« فهرست دروس
درس خارج اصول استاد رجب علی مقیسه

1403/11/03

بسم الله الرحمن الرحیم

جمع بندی بحث انشاء و اخبار/الوضع /المقدمة

 

موضوع: المقدمة/الوضع /جمع بندی بحث انشاء و اخبار

 

جمع بندی بحث انشاء واخبار

صاحب منقی الاصول در تفسیر اخبار و انشاء از نظر محقق خراسانی و مشهور داشت به این جا رسید که گفتند مشهور معنای انشایی را به وجود اعتباری و آخوند به وجود انشایی می دانستند.

محقق اصفهانی نظرشون این بود که انشاء یعنی ایجاد معنی به وجود لفظ که این مبنا را قبول نکردیم و گفتیم دو اشکال دارد که قابل پاسخ نیست:

    1. با مبنای محقق اصفهانی در فقه و اصول هماهنگ نیست. معنای انشایی در ملکیت را یک معنای اعتباری می دانند.

    2. اگر قائل شدیم با لفظ معنی را مجازاً محقق میکنیم اینجا ماوراء استعمال امر دیگری نمی شود چون لفظ بعت را استعمال کردیم در معنای بعت که تملیک است در حالی که ما استعمال را مقدمه برای افهام و تفهیم قرار دادیم. با استعمال به معنی منتقل نمی شود ولی با بیان شما خود استعمال موضوعیت پیدا می کند.

مبنای مشهور

باالفاظ معنی را ایجاد کنیم در وعاء اعتبار. می توانیم لفظ را سبب قرار دهیم در وعاء اعتبار برای تحقق معنی. ملکیت سبب باشد اعتباراً.

اگر مقصود از معنای انشایی تحقق اعتباری باشد به صرف اعتبار محقق می شود. خود معتبرین وقتی اعتبار بکنند که لفظ کذایی آورده شود اشکال ثبوتی ندارد منتهی صرف امکان ثبوتی کافی نیست و دلیل اثباتی هم می‌خواهد که ندارد.

مبنای اعتبار و ابراز

منشی یک معنایی را اعتبار می کند و ابراز می کند. این مبنا علاوه بر این که اشکال ثبوتی ندارد موافق با ارتکاز منشی وسیره عقلا و ردی هم از این سیره نشده وشارع مقدس وقتی منشی اعتبار کرد وابراز کرد می گوید احل الله البیع امضا دارد. این مبنای مختار است در مقابل نظر آخوند و محقق اصفهانی ومبنای مشهور.

 

logo