« فهرست دروس
درس طب استاد سیدحسن ضیائی

1404/07/16

بسم الله الرحمن الرحیم

آداب مصرف میوه تازه و مورد علاقه پیامبر (ص)/آداب مصرف میوه تازه /طب المعصومین

 

موضوع: طب المعصومین/آداب مصرف میوه تازه /آداب مصرف میوه تازه و مورد علاقه پیامبر (ص)

 

این متن توسط هوش مصنوعی پیاده‌سازی و سپس توسط انسان برای مستندسازی و تطبیق با فایل صوتی استاد، بازبینی و تأیید شده است.

آداب غذا خوردن معصومین (ع): خربزه و انگور (نقد فرهنگ غذایی غربی)

مباحث ما در طب المعصومین بر اساس "جامع أحادیث الشیعه" در بحث "خربزه رسیده شیرین، تازه و طبیعی" است که آفات گیاهی و سموم شیمیایی ندارد.

آداب مصرف میوه‌های تازه و مورد علاقه پیامبر (ص)

"كَانَ (رسول الله (ص)) يَأْكُلُ الْفَاكِهَةَ[1] [2] " (حضرت میوه تر و تازه به فصل خودش نوش جان می‌کردند)

"وَ كَانَ أَحَبَّهَا إِلَيْهِ: الْبِطِّيخ وَ الْعِنَب[3] [4] [5] " (دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌ها نزد پیامبر (ص) یکی خربزه تازه رسیده شیرین و دیگری انگور رسیده شیرین تازه و طبیعی بود.) هر کدام اقسام و انواع زیادی دارند، مثلاً انگور ۴۰۰ نوع دارد.

الف. نحوه مصرف خربزه (با نان یا شکر/خرما)

"وَ كَانَ يَأْكُلُ الْبِطِّيخ بِالْخُبْزِ[6] [7] [8] "

خربزه رسیده شیرین را گاهی با نان کامل (قوت انبیا و مرسلین، نان جو) می‌خوردند تا یک غذای کامل اما سبک باشد.

"وَ رُبَمَا أَكَلَهُ بِالسُّكَّرِ وَ رُبَمَا أَكَلَهُ بِالرطب[9] [10] [11] "

و گاهی هم این خربزه رسیده شیرین را با شکر طبیعی (نیشکر) می‌خوردند و گاهی هم با خرمای رسیده شیرین تازه.

ب. آداب گاز زدن میوه (سلامت دندان)

"فيستعين باليدين جميعا[12] [13] "

پیامبر (ص) خربزه رسیده شیرین را با چاقو و چنگال تکه‌تکه نمی‌کردند، بلکه قاچ خربزه را با دو دست می‌گرفتند و با دندان‌های جلو (چهار دندان جلو و دو دندان نیش) گاز می‌زدند و می‌خوردند.

نکته طبی: یکی از سفیدکننده‌های طبیعی دندان، خربزه رسیده شیرین است.

نقد تبعیت از فرهنگ غیر ولایی و سقوط قلب

نقد وضع کنونی دندان‌ها و فرهنگ غذایی:

علت خراب بودن دندان‌ها: دستورات غربی-شرقی، دندان‌ها را با شکر شیمیایی و قند سفید خراب کرده است.

انحراف از اسلام ولایی: اسلام ولایی وقتی تبعیت نشود، به فراموشی سپرده می‌شود و فرد به القائات شیطانی عمل می‌کند (چرا که شیطان ضد ولایت عمل می‌کند).

الف. قلب عرشی در مقابل قلب مغلوب (مرتع الشیطان)

1.قلب عرشی (اطاعت ولایی): قلبی که عرش الرحمن است "الْقَلْبُ الْمُؤْمِنُ عَرْشُ الرَّحْمَنِ[14] "، در اطاعت حکم خدا و رسول و ائمه (ع) است. عمل چنین فردی، عمل صالح و خداپسندانه است. همواره خوب، خوب‌تر و بهترین است. چون قلب عرشی حفظ شده است.

