99/11/29
بسم الله الرحمن الرحیم
/ گونه شناسی روایات آخر الزمانی ابو هریره/شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان
موضوع: شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان / گونه شناسی روایات آخر الزمانی ابو هریره/
بحث ما پیرامون نمونههای روایات ابو هریره در ارتباط با مهدویت بود، منتهی شدیم به روایت « ویل للعرب من شر قد اقترب»، این روایت مفصل است، عرض کردیم اصل آن از منذر ثوری است ولی به پیامبر صلیالله علیه و آله نسبت نداده است اما احمد بن حنبل همین روایت را طبق نقلی از ابو هریره از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله نقل میکند ولی این تفصیل در آن نیست، تاریخ مدینه دمشق جلد 52 صفحه 257 همین روایت مفصل را که منذر ثوری نقل میکند، ابن عساکر به سند خودش از ابو هریره نقل میکند و به پیامبر صلیالله علیه و آله نسبت نمیدهد البته طبق مبنای عامه روایات صحابه اگر چه از صحابی دیگر گرفته باشد از پیامبر صلیالله علیه و آله است، همه عامه این حرف را نمیپذیرند و از نظر ما نیز این حرف مشکل دارد.
پس این روایت مضاف بر اشکال سندی و اشکال خود ابو هریره، به پیامبر صلیالله علیه و آله نسبت داده نشده مگر از طرق دیگر درست کنیم مانند اینکه قرائن صدور داشته باشد یا نظائرش در روایات ما آمده باشد یا اینکه خلاف معتقدات ما نباشد که قطعا مطالب آن مخالف معتقدات ما نیست ولی روایت هیچ اشارهای به اینکه این حوادث مربوط قبل از ظهور امام زمان است، ندارد بله در آخر الزمان چنین اتفاقاتی میافتد.
روایت سی و پنجم:
این روایت در مورد یهود در آخر الزمان است که مسلمانان با آنها درگیر میشوند و آنها را از بین میبرند که دیگر آنها به عنوان یک حکومت نیستند، ما در بحثهای قبل تحت عنوان (سرنوشت یهود در عصر ظهور) این بحث را به تفصیل مطرح کردیم و به استناداتی ثابت کردیم که آنها در هنگام ظهور دولتی به نام یهود ندارند و بساطشان برچیده میشود و قبل از ظهور حکومت آنها از بین میرود و اگر هم باشند به عنوان پیروان یک مکتب منحرف هستند اما حکومت ندارند لذا آنها به دنبال دجال هستند برای اینکه به حکومت برسند نه اینکه حکومتی داشته باشند.
عن أبي هريرة، أنّ رسول اللّه صلیالله علیه و آله قال: لا تقوم السّاعة حتّى يقاتل المسلمون اليهود، فيقتلهم المسلمون حتّى يختبئ اليهوديّ وراء الحجر أو الشّجرة فيقول الحجر أو الشّجر: يا مسلم، يا عبد اللّه، هذا يهوديّ خلفي فتعال فاقتله، إلّا الغرقد فإنّه من شجر اليهود.[1]
« قيامت برپا نمىشود مگر آنكه مسلمانان با يهود به مبارزه بر خيزند و آنها را بكشند تا جائى كه حتّى يك نفر يهودى در پشت سنگ يا درختى پنهان شود.[2] و آن سنگ يا درخت- به قدرت خداى تعالى به زبان آمده- میگويد: اى مسلمان، اى بنده خدا، اين كه خود را در اينجا پنهان كرده يهودى است، بيا او را بكش، مگر درخت غرقد كه درخت يهود است- و از معرفى يهودى خوددارى مىكند-».
این روایت منابع و مصادر زیادی دارد ولی باز هم یک مصدر شیعی ندارد زیرا از جهت سند و اعتبار نزد علمای ما ارزشی نداشته است.
تعلیقه زننده، متأسفانه این روایت را نه تنها تلقی به قبول کرده، بلکه مسلم گرفته و از این روایت تعبیر کرده است به: "هذا الحدیث الشریف" و میگوید:
هذا الحديث الشريف من دلائل صدق نبوّة نبيّنا صلیالله علیه و آله، و قد بدأ تحقّقه لأوّل مرّة في عصرنا، و صار لليهود بمعونة الدول الغربية قوّة عسكرية تقف في وجه المسلمين و تقاتلهم، و بقيت المرحلة الأخيرة منه و هي النصر الحاسم عليهم، و التعبير ب «حتى» يشعر بطول قتالنا إيّاهم. و نطق الحجر و الشجر الوارد في الحديث قد يكون من نوع المعجزة الإلهية الموعودة، و قد يكون مجازيا بمعنى أنّ كلّ الظروف تكون في آخر هذه المعركة معكم حتى الحجر و الشجر. و قد يكون بامتلاك المسلمين الوسائل المادّية المتطوّرة للكشف عن جنود اليهود و أجهزتهم حتى وراء الحجر و الشجر.[3]
« این حدیث شریف از دلائل صدق نبوت پیامبر ما صلیالله علیه و آله است! و تحقق آن برای اولین بار در عصر ما شروع شد، و به حمایت دولتهای غربی برای یهود قدرت نظامی تشکیل شد که در برابر مسمانان میایستند و با آنها میجنگند، و مرحله اخیر باقی مانده است و آن پیروزی قاطع مسلمانان بر آنها است، و تعبیر به « حتی» اشعار دارد که جنگ ما با آنها طولانی خواهد بود و سخن گفتن سنگ و درخت که در حدیث آمده یا از نوع معجزه الهی وعده داده شده است یا اینکه مجاز است یعنی تمام ظروف و زمینه برای شما است حتی سنگ و درخت یا به این معنا است که مسلمانان سلاح پیشرفتهای دارند که میتوانند موقعیت یهود و تجهیزات آنها را کشف کنند حتی اگر در پشت سنگ و درخت باشند.»
اشکالات بیان تعلیقه زننده روایت:
1. ایشان میفرماید: این حدیث شریف از دلائل صدق نبوت پیامبر ما صلیالله علیه و آله است! زیرا در این روایت پیامبر صلیالله علیه و آله از حکومت یهود و سرنگونی آن خبر میدهد، اما ایشان اول باید این روایت را اثبات کند که آیا نمونه آن در روایات ما هست، بعد آن را جزو ادله صدق نبوت قرار دهد.
2. ایشان میفرماید: تعبیر به "حتی" اشعار دارد که جنگ ما با آنها طولانی خواهد بود، ایشان "حتّی" اول را میگویند "لا تقوم السّاعة حتّى يقاتل المسلمون اليهود، فيقتلهم المسلمون." در حالی که این عبارت چنین دلالتی ندارد. بله یک نکتهای است در مورد امام خمینی رحمهالله، روایتی که در تاریخ قم آمده که "رجل من قم یدعو الناس الی الحق یجتمع معه قوم کالزبر الحدید لا یملون من الحق." از این روایت میتوان استفاده کرد که جنگی میشود و آن جنگ هم طولانی است زیرا از حق خسته نمیشوند.
3. فاضل معاصر این حدیث را تلقی به قبول کرده است و حال آنکه ما نیافتیم که کسی از علما (حتی مرحوم نجفی که روششان جمع روایات عامه است در شرح احقاق الحق) این حدیث را نقل کرده باشند.