« فهرست دروس
درس طب استاد سیدحسن ضیائی

1404/07/27

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشیدنی های مفید و مضر /فواید خربزه /طب معصومین علیهم السلام

 

موضوع: طب معصومین علیهم السلام/فواید خربزه /نوشیدنی های مفید و مضر

این متن توسط هوش مصنوعی پیاده‌سازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.

اهمیت امانت

بحث ما، در طب المعصومین در باب خربزه بود، بنابر روایاتی که در جامع احادیث الشیعه است.

«البرقي عن محمد بن علي عن ابن أبي نجران عن العلاء عن محمد بن مسلم قال دخلت على أبي جعفر عليه السلام»[1] و[2] به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم «فمر عليه غلام له فدعاه» پسر بچه‌ای از مقابل حضرت رد شد. «فدعاه» صدایش زدند «يا قين قلت وما القين؟» منِ (محمد بن مسلم) گفتم: این بچه قین است، یعنی چه؟ «قال الحداد» آهنگر است. «ثم قال أرد عليك فلانة» آیا فلانه را، به تو برگردانم؟ (مثلاً فرض کنید همسرش بوده) «و تطعمنا بدرهم خربزا يعني البطيخ.» (اسمش را نگفتند از باب احترام به همسر این بنده خدا). ای قین حداد، یک درهم به تو پول می‌دهم، برو خربزه رسیده شیرین سالم بخر، بیا ما را مهمان کن.

از این [روایت] می‌فهمیم؛ خوردن خربزه رسیده شیرین، جایز و حلال است؛ حالا یا خودت مستقیم می‌خری، یا به واسطه دیگری که امین است. به واسطه دیگری که در خرید، فرآوری، در آماده کردن و جلوی تو گذاشتن، امین است. چون هر کجا دستش کج باشد، آسیب می‌بینی.

یک بار آسیب مالی می‌بینی. مثلاً یک درهم دادی خربزه بخرد، نیم درهم خربزه می‌خرد، نیم درهمش را در جیبش می‌گذارد. می‌گوید: یک مو از شیخ بکَنی هم غنیمت است. امنیت مالی نیست.

یک بار می‌بینی نفوذی دشمن است و تو نمی‌دانی. [قصد دارد] تو را بیوتروریسم کند، بدون اینکه یک بمب یا گلوله‌ای بزند. پس این پولی که به دیگری می‌دهی که واسطه خیر بشود و چیزی بیاورد، باید امین باشد. اگر نفوذی دشمن باشد، با اندک چیزی این غذا را سمی می‌کند و تو مسموم می‌شوی و می‌میری و نمی‌دانی از کجا خوردی.

عبدالمطلب، ابوطالب، آمنه، فاطمه بنت اسد، اینها همه به صورت مشکوک شهید شدند، نه اینکه مرحوم شده باشند؛ از طریق یهود و تراشه‌های یهود که مشرکین به شرک جلی در مکه و اطراف مکه بودند. در زمان ما هم همین‌طور است. آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی کنی و ... تا همین حوزه‌ای که الان داریم با هم مباحثه می‌کنیم. پس این درهمی که می‌دهیم، این واسطه باید امین باشد. خیانت در امانت نکند. یک بار امانت، مالی است، یک بار امانت، جانی است و چیزهای دیگر. این خیلی مهم است.

مستدرک از کتاب عاصم بن حمید الحنّاط، روایتی را از محمد بن مسلم آورده و سنداً تام است. هیچ اشکال سندی نمیشود وارد کرد، فقیه و محدث است. محدث نوری، صاحب مستدرک [می‌گوید کتاب] عاصم بن حمید الحنّاط، سنداً و دلالتاً صحیح و موثق است.

«قال: دخلت على أبي جعفر (عليه السلام)»[3] و بر امام باقر علیه السلام داخل شدم، «فجلست» پس مؤدبانه نشستم «حتى فرغ من صلاته» تا اینکه امام باقر علیه السلام از نمازشان فارغ شدند (نمازهای مستحبی و نافله‌هاست.) «إلى أن قال» تا روایت به اینجا رسید. روایت، مقطوعة الوسط است. «ومر عليه غلام» [که گفت:] قین، بیا گفتم: قین یعنی چه؟ گفت: حداد. بعد یک درهم به او داد یک خربزه رسیده شیرین از بازار بخرد و بیاورد. «و ذکر نحوه» دنباله روایت، مثل روایت قبلی است که آقای محدث نوری در کتاب مستدرک ذکر کرده است.