2.سقوط (مرتع الشیطان): اگر فرد دچار حواس‌پرتی شود، دشمن درونی (حدیث نفس و نفس اماره) و دشمن بیرونی (القائات شیاطین جن و انس) بر او مسلط می‌شوند. اگر مغز شست‌وشوی مغزی داده شده باشد و به القائات شیطانی عمل کند، قلب عرشی واژگون می‌شود (قلب مغلوب و قسِیّ) و تبدیل به مرتع الشیطان می‌گردد.

3.نتیجه سقوط: قلب واژگون، مرتع الشیطان است و دیگر دستورات الهی و معصومین (ع) در آن نیست. عمل او حیوانی است (تمام همت شکم و زیر شکم است) و خوشنودی کفار را بر خوشنودی مؤمنین مقدم می‌دارد.

نقد نهایی (گاز زدن میوه):

این روش گاز زدن میوه، فقط مخصوص میوه‌های خاص (مانند خربزه) است که پوست نرم دارند و با دندان آسیب نمی‌بینند.

آداب غذا خوردن و اخلاق خانواده در سیره معصومین (ع)

۱. ادامه آداب مصرف میوه (انار و سایر میوه‌ها)

انار: تنها میوه‌ای که روایت داریم باید هر کسی انار خودش را بخورد و در میوه انار شریک نباشد، هنگام شکستن انار باید چیزی پهن کرد تا همه دانه‌های سالم خورده شود.

سایر میوه‌ها (جواز مشارکت): اما میوه‌های دیگر را می‌توان شریک شد. هندوانه در طب سنتی آمده و ربطی به سنت رسول الله (ص) ندارد.

قد زیاده‌روی در خوردن:

نکته تربیتی (تأکید بر پرهیز از پرخوری و زیاده‌روی): معده بشر بشکه نیست. حتی یک قاچ خربزه با پنیر تازه برای کسی که لاغر است (چوب کبریتی) کافی است تا به تدریج بدن او فربه شود. (نقد کسانی که ۳ کیلو انار را با هم می‌خورند یا بدون تجویز، شربت‌های دارویی را با دوز بالا مصرف می‌کنند.)

نکته (گدایی علمی غرب): در غرب به‌خصوص اروپا و آمریکا به دلیل تورم، گرانی و سانسور تبلیغاتی شدید، اکثریت قریب به اتفاق مردم حتی پول قبض آب و برق و گاز و تلفن خود را قسطی می‌دهند و در خرید میوه مشکل دارند. این نشان می‌دهد که باید عیب‌پوشی تبلیغاتی غرب یک روز از بین خواهد رفت.

سیره غذا خوردن معصومین (ع): حفظ شخصیت و ضریب محبت

سیره معصومین در غذا خوردن:

پیغمبر اکرم (ص) یا سایر معصومین (ع)، هنگام غذا خوردن، اصحاب خوب یا حتی کارگران روزمزد را دعوت می‌کردند و کنار همان غلامان و کارگران می‌نشستند و غذا می‌خوردند.

نتیجه (افزایش تأثیرگذاری): این کار شخصیت افراد را حفظ می‌کند و محبت مضاعف به آن‌ها می‌دهد. وقتی ضریب محبت بالا رفت، اگر حرف حقی زده شود، افراد خوب گوش می‌دهند و ضریب اثرگذاری مثبت و عمل به فرامین بالا می‌رود.

حقوق متقابل در خانواده (آموزش ولایی)

هر پدر عاقل و شوهر عاقلی که می‌خواهد امر صحیحش زیرمجموعه عمل شود، باید ضریب محبت و حفظ شخصیت افراد را فراموش نکند.

