1404/02/14
بسم الله الرحمن الرحیم
روایات مساله حسادت/حسادت وخیرخواهی /تفسیر موضوعی
موضوع: تفسیر موضوعی/حسادت وخیرخواهی /روایات مساله حسادت
سخن در روایات مربوط به حسادت بود و روایت نبوی را بیان کردیم که شش گروه اهل جهنم هستند که توضیح و تکمیل روایت باقی ماند.
در این روایت مذکور علت ها سبب دخول نار هستند ، نه صرف عنوان امیر بودن و عرب بودن و ...
در مساله امیر ، اگر عادل باشد اشکالی ندارد یا عربی که متعصب نباشد ، اشکالی ندارد. یا اگر متعصب است متعلق آن تعصب چیست و محل تعصب چیست لذا فقه الحدیث و فهم آن مهم است.
موارد بعدی نیز ذکر شد.
نکته مربوط به روستایی های جاهل نیز بیان شد که در این گروه زمینه بدعت ایجاد می شود.
ششمین مورد که شاهد مطلب ماست ، علما هستند که حسادت میکنند.
البته همه علما اینگونه نیستند بلکه علمایی داریم که بسیار اهل اخلاق هستند و دور از حسادت اند لکن این زمینه و محل نفوذ شیطان برای علماست که باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد.
روایت آخر :
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: سيصيب امّتي داء الامم، قالوا: و ما داء الامم؟ قال عليه السّلام: الأشر و البطر و التكاثر و التّنافس في الدّنيا و التباعد و التحاسد حتّى يكون البغى ثمّ الهرج. [1]
(از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل است که فرمود : امت من مبتلا به بیماری امت ها می شود. سوال شد : بیماری امت ها چیست؟ فرمود : هوسرانی ، عیاشی ، چشم و هم چشمی ، مسابقه در دنیا ، دوری از یکدیگر و تفرقه ، و حسادت کردن به یکدیگر؛ که اگر اینها وارد شد ، انسان وارد وادی ظلم می شود و منجر به هرج مرج و بی انظباتی میشود.)
در باب عیاشی ، زهد این نیست که لباس ژنده بپوشیم. بلکه اینست که ما اگر به امکانات رسیدیم دنبال عیاشی نرویم بلکه برای حفظ صحت به مقدار لازم غذای خوب بخوریم ولی اینکه هر روز غذای عالی بخورد مجاز نیست.
یکی از بیماری ها ، حسادت ورزیدن به یکدیگر است.
ظلم بودن این ها از این جهت است که سبب اسراف و مخارج اضافی است و در نتیجه جامعه نابود می شود.
تا کنون آیات و روایات بیان شد. در ادامه پنج نکته تحت عنوان : معنای حسد ؛ انگیزه حسادت ؛ نشانه ها و آثار حسادت ؛ پیامد های فردی و اجتماعی ؛ طرق درمان حسادت بیان خواهیم کرد. ان شا الله