شعر منسوب به امام رضا (ع) در باب خواص دهگانه خربزه

چند روز قبل، دو سه روایت خواندیم که خربزه رسیده شیرین، ده تا فایده دارد. امام رضا علیه السلام این ده خصلت پسندیده خربزه رسیده شیرینِ سالم را به شعر فرموده است.

«أهدت لنا الايام بطيخة»[4] / روزگاران به ما خربزه رسیده شیرین را هدیه داد

«من حلل الارض ودار السلام» / از شیرینی‌های زمین و از شیرینی‌های بهشت اعلای خداوند

چون معصوم، مائده آسمانی دارد. وقتی مریم مائده آسمانی دارد. چهارده معصوم ما به طریق اولی، مائده آسمانی دارند. این پیغمبر اکرم، خرمای بهشتی، انگور بهشتی، سیب بهشتی، که اینها خوراکی‌های بهشتی است که منشأ تکوّن جسمانی حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ از شیعه و سنی روایات داریم. مائده بهشتی برای حضرت زهرا، حتی پیراهن بهشتی برای حضرت زهرا [آوردند]، همین‌ها همه در روایات است. امام رضا هم یکی از آن معصومین است. وقتی اینجا گفت دارالسلام، هم خربزه رسیده شیرین از شیرینی‌های طبیعی روی زمین در بحث میوه‌جات سالم و تازه، هم از خوراکی‌ها و مائده‌های آسمانی و بهشتی است.

«تجمع أوصافا عظاما وقد / عددتها موصوفة بالنظام

كذاك قال المصطفى المجتبى / محمد جدي عليه‌السلام»

حالا ده فایده خربزه:

«ماء وحلواء وريحانة / فاكهة حرض طعام إدام»

حرض یعنی اُشنان (خوشبوکننده).

«تنقي المثانة وتصفي الوجوه / تطيب النكهة عشر تمام»

بهترین نوشیدنی‌ها در طب اسلامی

چهارده معصوم، ما را به بهترین نوشیدنی‌ها دعوت می‌کنند که به درد دنیا و آخرتمان بخورد.

1- آب آشامیدنی سالم

2- آب فاتر و انار: آب جوشیده ولرم؛ 5 تا 20 دقیقه بجوشد، بعد خاموشش کنید، ولرم که شد، به صورت مکیدنی بنوشید. «سيد الاشربة في الدنيا والآخرة الماء.»[5] این هم فرمایش محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) است، هم فرمایش علی ولی الله (علیه السلام) است. (یادتان باشد، در دفترهایتان، «صلی الله علیه و آله» را جلوی [نام] پیغمبر اکرم بنویسید. هر اسم مبارک معصومی که می‌نویسید، «علیه السلام» را بنویسید. تا زمانی که این نوشته‌ات باشد، ملائکه رحمت برای شما درود می‌فرستند.)

از فرمایشات امام صادق علیه السلام است: «شيئان صالحان...: الرمان والماء الفاتر.»[6] همه‌اش به نفع بدن است.

- الماء الفاتر که بحث خودمان است: آب جوشیده، به نقطه جوش برسد (5 دقیقه بجوشد). شرایط اضطراری مثل بیماری‌های مُسری و واگیردار (آنفولانزا، کرونا و...)، در ظرف دربسته 20 دقیقه بجوشد. شرایط عادی، 5 دقیقه بجوشد. بعد خاموشش کنید. ولرم که شد، به صورت مکیدنی، بخورید. چه سید الشراب باشد که آب آشامیدنی سالم است، چه ماء الفاتر باشد که آب جوش ولرم است، «مصّاً عبّاً» مزه‌مزه بخورید، یک‌نفس نخورید که «یورث الکُباد».

- و اکل الرمان؛ و خوردن انار رسیده.