الف. احترام به مادر در مقابل فرزندان (حق فرزند)

یکی از حقوق فرزند به گردن پدر (شوهر) این است که احترام مادر بچه‌ها را جلو بچه‌ها حفظ کند. تحقیق کردن مادر جلو بچه‌ها، ادا نکردن حق فرزند است (این‌ها روایات است).

ب. آداب تقسیم میوه (آموزش ولایی به فرزندان)

مثال سیب (نمونه آموزش):

1.سیب رسیده شیرین را بشویند.

2.سیب را چهار قسمت کرده، پوست نازک بگیرند.

3.یک چهارم را به همسر بدهند: (ماشاءالله قربان صدقه مادر خوب بچه‌ها برن).

4.یک چهارم را به دختر بدهند: (ماشاءالله دختر خوب، چقدر با عفت و باحجاب، چقدر حرف مادر جانش را گوش می‌کند).

5.یک چهارم را به پسر بدهند: (ماشاءالله کاکل پسر، چقدر پسر خوبی، داد و بیداد نمی‌کشد، توهین به مادرش نمی‌کند، از زیر کار فرار نمی‌کند، نمازهایش را اول وقت می‌خواند).

6.یک چهارم آخر را خودش بخورد.

نتیجه: این کارها ضریب محبت در دل اهل خانه را بالا می‌برد. آنها غصه می‌خورند که چرا پدر دیر دارد می‌آید یا زود برنمی‌گردد.

ج. آداب آوردن هدیه (تقدم دختر)

سنت ولایی: هر وقت پدر هدیه به خانه می‌آورد، طبق روایات اهل بیت (ع)، اول باید دست دخترش بدهد. این برای نفی نژادپرستی و حفظ کرامت است.

مصرف قندهای طبیعی (نمونه‌ها):

1.عسل (طبیعی، غیر سمی، از شهد گل‌های غیر سمی).

2.عناب و انجیر (سیاه و زرد).

3.انگور (سیاه، قرمز یا یاقوتی رسیده).

4.نخودچی و کشمش (انگور عسکری).

5.خرمای رسیده شیرین (تازه (رُطب) یا خشک شده (تَمر)).

6.خربزه رسیده شیرین (سالم، تازه، طبیعی، بدون آفات گیاهی و سموم شیمیایی).

7.سیب رسیده شیرین (زرد یا سرخ، یا سیب گلاب خراسان).

8.گلابی زرد رسیده شیرین.

9.توت (توت سفید، سرخ، توت فرنگی، شاتوت - بهترین میوه برای دیابتی‌ها، چون کمترین قند را دارد).

10.نیشکر (به شرطی که دیابت نوع ۲ وجود نداشته باشد).

فوائد قند طبیعی

مصرف قند طبیعی بسیار مفید است (۴ مورد):

1.انرژی‌زا است (برای کم نیاوردن در کارهای فردی و اجتماعی).

2.ضد استرس است (ضد نگرانی مستمر).

3.ضد افسردگی است (ضد سرماخوردگی روانی).

4.ضد اسکیزوفرنی است.

نکته روانی: بیماری‌های اعصاب و روان بیشتر از بیماری‌های مغز و اعصاب و بیشتر از بیماری‌های بدن است. استرس مزمن و شدید (نگرانی مستمر) می‌تواند برنامه‌ها، انگیزه‌ها و زندگی ساده هر شخصی را به هم ریخته و سپس از هم بپاشد. باید پیشگیری و درمان کرد.

اعتیاد و درمان آن (تلفیق پزشکی و مددکاری)

معضل اعتیاد: اعتیاد (به دخانیات، مواد افیونی، قرص‌های روانگردان مانند اکستازی و...) زیاد شده است.

الف. آمار و کادر درمانی اعتیاد

•بیش از ۹۰۰ مرکز درمانی ترک اعتیاد در سطح کشور داریم.

•اکثرشان یک شیفت کار می‌کنند. در مجموع، ما حدود ۱۱ هزار دکتر در این مراکز ترک اعتیاد داریم.

