1404/08/25
بسم الله الرحمن الرحیم
روایات پیرامون فواید کاسنی/فواید کاسنی /فواید گیاهان دارویی وسبزیجات
موضوع: فواید گیاهان دارویی وسبزیجات/فواید کاسنی /روایات پیرامون فواید کاسنی
این متن توسط هوش مصنوعی پیادهسازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.
تبیین گستره و اهمیت طب المعصومین (ع): بررسی فوائد گیاهان دارویی و سبزیجات
۱. مقدمه و دامنه موضوع «طب المعصومین»
بحثهای ما در «طب المعصومین» گسترده و متنوع است. این بحثها شامل زیرشاخههای متفاوتی هستند:
• العلاج بالأعشاب: درمان با گیاهان دارویی.
• بالخضروات و الخضروات: درمان با سبزیجات و گیاهان سبز.
• بالعقاقیر: درمان با انواع ریشهها (نظیر ریشه سنبل الطیب، ریشه شیرینبیان، یا ریشه کاسنی [که در بحث الهندباء مطرح است]).
• بالصموغ: درمان با صمغها. (صمغ، شیرابه درخت یا گیاهی است که در مجاورت هوا خشک شده است، مانند صمغ درخت آلو که ضد سنگ کلیه و مثانه است).
گستره «طب المعصومین» بسیار وسیع است و تمام طب سنتی (با سابقه ۷۰۰ ساله) و پزشکی جدید (با سابقه ۴۵۰ ساله) را تحت پوشش قرار میدهد؛ به گونهای که این علوم مانند ساعتی هستند که در جیب قبای طب المعصومین قرار میگیرند.
اهمیت و فوائد سبزیجات و گیاهان سبز
در میان سبزیجات، موارد متعددی مطرح هستند:
• کرفس (کرفس): که یفتح السدد (بازکننده گرفتگیها) است.
• جعفری: که در زبان عربی و فارسی نامی مشترک دارد.
• خرفه (فرفخ/بقلة الزهراء/بقلة المبارکة/بقلة فاطمه): با فواید متعدد.
• کاهو (خس): با مزاج معتدل و طبیعت گرم (برخلاف باور عمومی که سرد میدانند).
تمرکز بر سبزی «هندباء» (کاسنی) و فواید آن
در حال حاضر، بحث ما بر موضوع «الهندباء»یا کاسنی متمرکز است که شامل برگها ودمبرگ سبزی آن میشود (فعلاً ساقه و ریشه آن مد نظر نیست).
نکته طبی: برای کسانی که مشکلاتی نظیر آسیب (احتمالاً آسیبهای التهابی) یا آبآوردگی شکم (استسقاء) دارند، مصرف ریشه کاسنی (همراه با ماء العصفر) توصیه شده است.
نکته درمانی عمومی برگ کاسنی:
مداومت بر مصرف سبزی کاسنی هیچ اشکالی ندارد. این سبزی به دلیل اعتدال مزاج (مانند عسل طبیعی که از شهد گلهای غیرسمی به دست میآید)، فواید فراوانی دارد.
الف. مزاج کاسنی طبق روایات اهل بیت (ع)
بر اساس روایات اهل بیت (علیهم السلام)، مزاج سبزی کاسنی معتدل است و برخلاف آنچه در طب سنتی مرسوم است، سرد نیست.
ب. منبع روایی و استحباب مداومت بر مصرف
در «طب المعصومین»، باب ۱۲۹ با عنوان زیر اختصاص دارد:
«باب ما ورد فی فوائد الهندباء و استحبابه اکله و إدمانه[1] »
این باب بر استحباب خوردن سبزی کاسنی و مداومت بر آن تأکید دارد.
نکات مهم درمانی کاسنی:
مداومت بر مصرف کاسنی جهت:
• برقراری ماء الوجه (شاید طراوت و سرزندگی.)
• بهبود کبد چرب تا گرید دو.
• فعالسازی کلیهها.
• ایجاد لینت مزاج و رفع یبوست.
• پیشگیری و درمان ۱۰۰ بیماری مختلف.
این بحثهای مربوط به طب المعصومین، به ویژه فوائد کاسنی، در صفحات متعددی ادامه خواهد داشت و در کنار آن، مباحثی از منابع خارجی نیز ذکر خواهد شد.