3- شیر و عسل: از امام صادق علیه السلام: «من تغير عليه ماء الظهر ينفع له اللبن الحليب والعسل.»[7] شیر تازه، بهترینش برای گاو است. در میان گاوها، بهترینش گاو قهوه‌ای است. (همه روایات را با هم نگاه کنید.) شیر تازه گاو مخلوط با عسلی که طبیعی است و از شهد گل‌های رنگارنگ غیرسمی است. می‌گوید این شیر تازه را مخلوط با عسل طبیعی غیرسمی بخور. پس، شیری که تازه دوشیده شده، گاو، جنون گاوی نداشته باشد، بیماری مخملک نداشته باشد، پوست گاو سالم باشد، پستان‌های گاو سالم باشد، پستان زخمی نباشد، که تب مالت نگیری. حالا این شیر تازه که هنوز گرم است بخوری، یکی از مواردی است که تقویت حافظه می‌کند. کسی که آب کمرش تغییر کرده و فرزندآوری‌اش دچار مشکل شده، امام صادق می‌فرماید: «الحليب والعسل.»

نوشیدنی‌های شیطانی

چهارده معصوم ما، نوشیدنی‌هایی را می‌گویند که به نفع تو در دنیا، برزخ و قیامت است. اما ولایت شیطانی (ابلیس لعین، ذریه ابلیس، جنود ابلیس، شیاطین الجن و الانس)، اینها نوشیدنی‌هایی به تو می‌دهند که همان داشته‌هایت هم از دست برود.

مثلاً، به تو مسکرات می‌دهند که همان چهار مثقال عقلی هم که هر کسی دارد، همین عقلش هم از بین برود و بشود مستِ لایعقل. مثلاً خمر که شراب انگور است، نبیذ که شراب خرماست، شامپاین، ویسکی، ودکا، ساکی (شراب برنج). از هر سبزی و هر میوه‌ای می‌توانند شراب بسازند. [این‌ها] عقل را می‌پراند. دشمن می‌خواهد من و تو عقل نداشته باشیم که هر [سخن باطلی] که می‌گوید، دربست قبول کنیم. پس این [باعث] زوال عقل و ایجاد شیطنت می‌شود. لذا می‌گوید مست لایعقل، در همان عالم مستی می‌رود با مادرش زنا می‌کند، یا در عالم مستی می‌رود نفس محترمه را می‌کشد.

حالا یک بار مثلاً ویسکی می‌خورد با درجه الکلی بالا؛ یک بار دیگر حشیش، دو تا بست می‌کشد و می‌رود این را می‌کشد. جامد و مایع فرق نمی‌کند، مُسکر، مُسکر است و حرام است. وقتی مایع باشد، هم حرام است و هم نجس. اما وقتی جامد است، حرام هست ولی نجس نیست. این ویسکی که می‌خورد، درجه الکلی‌اش بالاست، خب مست لایعقل می‌شود، ضریب خشونت بالا می‌رود، ضریب آدم‌کشی، قتل و غارت بالا می‌رود، ضریب هتک نوامیس بالا می‌رود، حتی زنای با مادر. حشیش می‌کشد که از گیاه شاهدانه است. حشیش جامد است، نجس نیست، ولی چون مسکر است، خوردنش حرام است.

خطرات جدی نوشابه‌های انرژی‌زا

یکی دیگر از خباثت‌های دشمن این است: می‌گوید تو که نجس و پاکی سرت می‌شود، نمی‌خواهد مسکرات بخوری که کفار درست کرده‌اند. تو که می‌خواهی ورزش را شروع کنی، نوشابه‌های انرژی‌زا به تو می‌دهم بخور که هنگام بازی کم نیاوری. به اسم دین، ضد دین می‌گوید، برای اینکه تو را از سلامتی بیندازد.

حالا کمی مضرات این را بگویم که برخواسته از ولایت شیطانی است. حتی مصرف یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زا در ماه، می‌تواند خطر افکار بد و اقدام به خودکشی را افزایش دهد. و هرچه مصرف بیشتر شود، این خطر تا سه برابر بالا می‌رود.

دلیلش این است که نوشابه‌های انرژی‌زا، علاوه بر دارا بودن کافئین (که لجن صفراوی، گرفتگی عروق کرونر قلب و کم‌خونی فقر آهن می‌آورد. کافئین، سدیم و تری‌گلیسیرید، در رگ‌های شریانی خون‌رسان به عضله قلب رسوب می‌کنند.)، پر از قند است (قند ساکارز، قند گلوکز) که دیابت می‌آورد (مخصوصاً دیابت نوع دو).

