1403/10/04
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه مقام دوّم: گستره و شرایط حجّیّت یا وجوب عمل به خبر واحد ثقه
موضوع: ادامه مقام دوّم: گستره و شرایط حجّیّت یا وجوب عمل به خبر واحد ثقه
بیان شد در این مقام لازم است به چند پرسش اساسی پاسخ داده شود. پاسخ از پرسش اول و پرسش دوّم بیان گردید. بحث در پاسخ از پرسش سوّم بود که بیان گردید بحث از اختصاص یا عدم اختصاص حجّیّت خبر واحد به اخبار حسیّه، ثمرات مهمّی در فقه دارد که در این رابطه، به یک ثمره اشاره گردید. در ادامه به بیان ثمره دوّم و در پایان به بیان پاسخ از پرسش چهارم خواهیم پرداخت.
ثمره دوّم: حجّیّت یا عدم حجّیّت اجماع منقول به خبر واحد
در اجماع منقول، ناقل اجماع، فتوای مجمعین را از خود معصوم (ع) مستقیماً یا با واسطه نشنیده است، بلکه با احراز اتّفاق فتاوای علماء، حدس به اثبات رأی معصوم (ع) بر طبق فتوای مجمعین می زند و لذا اجماع منقول به خبر واحد، خبری حدسی می باشد نه حسّی و بر بر اساس قول به تعمیم حجّیّت نسبت به اخبار حدسیّه، اجماع منقول به خبر واحد نیز حجّت خواهد بود امّا بر اساس قول به اختصاص حجّیّت به اخبار حسّیّه، ادلّه حجّیّت خبر واحد شامل اجماع منقول به خبر واحد نشده و حجّیّت این اجماع نیازمند دلیل دیگری غیر از ادلّه حجّیّت خبر واحد خواهد بود.
پرسش چهارم
پرسش چهارم این بود که آیا مطلق وثاقت راوی برای حجّیّت یا وجوب عمل به خبر واحد ثقه کافی می باشد یا آنکه مرتبه ای خاصّ از وثاقت برای حجّیّت یا وجوب عمل به خبر واحد ثقه لازم می باشد؟
به نظر می رسد دلیلی بر اعتبار مرتبه ای خاصّ از وثاقت وجود نداشته و همین مقدار وثاقت که احتمال تعمّد بر کذب را دفع نماید برای حجّیت خبر واحد ثقه کافی می باشد.