1404/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه 22 سوره ق/غفلت /تفسیر موضوعی
موضوع: تفسیر موضوعی/غفلت /آیه 22 سوره ق
بیانات به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه
روز 27 اذر سالروز شهادت دکتر مفتح است و مثل فردا نام گذاری شده به روز وحدت حوزه و دانشگاه
این نامگذاری مبارک است اما اصول مراعات شود. شان حوزه و دانشگاه باید محترم باشد. همانطور که شان وحقوق دانشگاه محترم است، حقوق حوزه هم باید محترم باشد.
این دو مرکز علمی دو بال هستند برای طیران جامعه و چنین جامعه ای می تواند به آسمان علم و اختراعات نائل شود.
اما تفسیر :
در جلسه دیروز سخن از نکات تفسیری آیه 22 سوره ق بود.
از بین نکات هشتگانه، به ششمین مورد رسیدیم.
نکته ششم :
این آیات کریمه سوره ق 21 تا 24 ترسیم ورود و خروج مجرمین در قیامت است.
این ورود و خروج مطابق ورود و خروج مجرمین در دنیاست. در دنیا مجرم را تحت الحفظ و با دستبند و پابند همراه با سائق و شهید روانه دادگاه می کنند.
در دادگاه ابتدا تفهیم اتهام می کنند. با استناد به فلان ماده این عمل شما مجرمانه است. در قیامت هم هکذا عاصی غیر تائب و غیر لایق برای شفاعت، مورد خطاب قرار میگیرد که ﴿لَقَدْ كُنْتَ في غَفْلَةٍ مِنْ هذا﴾ چرا غافل شدی از این معصیت و گناه
در ادامه در دادگاه حکم دادگاه بیان می شود. هکذا در قیامت ﴿أَلْقِيا في جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنيد﴾ رای صادر می شود.
در دادگاه دنیا مجرم جهت اجرای حکم به مامور انتظامی سپرده می شود.
در قیامت هم هکذا کشیده می شود انسان به سوی جهنم.
نکته هفتم :
در این آیه شریفه ضمائر مخاطب است. پرده ها از جلوی چشم تو برداشته می شود. سرّ ضمیر خطاب در غطائک و بصرک این است که گناهان و معاصی باعث پوشیده شدن چشم است. غطاءک یعنی این پرده حاصل و نتیجه اعمال خود انسان است.
در واقع انسان در ابتدا سالم بود و در دنیا بصر و بصیرت سالم داشت. اما در دوران زندگی کم کم پرده جلوی چشمان را میگیرد.
برجسته ترین نکته در این آیه همین نکته است که این عدم بصیرت حاصل اعمال خود انسان است.
اعمالی مثل آمال و آرزوی های طولانی. آرزوی طولانی غیر از تدبیر است. تدبیر یعنی برنامه ریزی داشتن برای عمر و حرکت به سوی آن. اما آرزوی طولانی یعنی بدون تلاش توقع اتفاقات خاص داشته باشی.
از دیگر اعمال عشق به دنیاست. بعضی عاشق ماشین هستند و بعضی عاشق موبایل و ... بعضی عاشق زن و زندگی هستند در غیر سبیل الله. عشق پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله که به فاطمه صدیقه سلام الله علیها، عشق روحانی و معنوی بود. صدیقه کبری سلام الله علیها ملکوتی بود. به خانواده ها بگویید ایشان را به جهت خدا دوست می دارید.