ب. اهمیت نقش روانشناسی و حمایت اجتماعی

نکته مهم برای ترک اعتیاد:

•۲۰٪ نیاز به دارو است (چه شیمیایی، چه گیاهی - مانند متادون یا بوپرنورفین).

•۸۰٪ نیاز به دکتر روانشناس، مددکار اجتماعی و حمایت اجتماعی از سوی اعضای خانواده، فامیل، همکاران در مغازه‌ها، کارگاه‌ها و ادارات است.

ج. داروهای گیاهی ترک اعتیاد

به عنوان مثال، داروهای گیاهی؛

1.زنیان (نانخواه): قبل از غذا میل شود (در روایات شیعه آمده).

2.اسپند: وسط غذا میل شود (در روایات شیعه آمده که حرام نیست).

3.۵ داروی دیگر که در کتب حدیثی (مانند آخرین کتاب دکتر محمد صادق رجحان) آمده است؛ مانند سوپ جو دوسر.

تذکر: یادتان باشد در زمان ما که گرانی شدید، تورم شدید، محاصره اقتصادی و محاصره نظامی شدید است، بیماری‌های اعصاب و روان بیشتر از بیماری‌های مغز و اعصاب و بیشتر از بیماری‌های بدن است. قند طبیعی باید در جیره غذایی و سبد غذایی خانوار باشد.

اثرات سوء استرس مزمن: اگر استرس (نگرانی مستمر) مزمن و شدید شود، برنامه‌ها، انگیزه‌ها و زندگی ساده هر شخصی را به هم ریخته و سپس از هم می‌پاشد. باید پیشگیری و درمان کرد.

اعتیاد و درمان آن (تلفیق پزشکی و مددکاری)

الف. آمار تولید متادون (تذکر امنیتی)

تذکر تولید متادون: کشور ایران سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ تُن (۳۰ هزار تا ۳۵ هزار کیلوگرم) قرص متادون تولید می‌کند، در حالی که تولید قرص متادون در سطح جهان حدود ۶۰ میلیون تن است. این حجم تولید داخلی باید مورد توجه نیروی انتظامی و مسئولین باشد.

ب. درمان اعتیاد (۲۰٪ دارو، ۸۰٪ حمایت)

درمان اعتیاد: ۲۰٪ با دارو است (داروهای شیمیایی مانند متادون و بوپرنورفین یا داروهای گیاهی مانند زنیان و اسپند و سوپ یولاف و... ).

۸۰٪ آن با روان‌درمانی (پیش متخصص روانشناس)، مددکار اجتماعی و حمایت اجتماعی از سوی اعضای خانواده، فامیل، عشیره و محیط کار است.

ج. نقد و راهنمای برخورد با معتاد

•نقد طرد کردن: نباید معتاد را طرد کرد و به او گفت: «برو بچه، تو معتادی!» این کار او را به سمت دزدی و خلافکاری (برای تأمین مواد) سوق می‌دهد.

•نتیجه طرد شدن: اگر او را ترد کنید، دشمن (شیطان) او را شناسایی می‌کند و با یک صد دلاری (چند میلیون تومان) او را می‌فریبد.

•راه صحیح: طرد نکنید. این بنده خدا مریض است، مریض‌ترش نکنید. هدایتش کنید و حمایتش کنید. نباید ببیند تنهاست یا ترد شده. شخصیت تخریب‌شده او را بازسازی کنید و شخصیت واقعی به او بدهید.

بهترین دارو: بهترین دارو، اراده به جا و محکم از خود شخص برای ترک اعتیاد است. اگر این اراده قوی و حمایت کافی و مددکاری (همراه با روانشناسی بالینی پس از روانکاوی) نباشد، بهترین مراکز درمانی و دکترها هم نمی‌توانند او را ترک دهند. بسیاری از معتادان در کمپ‌ها ترک می‌کنند، اما مجدداً معتاد می‌شوند.

 


logo