضرت آیتالله محدث رجالی، غلامرضا عرفانیان یزدی (شاگرد آیتالله العظمی خویی و آیتالله العظمی امام خمینی) مراجعه نمایند. ایشان در علم رجال نیز متخصص بودند و از مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه و دوست آیتالله العظمی مرعشی نجفی) اجازه نقل حدیث داشتند.
فوائد گلاب: «ماء الوجه» باطنی و ظاهری
در روایات به خواصی از گلاب اشاره شده است که فراتر از مصرف معمولی است:
• افزایش آبرو (ماء الوجه): گلاب هم آبروی ظاهری و هم آبروی باطنی (معنوی) را افزایش میدهد.
• خواص طبی: گلاب کاهشدهنده قند خون است و به دلیل خاصیت آنتیباکتریال، عفونتهای باکتریایی چشمی و پوستی را درمان میکند.
• حفظ طراوت پوست: گلاب (به دلیل وجود روغن طبیعی گل محمدی در آن، نه عطر خالص) رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را حفظ میکند و طراوت پوست (ماء الوجه) را تأمین مینماید.
توصیه کاربردی: به زنان (دختران، عروسها) و مردان (در رفت و آمدها) در هوای آلوده توصیه میشود که در منزل از گلاب استفاده نمایند.
بررسی روایت پنجم (کاسنی و درمان مجامعت خشک)
روایت پنجم از باب هندباء در الکافی نقل شده است:
• سند: محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن خالد بن محمد عن جده سفیان بن سَمط عن أبی عبدالله (علیه السلام)
• متن روایت: «قال: مَن أَحَبَّ أن یَکثُر ماؤُ... [2] »
نکته فقه اللغة: در برخی نسخ، عبارت «ماءَهُ» به اشتباه «مالَهُ» نوشته شده است که غلط است. عبارت صحیح «ماؤُهُ» (آب [منی] او) میباشد.
تفسیر و درمان:
این بخش از روایت به دنبال درمان «مجامعت خشک» است (حالتی که فرد به دلیل کمبود یا عدم وجود مایع منی قادر به آمیزش صحیح و بارورسازی تخمک نیست).
امام صادق (ع) میفرمایند: «هر کس دوست دارد آب [منی] او زیاد شود...»
تدبیر درمانی (در طب المعصومین):
درمان این مشکل (ناباروری ناشی از کمبود منی) با یک رژیم ترکیبی حل میشود و نیازی به روشهای پرهزینه و پیچیده نیست:
1. مصرف یک قاشق غذاخوری آب پیاز سفید به همراه دو قاشق غذاخوری عسل گرم (ترجیحاً عسل کوهی)، هر شب قبل از خواب.
2. مصرف ۶ تا ۷ برگ کاسنی همراه با شام.
نتیجه: با این تدابیر ساده، مشکل ناباروری شخص حل خواهد شد.
۴. تأکید بر فوائد تولید مثلی و تعیین جنسیت
• تولید فرزند ذکور: روایات تصریح دارند که مصرف کاسنی نه تنها تعداد فرزندان را زیاد میکند، بلکه بر تعداد فرزندان پسر نیز میافزاید (در بحث کروموزومی و میکروبیولوژی، بر کروموزوم Y تأثیر مثبت دارد).
• فوائد بیشمار: در برخی روایات، برای کاسنی هزار فایده ذکر شده است.
تحلیل فوائد کاسنی و پاکسازی بدن: تأثیر بر تفکر، تجارت و اقتصاد
۱. بررسی روایت ششم (کاسنی و افزایش مال)
روایت ششم از باب هندباء در محاسن برقی نقل شده است:
• سند: «البرقی عن أبیه عن أحمد بن سلیمان عن أبی بصیر»
• ماجرا: مردی در محضر امام صادق (علیه السلام) در مورد سبزی کاسنی پرسید. حضرت فرمودند: «الهندباءُ لَنا[3] » (کاسنی سبزی دوستداشتنی ما اهل بیت است).
سپس امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«علیکم بأکل بَقلة الهندباء، فإنّه یزید فی المال[4]
» (بر شما باد به خوردن سبزی کاسنی، زیرا آن دارایی (مال) شما را زیاد میکند).
تبیین «زیادت مال» (اثر پاکسازی بدن بر تصمیمگیری اقتصادی)
این فرمایش امام (ع) به این دلیل است که سبزی کاسنی با پاکسازی بدن از سموم، موجب عملکرد صحیح مغز، بهبود تصمیمگیری و اراده میشود:
1. پاکسازی بدن: کاسنی یک ماده ضد سحر و ضد سم (مانند سموم ناشی از جیوه و سرب) است که حتی در پزشکی جدید نیز این خواص اثبات شده است.