متن زیر با حفظ کامل محتوا، به زبان رسمی و تخصصی (با تمرکز بر فقه الحدیث و طب المعصومین) ویراستاری و سازماندهی مجدد شده است:
جایگاه برتر کاسنی (هندباء) در طب المعصومین (ع): بررسی روایات و نقد دیدگاههای سنتی
۱. عمق و اهمیت احادیث در تعیین سبک زندگی
این روایات عمق و تأثیرگذاری بسیار قویای دارند و کاملاً «بحث روز» هستند. اگر نهی از پرتاب میوه نیمخورده به دلیل کراهت اسراف است، به طریق اولویت در فهم خطاب، نهی از رها کردن و به انزوا کشاندن «انسان نیمهجان» (از نظر اجتماعی و روانی) نیز صادر شده است. این اصل، یک نکته بنیادی در فقه و اخلاق اسلامی است.
بررسی روایت اول (سید الإدامات)
باب ۱۲۹ از جامع أحادیث الشیعه (باب ما ورد فی فوائد الهندباء و استحبابه و إدمانه) با روایتی آغاز میشود که در کتب شیعه ۹ سند دارد.
الف. سند و متن روایت
• سند: ابن ابراهیم عن أبیه عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن زیاد عن أبی عبدالله (علیه السلام) [یعنی امام صادق علیه السلام]
• متن روایت: «قال: الهندباء سید البقول أو سید الإدامات[2] .»
تفسیر:
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کاسنی (هندباء) سَرور تمام سبزیجات خوراکی (بقول) است.
ب. نکته فقه الحدیث (محاسن برقی)
در کتاب المحاسن برقی (جلد ۲، صفحه ۵۰۹، حدیث ۶۶۹)، همین روایت با سند مشابه (عن أبی عبدالله عن أبیه عن رسول الله (ص)) نقل شده است. نکته مهم در اینجاست که در تمامی روایات باب کاسنی در کتاب محاسن، کلمه «الهندباء» بدون الف ممدوده (حمزه) و به صورت «لهندباء» آمده است. این نکته برای جستجوی دقیق در نرمافزارهای حدیثی ضروری است.
بررسی روایت دوم (نقد برودت کاسنی)
روایت دوم نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:
الف. متن و تفسیر روایت (ماجرا و گفتگوی امام با پیرمرد)
راوی (محمد بن الفضة) میگوید: «با امام صادق (علیه السلام) سر سفرهای نشسته بودم که بر روی آن سبزی خوردن بود و با ما پیرمردی نیز حضور داشت. آن پیرمرد از خوردن سبزی کاسنی خودداری میکرد (یتنکب الهندباء).»
غلطانگاری طب سنتی: امام صادق (علیه السلام) به آن پیرمرد فرمودند:
«أما أنتم فتزعمون أن الهندباء بارده و لَیست کذالک. لکنها مُعتدلة، و فضلُها علی البقول کفضلنا علی الناس.[3]
»
تفسیر:
«شما (که پیرو طب سنتی عهد باستان با سابقه ۷۰۰ ساله و طب جدید هستید) به گمان خام خود (تزعمون: گمان میکنید؛ نه علم و یقین دارید) میپندارید که [کاسنی] سرد است، در حالی که این گمان باطل است (و لَیست کذالک). بلکه این سبزی معتدل است.»
ب. فضیلت کاسنی (قاعده برتری)
حضرت در ادامه، فضیلت خوردن سبزی کاسنی بر سایر سبزیجات را به صورت یک قاعده مهم بیان میفرمایند:
• «و فضلُها علی البقول کفضلنا علی الناس.»
«برتری سبزی کاسنی بر سایر سبزیجات، مانند برتری ما چهارده معصوم (علیهم السلام) بر سایر مردم است.»
این فضیلت و برتری در خصوص میوه عناب نیز ذکر شده است (عناب فضلها علی سائر الفواکه کفضلنا علی سائر الناس).
ج. معنای برتری معصوم (ع) و تأکید بر علم لَدُنّی
عمل کردن به فرمایشات معصوم (علیه السلام) که دارای سند و دلالت صحیح و موثق است، بر تمامی سخنان نیکوی جهانیان، از ابتدای خلقت تا قیامت، برتری دارد. زیرا:
1. چهارده معصوم دارای علم لَدُنّی (علمی که مستقیماً از جانب خداست) هستند.
