1404/01/31
بسم الله الرحمن الرحیم
الأمر الثالث: اقسام القطع/بیان بعض احکام القطع /المقصد السادس: الأمارت
موضوع: المقصد السادس: الأمارت/بیان بعض احکام القطع /الأمر الثالث: اقسام القطع
متن کتاب: و ما ذكرنا فی الحاشیة (1) فی وجه تصحیح لحاظ واحد فی التنزیل (2) منزلة الواقع (3) و القطع (4) و أن دلیل الاعتبار (5) (6) إنما یوجب تنزیل المستصحب و المؤدى (7) منزلة الواقع (8)
1. ای فی حاشیة الرسائل.
2. ای تنزیل الأمارة و الاستصحاب.
3. ای منزلة القطع الطریقی.
4. ای منزلة القطع الموضوعی الوصفی أو الطریقی.
5. ای دلیل اعتبار الأمارة و الاستصحاب.
6. واو در عبارت «و أنّ دلیل الإعتبار الخ»، واو تفسیریّه بوده و بیان وجهی است که مرحوم منصّف در تصحیح لحاظ واحد در تنزیل استصحاب و اماره به منزله قطع طریقی و قطع موضوعی در حاشیه رسائل بیان فرموده بودند؛
حاصل این وجه آن است که اینطور نیست که تنزیل استصحاب و اماره به منزله قطع طریقی و تنزیل استصحاب و اماره به منزله قطع موضوعی در تنزیل واحد نیازمند آن باشد که مُنَزَّلٌ علیه یعنی قطع، در آن واحد هم به صورت آلی یعنی قطع طریقی لحاظ شود و هم به صورت استقلالی یعنی قطع موضوعی تا گفته شود لحاظ آلی و استقلالی با یکدیگر تضادّ داشته و در آن واحد جمع نمی شوند؛ بلکه این امکان وجود دارد که استصحاب و اماره در تنزیل واحد هم نازل منزله قطع طریقی قرار داده شوند و هم نازل منزله قطع موضوعی به این صورت که گفته شود منطوق ادلّه حجّیّت استصحاب و اماره دلالت دارد بر تنزیل مُستَصحَب و مؤدّای اماره به منزله واقع و به عبارتی تنزیل استصحاب و اماره به منزله قطع طریقی و به دلالت التزامی دلالت دارد بر تنزیل نفس استصحاب و نفس اماره به منزله نفس قطع و به عبارتی تنزیل استصحاب و اماره به منزله قطع موضوعی، زیرا مولی وقتی می تواند مؤدّای اماره و استصحاب را نازل منزله متعلّق قطع و به عبارتی واقع نماید که خود استصحاب و اماره، نازل منزله خود قطع باشند و واضح است که دلالت التزامی نیاز به نیاز به لحاظ نداشته و لذا با این توجیه، هر دو تنزیل ممکن خواهد بود با تنها یک لحاظ و آن لحاظ منزّلٌ علیه یعنی قطع به لحاظ آلی و به صورت طریقی در منطوق می باشد.
7. ای مؤدّی الأماره.
8. و بعبارةٍ أخری یدّل دلیل حجّیّة الاستصحاب و الأمارة علی تنزیل الاستصحاب و الأمارة منزلة القطع الطریقی.
متن کتاب: و إنما كان تنزیل القطع (1) فیما له (2) دخل فی الموضوع (3)، بالملازمة بین تنزیلهما (4) و تنزیل القطع بالواقع تنزیلا و تعبدا (5) منزلة القطع بالواقع حقیقة، لا یخلو من تكلف بل تعسف (6).
1. ای تنزیل الأمارة و الاستحصاب منزلة القطع.
2. ای للقطع.
3. ای موضوع الحکم.
4. ای تنزیل المُستَصحَب و المؤدّی منزلة الواقع.
5. ای و بین تنزیل الأمارة و الاستصحاب اللذان یکونان قطعٌ بالواقع تنزیلاً و تعبّداً.
6. ای بل بطلان.