2. تصمیمگیری صحیح: هنگامی که مغز و بدن (ظاهر و باطن) از سموم پاکسازی میشوند، تصمیم، اراده و فعل صحیح از شخص صادر میشود.
3. تجارت و اقتصاد متعادل: فرد با داشتن «فکر درست»، میتواند در تجارت و کسب و کار، معاملات صحیح اسلامی انجام دهد و از ورشکستگی نجات یابد. این امر نه به بخل و شُحّ مُطاع (خساست) و نه به اسراف و تبذیر منجر میشود، بلکه یک «قَواماً» (اعتدال) در کسب و کار، مصرف، هزینهکرد و افزایش سرمایه ایجاد میکند.
نتیجه: «یَزیدُ فی المال» اشاره به این دارد که کاسبی درست و افزایش ثروت نتیجه پاکسازی بدن و مغز برای اتخاذ تصمیم صحیح است.
تبیین واژههای قرآنی و فقهی (خمر، خمار، میسر)
در پاسخ به سؤالات مردمی، تفاوت میان چند واژه قرآنی و فقهی تبیین میشود:
الف. خمر (مُسکِر)
خمر به معنای مُسکِر است که عقل را میپوشاند و میپوساند.
• استعمال حقیقی: در اصل به شراب مسکر تهیهشده از انگور اطلاق میشود.
• تعمیم: هر نوع ماده مسکری (با هر نام قدیم و جدید مانند شامپاین، ودکا، ویسکی، ساکی و...) که عقل را میپوشاند، شامل این حکم است.
ب. خمار (پوشش)
خمار به معنای پوششی است که صورت زن را بپوشاند (مانند پوشیه در عربی عراق، نقاب در عربی خوزستان، یا پوششهای سنتی عشایر و اقوام مختلف که در زمان کار استفاده میکردند).
ج. میسر (قمار)
مَیسِر به معنای مالی است که با آسانی و از طریق قماربازی به دست میآید.
نتایج حرمت خمر و میسر و لزوم سادهزیستی (درسهایی از آداب اهل بیت (ع))
۱. آثار سوء خمر و میسر و حرمت شرطبندی
خداوند در قرآن کریم دستور به اجتناب از خمر و میسر میدهد: «﴿فَاجتَنِبوهُ﴾[5] ».
• آثار سوء خمر (مسکر): مسکر که عقل را میپوشاند و میپوساند، موجب افزایش کودکان ناقصالخلقه، ظلمها و جنایتها (مانند زنا با محارم) میشود.
• آثار سوء میسر (قماربازی): قماربازی، اقتصاد تولید را مختل میکند، موجب افزایش فاصله طبقاتی شده و افراد را به ورشکستگی میکشاند. حرمت قمار به دلیل به دست آوردن آسان مال (مَیسَر) است.
• حکم شرطبندی: هرگونه شرطبندی، حتی در مورد امور حلال (مانند انداختن در خودکار یا مسابقات ورزشی)، حرام است؛ زیرا مصداق قماربازی (میسر) است.
نکته اخلاقی در استفاده از اعضای بدن: هرگونه سوءاستفاده از دست یا سایر اعضا (مانند ظلم به مسکین و یتیم، استمناء در پسران و استشهاد در دختران، یا نوشتن مطالب چرند و ترویج آن به جای نوشتن حلال و مستند)، حرام است.
درسهایی از سبک زندگی اهل بیت (ع): سادگی و قدرت
با عرض سلام به ملت شریف ایران (که غذایشان یکی از بهترین و رنگینترین غذاهای جهان است)، باید به سبک زندگی معصومین (علیهم السلام) بازگشت:
غذای معصومین (علیهم السلام) ساده و مقوی بود؛ نه رنگارنگ و سنگین.
الف. سادگی غذا و یکنواختی قند خون
یکی از فواید مهم غذای ساده، ایجاد یکنواختی در قند خون است. در عصر حاضر، یکی از اشتباهات رایج، مصرف غذاهای رنگارنگ و سنگین، به اضافه «آت و آشغالهای» جدید (قند سفید، شکر سفید، نوشابههای گازدار، آبمیوههای شیمیایی و غذاهای صنعتی/فستفودها) است که موجب ابتلا به ۲۰ نوع بیماری میشود.
ب. دیابت: بیماری خاموش و «هشتپای درون»
کشور ما هماکنون با معضل بزرگی مواجه است: ۷ و نیم میلیون نفر دیابتی شناساییشده داریم.
• انواع دیابت: دیابت چهار نوع دارد (نوع ۱، نوع ۲، دیابت بیمزه، دیابت حاملگی).