2. دارای علم الوراثة (علم موروثی از پیامبران و ائمه پیشین) هستند.
3. خزائن العلم و علوم کامل نزد ایشان است.
4. ایشان راسخون فی العلم هستند و سایرین صرفاً شاگردان مکتب ایشاناند.
نباید اجازه داد که دشمنان (مستکبران غربی و شرقی) با القای شبهاتی نظیر «اسلام سیاست ندارد»، «اسلام اقتصاد ندارد»، «اسلام پزشکی ندارد» یا «اسلام قدرت ندارد»، مسیر استفاده از علوم اهل بیت را منحرف سازند. باب علم و علمیت مسدود نیست و باید با سؤال کردن و پیگیری، علم ائمه (علیهم السلام) را کسب کرد.
متن زیر با حفظ کامل کامل محتوا و بدون حذف حتی یک کلمه، با لحن رسمی و تخصصی (فقهی، حدیثی و تربیتی) و با تأکید بر نکات اعتقادی و نقد فکری مورد نظر شما، ویراستاری و سازماندهی مجدد میشود:
نقد اندیشه «انسداد باب علم» و تبیین لزوم ارجاع به علوم معصومین (ع)
۱. نقد اندیشه انسداد باب علم و لزوم رجوع به اهل ذکر
ایده «انسداد باب علم» یک تصور باطل و مزخرف است. معصوم (علیه السلام) همواره در دسترس است و ما باید سؤالات خود را نیز «معصومگونه» مطرح کنیم. دستور الهی این است: «﴿فَسئَلوا أَهلَ الذِّکرِ إِن کُنتُم لا تَعلَمونَ﴾[4] » (پس اگر نمیدانید از اهل ذکر بپرسیـد). اگر علم، یقین و بصیرت نداریم، باید از اهل ذکری که ۱۴ معصوم (علیهم السلام) هستند بپرسیم.
باید متذکر شد که چهارده معصوم، شاهدان زندهاند و این باور که ما میتوانیم با چند مثقال علم ناچیز، از علم معصوم بینیاز شویم، باطل است.
جایگاه ولایت و لزوم دوری از تکدّی علمی و صنعتی
اگر فرزندان شیعه میخواهند «اهل» باشند و از خانواده ولایت (که خانه علوم نافعه است و حضرت فاطمه زهرا (س) مادر علوم نافعه هستند) فاصله نگیرند، باید سؤالات خود را «معصومگونه» از اهل ذکر بپرسند. این یک دعوت به حوزهها، دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان است که سؤالات خود را معصومانه مطرح کنند تا در کل جهان و کائنات عزیز و سربلند باشند، نه اینکه همواره ذلیل و گدا باقی بمانند.
نقد گدایی (تکدّی): «گدایی» (تکدّی) در اسلام مورد نهی است. متأسفانه ما در علوم پزشکی و پیراپزشکی، همواره درگیر ترجمه هستیم و در علوم مهندسی، اسیر مهندسی معکوس و صنعت مونتاژ باقی ماندهایم. اینها اشکالاتی از تکدّی علمی و صنعتی است. مؤمن باید عزیز، قدرتمند و شکستناپذیر باشد. این عزت تنها از طریق رجوع به «عزیز زهرا» (امام زمان (عج)) و رسیدن به «عزیز مطلق» (الله) میسر است.
دعوت به تربیت انقلابی و ولایی
حوزهها و دانشگاهها باید از «خواب خرگوشی» و «زمستان نفس عماره» بیدار شوند و به «شمس طالعه» (خورشید طلوع کننده) علوم اهل بیت (علیهم السلام) نظر کنند و با کسب گرمای علمی، از گدایی علمی دست بردارند. تنها با تربیت انقلابی و ولایی است که نیازی به صبر برای ترجمه نخواهد بود و غرب و شرق مجبور خواهند شد که زبان فارسی و عربی را بیاموزند تا سؤالات و مجلات علمی خود را از جوانان ولایی و تربیتشده بپرسند.
تأکید مجدد بر روایت دوم:
«أما أنتم فتزعمون أن الهندباء باردة، و لَیست کذلک، و لکنها مُعتدلة.»
