درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
99/07/12
بسم الله الرحمن الرحیم
مورد دوم و سوم / قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 19وجه دومي كه براي تقديم اطلاق شمولي بر اطلاق بدلي ذكر كرده اند، اين بود كه اطلاق بدلي نياز به قرينه و موونه زائد دارد، اما اطلاق شمولي چنين قرينه اي نمي خواهد.
وجه دومی که برای تقدیم اطلاق شمولی بر اطلاق بدلی ذکر کرده اند، این بود که اطلاق بدلی نیاز به قرینه و موونه زائد دارد، اما اطلاق شمولی چنین قرینه ای نمی خواهد.
از این وجه جواب داده شده و گفته این این وجه هم نا تمام است. چون اطلاق بدلی می گوید در تمام افراد احراز مساوات شده است و این احتیاج به قرینه خارجیه یا موونه زائده ندارد، خود اطلاق بدلی، این را می فهماند، در همان مثالی که زدیم، بین اذان ظهر و اذان مغرب، چندین 5 دقیقه داریم و خود «صل» می گوید فرق ندارد شما نماز را در هر کدام از افراد 5 دقیقه انجام دهید، کافی است، پس همانگونه که اطلاق شمولی موونه زائد نمی خواهد، اطلاق بدلی هم موونه زائد نمی خواهد.
در نتیجه وجه ندارد که شما اطلاق شمولی را بر اطلاق بدلی مقدم کنید و در هر کدام بخواهید تصرف کنید، باید یکی را توجیه یا اطلاق یکی را خراب کنید.[1]
پس باید گفت فرمایش مرحوم نائینی در تقدم اطلاق شمولی بر اطلاق بدلی و این تقدم از موارد جمع عرفی است، پذیرفته نمی شود.
مورد سوم از جمع عرفی: دوران امر بین نسخ و تخصیصمی گویند در جمیع موارد دوران امر بین نسخ و تخصیص، تخصیص مقدم بر نسخ می باشد.
ابتدا می گوئیم دوران امر بین نسخ و تخصیص، دو صورت دارد:
1. دوران امر بین نسخ و تخصیص، نسبت به یک دلیل وارد شده است. مثلا شما عامی دارید که اکرم العلماء بعد از عام، خاصی وارد می شود که لا تکرم الفساق من العلماء، در اینجا شک می شود که آیا این دلیل دوم خاص است یا ناسخ است، اگر ناسخ باشد، معنای آن این است که این عام از ابتدا جمیع افراد را می گرفته است و با ورود ناسخ، حکم عام از بین می رود و اگر دلیل دوم را خاص بگیریم، یعنی از همان ابتدا، حکم عام شامل افراد خاص نمی شده است.
2. دوران امر بین نسخ و تخصیص، نسبت به دو دلیل وارد شده است. به این بیان که نمی دانیم این دلیل مخصص دلیل دیگر است یا دلیل دیگر، ناسخ این دلیل است. مثلا خاصی وارد شده است و بعد از آن عامی می آید، نمی دانیم آیا آن خاص اول مخصص این عام موخر است یا عام موخر ناسخ خاص مقدم است.
نسبت به صورت اول که در نسبت به یک دلیل وارد شده است، بزرگان فرموده اند ربطی به بحث ما ندارد و مثمر ثمر هم نمی باشد.[2]
ادامه بحث جلسه آینده ذکر خواهد شد.