[پس] نوشابه‌های انرژی‌زا هم کافئین دارد، هم پر از قند است. و [هم] پر از محرک‌های شیمیایی است. محرک‌های شیمیایی مثل تائورین و گوارانا. وقتی [نوشابه‌ها] پر از تائورین و گوارانا است، و می‌خوری، هم بیماری اضطراب (دلهره) می‌گیری، هم بیماری افسردگی (سرماخوردگی روانی) می‌گیری (نوسان‌های خلقی می‌آورد، مثل افکار بد، افکار منفی، خودکشی، دگرکشی، خودسوزی، خودآزاری، دگرآزاری).

یادت باشد این دشمن، خبیث است، همیشه شیطنت دارد. چون شیطان، موجود مرموز موذی است. به اسم اینکه این حلال است، ببین چند تا بیماری سرت آورد.

این ترکیب شیطانی در نوشابه‌های انرژی‌زا (یعنی کافئین به اضافه قند شیمیایی، به اضافه تائورین، به اضافه گوارانا)، میکروبیوم روده را مختل می‌کند. (اینها بحث‌های فوق تخصصی میکروبیولوژی است.)

همچنین، سلامت روان را به مخاطره می‌اندازد. ایجاد اختلالات روانی، نارسایی‌های روانی و بیماری‌های روانی می‌کند.

- مثلاً ایجاد اختلال روانی می‌کند: افکار بد، افکار منفی.

- ایجاد نارسایی روانی می‌کند: مثلاً خودآزاری یا خودکشی.

- ایجاد بیماری روانی می‌کنداضطراب یعنی دلهره، افسردگی یعنی سرماخوردگی روانی.

تبصره: نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های گازدار، دوغ گازدار، کافئین زیاد (قهوه، کاکائو، نسکافه، چای مانده، چای پررنگ)، قندهای شیمیایی (قند سفید، شکر سفید، زولبیا و ...) برای همه سنین و برای همه جنسیت‌ها، از زن و مرد ضرر دارد.

پس اینهایی که دشمن می‌سازد، خیر ما را نمی‌خواهد. بحث کاپیتالیسم است، بحث لیبرالیسم است، که روایات می‌گوید: «كل درهم عندهم صنم.»[8] اینها معبودشان پول است. می‌گوید پول بیاید، از هر راهی بیاید. بگذار همه مردم با میگساری، بچه‌های ناقص‌الخلقه بیاورند. بگذار فساد اجتماعی، بی‌بندوباری، هرزه‌گری، ناهنجاری زیاد شود. این تز صهیونیسم بین‌الملل است.

کارخانجات کوکا، پپسی‌کولا و... اینها همه مبدأ و منشأش از صهیونیسم است و اولش هم از آمریکا شروع شد. نسکافه، قهوه، از انگلیس و آمریکا شروع شد. بعد، فرهنگ‌سازی غلط کردند، در کل دنیا پخش شده، مسلمانان هم مبتلا شده‌اند.

پس کسی که می‌خواهد سرباز مولا صاحب‌الزمان باشد، از سرداران حضرت باشد، باید نگاه به صاحبش کند. آیا صاحب من و شما، حجت بن الحسن العسکری، حضرت بقیة الله الاعظم، از این آشغال‌ها می‌خورد؟ هرگز. پس هر کسی باید مواظب خودش باشد. مثلاً دخانیات، این آشغال‌هایی که شمردم، تا چه برسد به محرّمات. پس معصوم علیه السلام، مکروه از او سر نمی‌زند، تا چه برسد به کراهت شدید، تا چه برسد به حرام.

پس اگر من می‌خواهم بچه اهلی باشم، باید از خانه ولایت معصوم فاصله نگیرم. معصوم نمی‌خورد، من هم نمی‌خورم. تو می‌خواهی حکمش را بگویی حرام است، کراهت شدید دارد، مکروه است، ضرر دارد، اصلاً من کاری به این کارها ندارم. صاحبم نمی‌خورد، من هم نمی‌خورم. صاحبم این کارها را انجام نمی‌دهد، من هم انجام نمی‌دهم. دیگر آن وقت، در زمین دشمن نمی‌افتی که دشمن این همه بلا سرت بیاورد.

 


logo