• سند این روایت در محاسن برقی (جلد ۲، صفحه ۵۰۹، حدیث ۶۷۰) نیز با اندکی تفاوت (البرقی عن أبی سلیمان الحذّاء الحلبی عن محمد بن الفضة نحوه) آمده است.
۴. بررسی روایت سوم (فوائد تولید مثلی و درمانی کاسنی)
• سند: محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد و أبوعلی الأشعری عن محمد بن عبدالجبار جمیعاً عن الحجال عن ثعلبة عن رجل عن أبی عبدالله (علیه السلام)
• متن روایت: «قال: علیک بالهندباء، فإنّه یزید فی ماء المنی، و یُحَسِّن الوَلَد (نظیر کُندر که اول غذا خورده میشود)، و هو حارٌّ لین، و یزید فی الوَلَد الذکور[5] .»
تفسیر و تبیین فوائد:
• افزایش کیفیت تولید مثل: حضرت میفرمایند: «بر تو باد به کاسنی، زیرا آن منی را افزایش میدهد و فرزند را نیکو میسازد» (مانند خواص کُندر که در ابتدای غذا مصرف میشود).
• تغییر مزاج مجدد: در این روایت مزاج کاسنی «حارٌّ لَیِّن» (گرم و نرمکننده) ذکر شده است که خواص ضد یبوست و تنبلی روده بزرگ را به همراه دارد.
• اهمیت نسل ذکور: این سبزی «تعداد فرزندان» و به طور خاص، «تعداد فرزندان پسر» را افزایش میدهد.
جمعبندی تناقض ظاهری مزاج: غرض اسلام از عقد دائم
این روایت با روایت قبلی ضد هم نیستند؛ بلکه هر دو یک حقیقت را در دو مقوله متفاوت بیان میکنند:
1. فضیلت و برتری: کاسنی در برتری بر سایر بقول، معتدل و مانند برتری چهارده معصوم است (اشاره به فضیلت اخلاقی و جایگاه متعالی).
2. خواص عملی و غرض اصلی: کاسنی از حیث خواص درمانی و تأثیر بر قوای جنسی و تولید نسل، حارٌّ لَیِّن (گرم) است.
نکته مهم: اگرچه خوب بودن خود فرد (مثلاً یار امام زمان بودن) کافی است، اما غرض اصلی اسلام از عقد دائم، تولید نسل صحیح و صالح است. باید برای صاحب الزمان (عج) یارانی تربیت کرد تا اگر فرد به شهادت رسید، یک نسل پسر صالح و خوب از او باقی بماند که گوش به فرمان مولا باشد و به درستی عمل کند.
متن زیر با حفظ کامل محتوا، به زبان رسمی و تخصصی (با تمرکز بر فقه الحدیث، فیزیولوژی و طب تولید مثل) ویراستاری و سازماندهی مجدد میشود:
تبیین دقیق روایات کاسنی: رفع تعارض ظاهری میان «اعتدال» و «حرارت» در طب المعصومین (ع)
۱. رفع تعارض ظاهری در مزاج کاسنی
در خصوص مزاج کاسنی (هندباء)، دستهای از روایات آن را معتدل و دستهای دیگر آن را حارٌّ لَیِّن (گرم و نرمکننده) توصیف کردهاند. این دو دسته روایت با یکدیگر تضاد، تعارض یا تقابل ندارند؛ بلکه هر یک ناظر به مقوله تخصصی متفاوتی هستند:
الف. «معتدل» (ناظر به فیزیولوژی و دمای غریزی بدن)
روایاتی که کاسنی را معتدل معرفی میکنند، ناظر به فیزیولوژی انسانی یا ساختار بدن هستند. منظور این است که مصرف کاسنی:
• دمای غریزی و طبیعی بدن (متابولیسم پایه) را متعادل نگه میدارد.
• نه موجب افزایش شدید متابولیسم و غلبه گرمی (گرممزاجی) میشود.
• و نه موجب کاهش شدید متابولیسم و دمای غریزی (مزاج سرد شدید) میگردد.
بنابراین، اعتدال در اینجا به معنای تعادل ساختاری در دمای کلی بدن است.
ب. «حارٌّ لَیِّن» (ناظر به دستگاه تناسلی و میل جنسی)
روایاتی که کاسنی را حارٌّ لَیِّن (گرم و نرمکننده) معرفی میکنند، ناظر به بحث تخصصی دستگاه تناسلی و وراثت/ژنتیک هستند.
