1403/07/01
بسم الله الرحمن الرحیم
ادله ظنیه عقلیه/مصالح مرسله/تعریف/اقسام/شرایط/اقوال/ادله حجیت
موضوع:ادله ظنیه عقلیه/مصالح مرسله/تعریف/اقسام/شرایط/اقوال/ادله حجیت
سومین مورد از ادله ظنیه: مصالح مرسله
تعریف مصالح مرسله
تعریف لغوی:
• مصلحت: هرچیزی که سبب جلب منفعت و یا دفع ضرر می شود، مصلحت نام دارد. (المصلحة ما یوجب جلب المنفعة و دفع المضرة)
• مرسل: مجاز و آزاد.
اقسام مصلحت
◦ مصلحت ممنوعه: مصلحت هایی که بر حسب عرف مصلحت است ما شارع منع کرده است. مثل تحصیل ربا، منفعت عرفی است اما شارع جایز نمی داند.
◦ مصلحت مجاز: مصلحت هایی که شارع مقدس با دلیل خاص امضا نموده است. مثل بیع و تجارت
◦ مصلحت مرسله: مصلحتی که نه دلیلی بر منع و نه بر اجازه داریم. مثل خیابان کشی و قوانین راهنمایی رانندگی و ...
تعریف اصطلاحی
مصلحت هایی که از سوی شارع منع و اجازه ی خاصی وجود ندارد و فقیه بر اساس این مصلحت ها، حکمی را بیان می کند. مثلا انجام قوانین راهنمایی واجب، و تخلف از آن حرام است!
شرایط مصالح مرسله
• شرط اول:
• مقدمه: 3مدل مصلحت داریم:
‣ مصلحت ضروری است(الضروریة): اگر نباشد، اختلال نظام می شود.
‣ مصلحت های احتیاجی(الحاجیة): یعنی بشر احتیاج دارد، اما اگر نباشد زندگی مختل نمی شود. مثل بزرگ کردن خیابان ها.
‣ مصلحت های تحسینی(التحسینیة): یعنی مواردی که موجب رفاه است و مورد احتیاج نیست و ضرورت هم ندارد. مثل احداث پارکها و شهربازی ها و...
• ذی المقدمه: مصلحت در زندگی بشر، جزء مصلت های ضروری باشد. نه مصلحت احتیاجی و تحسینی
• شرط دوم: مصلحت کلی باشد؛ نه شخصی!
• شرط سوم: مصلحت قطعی باشد. اتفاق جمیع العقلاء بر این باشد که باید باشد.
• شرط چهارم: مصلحت در حوزه ی احکام معاملات و امور اجتماعی باشد نه امور عبادی؛ چراکه در امور عبادی نمی توان تشخیص مصلحت و مفسده داد! چراکه مصالح و مفاسد شارع در امور عبادی برای ما واضح نیست.
اقوال در مصالح مرسله
قول اول(شافعیه و حنفیه): مصالح مرسله را قبول ندارند
قول دوم(امامیه و مالکیه و حنابله):مصالح مرسله را قبول دارند
ادله ی حجیت مصالح مرسلة
دلیل اول(کتاب)
﴿وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصير[1] ﴾
تقریب استدلال
دوحالت بیشتر نداریم: حالت حرج و حالت مصلحت و منفعت؛ لذا وقتی که شارع مقدس حرج را نفی کرد، مصلحت را پذیرفته است. (نفی الحرج، مستلزم لاثبات المصلحة) و مصالح مرسله هم بر اساس مصلحت است؛ لذا آیه دلیل بر حجیت مصلحت است.