• ماهیت خاموش دیابت: دیابت یک بیماری خاموش است و تا زمانی که عوارض آن آشکار نشود (مانند خونریزی پشت کره چشم، آریتمی قلبی، ضعف گردش خون در اندامهای تحتانی، زخم شدن و سیاه شدن انگشتان پا)، فرد از آن آگاه نمیشود.
• لقب دیابت: به این بیماری «اُختاپوس درون» (هشتپای درون) گفته میشود؛ زیرا ۸ تا ۹ بیماری (عوارض) را به همراه میآورد.
نتیجه: مصرف غذای ساده، یک تدبیر حیاتی برای مقابله با بیماریهای خاموش (نظیر دیابت) و جلوگیری از اختلال در قند خون است.
تحلیل آثار تغذیه نامناسب بر دیابت و بررسی روشهای درمان تعریق مفرط (هایپرهیدروزیس)
۱. نقش غذای ساده و مقوی در مدیریت قند خون
تبعیت از سنت معصومین (علیهم السلام) و مصرف غذای ساده اما مقوی، منجر به یکنواختی قند خون میشود. این موضوع حتی در دیابت نوع ۱ (دیابت بیمزه) نیز صادق است.
الف. اثر نسبت قند به کالری بر سلامت
در یک فرض علمی، اگر نسبت کالری (انرژی) با قند در غذای مصرفی یکسان باشد (مثلاً هر دو ۷۵)، این نوع غذا بیشتر مورد علاقه ذائقه عمومی است. اما اگر نسبت قند به کالری بالا برود (مانند مصرف مداوم قند سفید، شکر سفید، نوشابه گازدار با غذا، و آبمیوههای شیمیایی میانوعدهای)، ذخایر چربی جدار شکم افزایش یافته و منجر به چاقی شکمی میشود.
ب. مکانیسم ایجاد دیابت ناشی از چاقی شکمی
چاقی شکمی خود زمینهساز چندین بیماری است (مانند دردهای زانو و لمباگو/قوس کمر). مهمتر اینکه، در زمان گرسنگی، چربی جدار شکم از طریق واکنشهای احیایی به گلوکز (قند خون) و آب تبدیل میشود.
در فردی که لوزالمعده (پانکراس) ضعیف و کمکاری دارد و ترشح انسولین در او کم است، افزایش ناگهانی گلوکز (ناشی از چربیهای ذخیره شده) موجب ابتلا به دیابت میشود. بنابراین، چاقی شکمی به طور مستقیم با ابتلای افراد به دیابت مرتبط است.
آلودگی محیط زیست و نقش دامداریهای صنعتی
در بحث آلودگی هوا، باید توجه داشت که بعد از دود وسایل نقلیه (ماشینها) و هواپیماها، بالاترین درصد ایجاد آلودگی هوا مربوط به تاپالههای گاوداریها (دامداریهای بزرگ صنعتی) است.
نکته اخلاقی-محیط زیستی: این دامداریها برای گسترش مراتع خود، عمداً جنگلها را میسوزانند. این عمل موجب کاهش مساحت جنگلها (تنفس زمین) میشود؛ در حالی که این «انسان حریص، طمّاع، بخیل و شُحّ مُطاع» با هدف ثروتاندوزی از راه حرام، تنفس زمین (درختان و جنگلها) را از بین میبرد.
درمان تخصصی تعریق مفرط (هایپرهیدروزیس)
در پاسخ به سؤال در مورد درمان بیماری هایپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد)، تدابیر سنتی و دستگاههای نوین ساخت ایران به شرح زیر است:
الف. درمان با روشهای طب سنتی و بهداشت فردی
1. عصاره گل اسطوخودوس: مالیدن عصاره گل استوخودوس، هر ۸ ساعت یک بار.
2. در حمام (قبل از استحمام):
3. سرکه طبیعی سیب: به محلهای تعریق زده شود، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر شود و سپس شسته شود.
4. پودر برگ حنا: به محلهای تعریق زیاد پاشیده و مالیده شود، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر شود و سپس شسته شود.
5. پس از استحمام (در رختکن):
6. پودر زاج: پس از استحمام، در حالی که بدن هنوز خیس است، پودر زاج (زمه) به محلهای تعریق زده شود (مصرف خوراکی زاج سمی و ممنوع است).
این تدابیر موجب کاهش چشمگیر تعریق میشود.
ب. دستگاه پیشرفته ساخت ایران (یونتوفورزیس)
جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تدابیر سنتی، در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی نیز پیشرفت داشته است.
• نام دستگاه: دستگاه پزشکی یونتوفورزیس (Iontophoresis).
• نام تجاری: الکسا (Aleksa).
این دستگاه، ساخت ایران است و برای کسانی که توان مالی دارند و نمیخواهند از نمونههای خارجی استفاده کنند، با قرار دادن آن بر روی نواحی تعریق زیاد، تعریق مفرط را کنترل میکند.