1404/08/19
بسم الله الرحمن الرحیم
استحباب بودن سبزی در سفره /آداب سر سفره غذا /طب معصومین علیهم السلام
موضوع: طب معصومین علیهم السلام/آداب سر سفره غذا /استحباب بودن سبزی در سفره
این متن توسط هوش مصنوعی پیادهسازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.
آداب سر سفره غذا
- احترام سفره را نگه دارد، پایش را روی سفره نگذارد.
- برای غذا خوردن، زمان در نظر بگیرد، مثلاً نیم ساعت؛ یعنی غذا را به خوبی بجود.
فرمایش امام رضا علیه السلام: «جوّد المضغ».[1]
- در سفرۀ غذا، سبزیجات سالمِ تازة مخلوط باشد و از آنها بخورد. (این مبحث الان است که باید برایتان توضیح بدهم).
- دست شستن قبل از غذا یک مستحب است و اینکه دستتان را خشک نکنید، این هم مستحب دوم.
- بعد از غذا، دست شستن مستحب است و جایز است که دست خود را خشک کنید. (نه اینکه کار خوبی است، جائز است).
بعد از غذا دستت را که شستی و خشک نکردی، اگر بخواهی نور چشمت زیاد شود، به چشمانت بکش، به فرق سرت بکش.
سوال: در جایی است که با دست غذا تناول شود؟
پاسخ: حتی اگر با قاشق باشد. باز هم باید دست شسته شود. میکروب، باکتریهای موضعی، ویروسهای موذی، سر جایشان نمیایستند. مثلاً مگس سر جایش میایستد؟ هر جا میپرد. یک سری چیزها میپرد، ولو با چشم هم نبینی. حالا قارچ ذرهبینی باشد، باکتری مضر باشد، ویروس باشد، ویروس آنفلوآنزا یا ویروس کرونا باشد. پس همه چیز فقط تخصصی گوارش یا تغذیه نیست؛ بحثهای فوق تخصصی میکروبیولوژی هم هست. با قاشق هم غذا بخوری، باید قبلش دستت را بشویی و بعدش هم دستت را بشویی. معصومین، خزّان العلم هستند؛ فقط تخصصی تغذیه یا گوارش نیست، بحثهای فوق تخصصی میکروبیولوژی هم هست.
طولانی کردن نشستن بر سر سفره
نص خاص داریم که کنار سفره هستی طول جلوس داشته باش، از عمرت حساب نمیشود.
فرمایش امام رضا (علیه السلام): «أطيلوا (طول بدهید) الجلوس عند الموائد ، فإنها أوقات لا تحسب من أعماركم»[2]
این روایت در کتاب «الفقه المنسوب للامام الرضا علیه السلام»، آخر صفحه ۳۶۲ آمده است.
سرسبز کردن سفرهها با سبزیجات
میخواهم این باب را شروع کنم که در سفرۀ غذا، سبزیجات سالم و متنوع باشد و سبزی مخلوط با غذا بخورید.
باب 126: «باب استحباب تخضير الموائد بالبقل» (باب مستحب بودن سرسبز و خرم کردن سفرهها با سبزیجات تازه، سالمِ مخلوط). «فإنه مطردة للشيطان» (شیطان را دور میاندازد).
شیطان، موجودی مرموز و موذی (اذیتکننده) است. لذا گاهی او را میبینی و گاهی نمیبینی، یا میبینی ولی تشخیص نمیدهی (مثلاً شیطان جنی).
شیطان انواع مختلفی دارد:
- شیطان محسوس: گاهی شیطان را میبینی اما تشخیص نمیدهی (بعد از ظهور، هم جن و هم ملک را هم میبینی و هم تشخیص میدهی).
- شیطان نامرئی: گاهی او را بدون چشم مسلح نمیبینی ولی وجود دارد؛ مانند قارچهای میکروبی، آمیبهای میکروبی، باکتریهای مضر میکروبی، ویروسهای مضر میکروبی.
- شیطان درونی (بیماری): گاهی شیطان، درون بدن توست و با چشم ظاهری آن را نمیبینی؛ مانند متاستاز (سرایت) و تهاجم سلولهای سرطانی. وقتی سلولها سرطانی شده و به تصاعد هندسی زیاد میشوند و توده (تومور، کانسر) ایجاد میکنند، تو با دید ظاهری آن را در بدنت نمیبینی مگر با دستگاه یا تستهای خاص. وقتی این تومور به بافتهای مجاور یا دور تهاجم میکند، باز هم آن را نمیبینی و فقط از درون احساس میکنی.
آیا همۀ اینها شیطنت کرده است؟ بله. موجود مرموز موذی است؟ بله، چه خوشخیم باشد و چه بدخیم.
بهترین داروها، از باب پیشگیری و از باب درمان انواع سرطانها، میوهجات سالم فصلی و سبزیجات سالم مخلوط است.
راههای دیگر دفع شیطان
۱. نماز شب:
«عَلَيْكُمْ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ ... مَطْرَدَةُ الدَّاءِ عَنْ أَجْسَادِكُمْ»[3] دردها را از جسدهایتان دور میکند. («جسد» یعنی جسم زندۀ انسان)
این اثر در صورتی است که نماز شب با آدابش خوانده شود؛ مثلاً بعد از شام خلال دندان کرده باشی، قبل از وضو مسواک زده باشی، به بیتالخلاء رفته باشی، وضوی شرعی گرفته باشی، بعد نافله شب میخوانی.
خاموشی بهجا (طول الصمت):
«عَلَيْكَ بِطُولِ الصَّمْتِ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيَاطِينِ»[4] خاموشی طولانی و بهجا، طردکنندۀ شیاطین جن و انس است.
خاموشی بهجا، یعنی وقتی حرف حساب را از رئیسالعقلاء (خداوند) یا کلام معصوم دریافت میکنی، هم «صمت» (خاموشی) و هم «سکوت» داشته باشی.
منابع: الخصال، شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ۵۲۶. / معانیالاخبار، شیخ صدوق، صفحه ۳۳۵.
از سبزی خوردن شما را به عرش بردم. برای اینکه سرطانهای دستگاه گوارش، کبد و... نگیرید، کاهو، کاسنی، جعفری و... را گفتیم. یا برای قطع خونریزیهای داخلی، سبزی خوردن را گفتیم. این سبزیجات مخلوط تازه سالم، هم پیشگیری میکند و هم درمان انواع سرطانهاست.
حالا که جسم زنده سالم است، توان داشته باشی که نماز شب بخوانی. توان داشته باش که با حسن اختیار، مطالب الله و معصوم را خوب گوش بدهی.
کراهت نبودن سبزی در سفره
«وكراهة خلوها من ذلك» سفرههای محبین و شیعیان، اگر از سبزیجات سالم و تازه تهی باشد، مکروه است. معصوم به غذای سفرهای که در آن سبزی خوردن نباشد، دست دراز نمیکند و از آن غذا نمیخورد.