99/10/15
بسم الله الرحمن الرحیم
/ امنیت فراگیر/شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان
موضوع: شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان/ امنیت فراگیر/
استدارک از روایات شیعه پیرامون امنیت
روایت هشتم
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ رِزْقٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْعَلَاءِ الرَّازِيِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام يَقُولُ يُنْتِجُ اللَّهُ تَعَالَى فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ رَجُلًا مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ يَسُوقُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ فَيُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ يُخْرِجُ الْأَرْضُ بَذْرَهَا وَ تَأْمَنُ وُحُوشُهَا وَ سِبَاعُهَا وَ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ يَقْتُلُ حَتَّى يَقُولَ الْجَاهِلُ لَوْ كَانَ هَذَا مِنْ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍ صلیالله علیه و آله لَرَحِم.[1]
يحيى بن علاء رازى گفته است: از امام صادق علیهالسلام شنيدم كه مىفرمودند:
« خداوند تبارك و تعالى در ميان اين امّت مردى را كه از من است و من هم از او هستم بيرون مىآورد و به واسطه او بركات آسمان و زمين را متوجّه خلايق مىفرمايد.[2] پس آسمان باران خود را مىفرستد و زمين دانه و بذرش را مىروياند[3] و از حيوانات وحشى و درندگان در امنيت خواهند بود، زمين را همچنانكه پر از ظلم و ستم شده است مملو از عدل و داد مىكند و [از دشمنان مستكبر و عنود] آنقدر مىكشد كه انسان جاهل و بىخرد مىگويد: اگر اين مرد از ذريه و نسل محمّد بود رحم مىكرد.»
این یک امنیت فوق العاده است که انسان از هر چیزی احساس امنیت کند، خبرنگارهای غرب کتابی نوشتهاند که ترجمه آن به فارسی ( به من دروغ نگو ) است، در این کتاب در مورد جنایات آمریکاییها و اروپاییها در بلاد اسلامی و غیر اسلامی نوشتند، چیزهایی که دیدند، یعنی مشاهدات خود را که دیدهاند، ولی ممنوع بوده که پخش کنند، واقعا انسان وحشت میکند، در صبرا و شکیلا بچههای کوچک را به رگبار ببندند و سر ببرند و در عراق 500 هزار بچه را کشتند جان انسان در امان نیست و اینها کسانی هستند که ادعای حقوق بشر و دفاع از حقوق انسان میکنند.
این عبارت « وَ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » به چه معنا است، مقام تشبیه است یا ظهور در آن ظرف است، مقام تشبیه یعنی همان طوری که دنیا پر از ظلم و بی عدالتی میشود امام زمان دنیا را پر از عدل و داد میکنند یا نه امام در این ظرف و با این شرائط ظهور میکنند؟ بعضی برداشتهای غیر صحیحی دارند، میگویند: امام زمان نمیآید مگر اینکه جهان پر از ظلم و جور بشود پس ما هم در تولید و ایجاد ظلم و فساد شریک بشویم، تو میخواهی امام زمان بیاید تا با ظالمین و مفسدین بجنگد و حال آنکه با این تفکر خودت از مفسدین هستی. بعضی گمان میکنند که ظهور امام مشروط به فساد است پس ما باید شرط آن را فراهم کنیم و بعضی میگویند ظهور در این ظرف است و بعضی ممکن است بگویند: قبل از ظهور اتفاقاتی میافتد اما آیا مقارن ظهور اوضاع همین است یعنی هیچ مومنی در هیچ کجای دنیا در قبل از ظهور پیدا نمیشود؟ نه اینگونه نیست، ایرانیان در ایجاد زمینه ظهور نقش دارند، قم در ظهور نقش دارد و دویست روایت در اینباره وجود دارد، شهرها و بلادی هست که زمینهساز ظهور امام زمان هستند و جاننثار امام عصر علیهالسلام هستند و برای حکومت حضرت گام برمیدارند.
بحث دیگری که مطرح است اینکه آیا قتلهای آغازین واقعیت دارد یا اینکه امام اصلا درگیر نمیشوند؟ بعضی میگویند: امام آنقدر میکشد که تا زانو اسب در خون میرود، چنین چیزی تا الآن اتفاق نیفتاده مگر توسط امویون که در کنار قبر پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله این کار را کردند که پاها در خون فرو میرفت حال اینکه همه جای دنیا دریای خون بشود را به امام زمان نسبت میدهند در حالی که ظالمین عالم نتوانستند چنین کاری بکنند، آنها اینگونه چهرهای خشن از امام نشان میدهند در حالی که این صحیح نیست؛ و بعضی هم میگویند اصلا اتفاقی نمیافتد و این حکومت هم مانند دیگر حکومتها است و به اندازه خون حجامت هم ریخته نمیشود اما واقعیت این است که قتلهائی هست که اگر نباشد جای تعجب دارد، این ظالمان وضعیت بد را به وجود آوردند حال امام با آنها مذاکره کند و به آنها مقام بدهد؟! نه اینگونه نیست بلکه قتال زمانی و مکانی و برای افراد خاص است و کسانی هستند که بعد از آن همه جنایت، آیا توقع دارند که امام علیهالسلام با آنها کاری نداشته باشد. آنها مدعی مذهب هستند، اینکه در روایت بیان شد که میگویند: « لَوْ كَانَ هَذَا مِنْ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍ صلیالله علیه و آله لَرَحِم» یعنی سابقه ذهنی و مذهبی دارند، امثال این تکفیریها هستند عمدتا درگیریها در حجاز، عراق و در بیت المقدس است که الآن خط مقدم دشمن هم همین جاها است. باید بحث شود که آیا امام علیهالسلام بدون درگیری فتح میکند که چنین اتفاقی برای پیامبر صلیالله علیه و آله هم نیفتد یا نه نبردهای سنگین و خونین و کشتارهای نسبت به مردم است یا نه امام موانع را از راه برمیدارد؟ بلکه امام عصر علیهالسلام موانع را برمیدارد «أین هادم ابنیة الشرک و النفاق أین المستأصل اهل العناد و التذلیل و الالحاد أین قاطع حبائل الکذب و الافتراء. امام با اینها درگیر میشود و الآن بیشتر مردم گرفتار چنین افرادی هستند.