• سلامت ساختار تولید مثل: ساختار تولید مثل زوجین (شامل بیضتین، لوله دِفِران، اپیدیدیم، پروستات، هیپوتالاموس، غدد فوق کلیوی در مرد؛ و مهبل، رحم، لولههای رحمی و تخمک در زن) باید سالم باشد.
• افزایش رغبت و میل جنسی: «حارّ» در اینجا به معنای افزایش حرارت جنسی و میل جنسی در زن و شوهر است. هدف این است که «عشق حلال» و رغبت خصوصی میان زوجین تقویت شود تا تکثیر نسل به صورت صحیح صورت گیرد. رها شدن زوجین از یکدیگر و عدم رغبت (حتی در شرایط نظافت و آمادگی ظاهری)، موجب اختلال در تولید نسل صالح میشود.
• تولید نسل صالح: با افزایش حرارت و رغبت جنسی توسط کاسنی، انتقال و بقای نسل فراهم میشود تا «کاکل پسر» یا «نازناز دختر» برای یاری رساندن به صاحب الزمان (عج) متولد شود.
نتیجه: دو دسته روایت در دو مقوله متفاوت (فیزیولوژی عمومی و فیزیولوژی تولید مثل) سخن میگویند و در حقیقت، مؤیّد یکدیگرند.
مقدار و زمان مصرف کاسنی برای افزایش حرارت جنسی
برای افزایش حرارت جنسی و تقویت رغبت، مصرف کاسنی توصیه شده است:
• مقدار: دستهای از روایات ۶ برگ و دستهای ۷ برگ کاسنی را توصیه کردهاند (رجوع شود به ابواب کاسنی در مستدرک سفینة البحار علامه شاهرودی).
• بهترین زمان: بهترین زمان مصرف کاسنی، همراه با شام یا همراه با سحری است.
• نکته سحری: در ماه مبارک رمضان، مصرف کاسنی همراه با افطار، اثر خود را در سحر نشان میدهد و به فرد کمک میکند تا نماز صبح را با غسل (در صورت نیاز) قبل از اذان بخواند. همچنین کاسنی به تنظیم ساعت خواب و رفع حالات «خوابآلودی» و «گیج و منگی» کمک میکند.
اثرات ضد سم: کاسنی یک گیاه ضد سم است و حتی در درمان مسمومیت با جیوه و سرب مؤثر است.
سایر عوامل افزایشدهنده حرارت جنسی
یکی دیگر از مواردی که حرارت جنسی زوجین و رغبت خصوصی آنها را تقویت میکند، مصرف خرمای رسیده شیرین است (مانند انواع خرمای «تَمر» نظیر برنی، مَشان و عجوه). این نوع خرما که رطوبت کمتری دارد و باید بعد از غذا مصرف شود، در کنار کاسنی (که همراه غذاست)، میتواند قوای جنسی زوجین را تقویت کند.
۴. نقد تغذیه نامناسب و اثر آن بر توان جنسی
متأسفانه بسیاری از مشکلات در روابط خصوصی (مانند عدم توانایی زوج در انجام وظیفه زفاف، حتی پس از ماهها) ناشی از تغذیه نامناسب است. مصرف دائمی «آت و آشغالهایی»
نظیر:
• قند و شکر سفید
• نوشابه گازدار
• آبمیوههای شیمیایی
• برنج سفید و ماکارونی سفید
منجر به کاهش جدی توان جنسی و عرضه لازم برای «سلام و علیک خصوصی» میشود.
متن زیر با حفظ کامل محتوا، با لحنی رسمی، واعظانه و تخصصی (با تمرکز بر فقه، عرفان عملی و مدیریت کلان شیعه) ویراستاری و سازماندهی مجدد شده است:
وظیفه شیعه در حفظ کیان نسل و ولایت: عبودیت، اطاعت محض و نقد تقلید عرفی
۱. تبیین ضرورت تولید نسل و جایگاه محصولات استراتژیک
احکام دین، ناظر به تولید نسل صحیح برای یاری رساندن به مولا صاحب الزمان (عج) و همراهی و مساعدت با ولایت رحمانی (ولی فقیه صالح، مجتهد و مراجع عالیقدر) در این دنیای آشفته (بلبشای ۹ میلیاردی) است. در این شرایط، افزایش جمعیت شیعه با هدف تقویت عود ولایت، یک وظیفه حیاتی است.
