« فهرست دروس
درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1404/07/07

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه 179 اعراف/غفلت و بی خبری /تفسیر موضوعی

 

موضوع: تفسیر موضوعی/غفلت و بی خبری /آیه 179 اعراف

 

در بحث تفسیر به عنایت پرودگار در آیه 179 از سوره اعراف به نکته دوم تفسیری رسیدیم که اهم مطالب نکته دوم بیان شد ولی تتمه آن به برکت سوال دوستان باقی ماند.

کلام در تبیین قید «کثیرا» است. چرا خداوند تعبیر کثیر را بیان فرموده است؟

﴿وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس‌﴾

خب چرا خداوند کثیر را برای جهنم بیافریند؟ آیا این مطلب موجب تحکّم نیسیت که عده کثیر را بیافریند برای جهنم رفتن؟

پاسخ اینست که:

اولا : ولو اینکه کثیر وارد جهنم شوند به اختیار خودشان است نه به اجبار و تحکّم خداوند متعال؛

ثانیا : مضاف بر اینکه تعبیر کثیر آمده و نه تعبیر اکثر و اگر اکثر می بود شبهه مذکور موجه می بود. لکن با قید کثیر آمده است.

مثلا در ده سال گذشته گفته می شد بی حجاب زیاد است. لکن در همین الان و زمان ما محجبه ها اکثر هستند اما بی حجاب های کذایی به نسبت توقع از جامعه اسلامی کثیر هستند. اما این به معنای اکثریت بی حجاب نیست.

ثالثا : بحث جهنم با آنچه در ذهن عموم است متفاوت است. دخول در جهنم، غیر از خلود در جهنم است. عده ای از اهل جهنم بعد از پاک شدن به بهشت می روند. در نهایت خالدین در جهنم کثیر نیستند اما داخلین کثیر هستند.

به عبارتی عده ای از مومنین که توبه نکردند وارد جهنم می شوند اما بعد از طهارت خارج می شوند.

خداوند غیور است و مومن تائب را بعد از توبه وارد جهنم نمی کند.

اما خالد دو تعبیر دارد که یکی خلود مطلق است که به معنای ابد است که این مورد قبول نیست.

اما دوم خلود نسبی است که مادامت السماوات و الارض است.

اکنون سوال است کسی که در دنیا 80 سال گناه کرد ، چرا در جهنم باید خلود داشته باشد؟

پاسخ اینست که بین عوالم در این نظام هستی ارتباطی است که خاصیت این ارتباط همین است که گناه 80 ساله عذاب خالد دارد.

مثال و تقریب به ذهن : جنین در حادثه ای ممکن است در عالم جنین دستش کج شود، همین جنین باید در دنیا 70 سال دستش کج باشد. حالا به جای جنین، عالم دنیا را بگذاریم با این وسعت و در قبال دنیا، برزخ را تصور کنیم و هکذا وسعت قیامت در قبال عالم برزخ و این بیان یعنی یک حرکت در دوران جنین بودن، 90 سال زمان می برد و هکذا یک حرکت در دنیا تاثیر در عالم برزخ و قیامت دارد.

logo