کاسنی و خرما، محصولات استراتژیک:
در این دیدگاه، محصول استراتژیک تنها گندم، جو و ذرت نیستند؛ بلکه سبزی کاسنی و خرمای رسیده شیرین نیز محصولات استراتژیک محسوب میشوند. به مسئولین کشور (و آحاد مردم) توصیه میشود که برای رهایی از پیرجمعیتی، سقوط جمعیتی شیعه و چالش جمعیتی:
1. سبزی کاسنی را در گلدانها، پاسیوها، باغچهها و باغات بکارند و به عنوان یک سنت حسنه به یکدیگر هدیه دهند.
2. کاسنی را جزء سبزیجات سفره (ناهار و شام) قرار دهند.
3. خرمای رسیده شیرین (تَمر) که آب خود را از دست داده و با رُطَب (خرمای تر) متفاوت است، بعد از غذا مصرف شود.
تغذیه مادران شیرده:
به مادری که شیر میدهد، باید رُطَب (خرمای تازه و مرطوب) داد تا شیر او افزایش یابد و یگانه غذای انحصاری کودک (شیر مادر) فراهم شود، چنانکه خداوند به حضرت مریم (س) فرمود: «﴿تَسَاقَطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا﴾[6]
».
مراتب عمل: از مستحب فقهی تا عبودیت عرفانی
در نگاه یک «عبد»، عمل به احکام از مستحب فراتر میرود و به مرتبه عبودیت در اطاعت و تبعیت محض میرسد:
الف. فقه و استحباب
بر اساس روایاتی مانند روایت منقول از کتاب مکارم الاخلاق (صفحه ۱۷۸، عن سیّاری یرفعه)، تشویق به خوردن کاسنی وجود دارد: «علیک بالهندباء» که بیانگر حکم استحباب فقهی است.
ب. حکمت، اخلاق و عرفان عملی
در نگاه بالاتر، برای یک شیعه دوازده امامی، عمل تنها به دلیل وجوب یا استحباب نیست؛ بلکه یک «عبد» نگاه به صاحب خود (مولا) میکند:
• «صاحبم این کار را میکند، من هم انجام میدهم.» (مثلاً نماز شب میخواندند، من هم میخوانم).
• «صاحبم این کار را نمیکند، من هم انجام نمیدهم.»
این نگاه، فرد را از «عبدِ صاحب» (عبد صاحب الأمر) به «عبد الله» میرساند (مانند امام علی (ع) که عبد پیغمبر (ص) بودند). این همان عبودیت در اطاعت و تبعیت محض از معصوم است.
تفاوت شیعه دوازده امامی و نقد تقلید عرف عام
اصل «العبد و ما فی یدیه لمولاه» (بنده و تمام داراییاش از آن مولا است) مبنای عمل است. مولای معصوم، پل ارتباطی به مولای جلّ جلاله (الله) است که مستجمع جمیع صفات کمالیه است.
نقد تقلید از عرف عام:
شیعه اثناعشری، رفتار خود را با «مردم عادی» یا «متفاهم عرف عام» تنظیم نمیکند، بلکه نگاهش به صاحبش است. به عنوان مثال، در برخی مسائل خصوصی، مانند وطی در دو بار (عدم وطی دوباره با یک زن حلال بدون فاصله زمانی معین)، نگاه شیعه به رفتار معصوم است: «صاحبم این کار را نمیکند، من هم نباید انجام دهم.»
این روش، از آن جهت اتخاذ میشود که شیعه نمیخواهد درگیر فتاوای مختلف (نظیر «جایز بودن» با استناد به آیات مربوط به قوم لوط با حفظ احترام به بزرگان، یا فتاوای «مکروه» یا «کراهت شدید» یا «حرام») شود؛ بلکه نگاه خود را به جایگاه بالاتر، یعنی صاحب خود معطوف میکند.
نتیجه: ما (شیعیان حوزوی و پیروان امام زمان (عج)) که از سفره و شهریه سهم امام (علیه السلام) روزی میخوریم، باید مانند صاحب خود عمل کنیم، نه مانند مردم عادی. این نکته، بسیار حیاتی و مهم است.