1403/08/15
بسم الله الرحمن الرحیم
قول صاحب فصول(ره)/شمول نزاع در اجتماع امر ونهی تمام اقسام وجوب وحرمت؟ /اجتماع امر ونهی در یک مورد
موضوع: اجتماع امر ونهی در یک مورد/شمول نزاع در اجتماع امر ونهی تمام اقسام وجوب وحرمت؟ /قول صاحب فصول(ره)
بحث درباره ی این بود که آیا نزاع در اجتماع امر ونهی شامل تمام اقسام وجوب وحرمت می شود یا خیر؟فقط در بعضی از اقسام وجوب وحرمت جریان دارد؟
در این رابطه سه قول وجود دارد:
1)قول صاحب کفایة وامام (ره) وجمعی از محققین
2)قول صاحب فصول(ره):که معتقدند نزاع در باب اجتماع منحصر است به وجوب نفسی ، عینی وتعیینی ، چون در عنوان امر ونهی مطلق هستند ولی این اطلاق انصراف دارد بع عینی، نفسی وتعینی .
*با جواب دادن به صاحب فصول قول اول تثبیت شد وقول دوم رد شد.
خلاصه جواب آخوند به فصول:شما که می گوید اطلاق امر ونهی انصراف دارد به عینی و...انصراف دلیل وسر منشا می خواهد که در عالم ثبوت سه تا سرمنشا وجود دارد:
1)اکملیَّت
2)کثرت استعمال
3)..
زیرا وجوب وحرمت نسبت به تمام اقسامش علی السویة وجود دارد و همچنین تمام اقسامش علی السویة وجود دارد وهمچنین تمام اقسام وجوب وحرمت علی السویة هستند مصلحتشان ومفسده شان ، ویکی اکمل از دیگری نیست.
استعمال لفظ وجوب وحرمت در تمام اقسام آن علی السویة استعمال می شود، نه اینکه در عینی بیشتر باشد .
ولی دو تا تامل راجع به جواب های صاحب کفایة(ره):
تامل اول: در وجوب نفسی وغیری، اکملیتی وجود ندارد .
صاحب کفایة(ره):در مقام ثبوت یکی از سرمنشا ها اکملیَّت دارد از دیگران .
نظر استاد:اکملیَّت سر منشا نیست ، ولی اینکه در بین وجوب و حرمت اکملیَّت وجود ندارد، ما این را قبول نداریم.و باید بین اقسام وجوب تفاوت قائل بشویم، یا باید بگوئیم حرف مرحوم آخوند صحیح نیست.
*بررسی قول دوم: قول صاحب فصول(ره) از جوابی که صاحب کفایة داده اند جواب صاحب فصول هم روشن می شود.
ما تاملی در جواب صاحب کفایة کردیم به منظور تایید کلام صاحب فصول نیست بلکه بعضی از اقسام وجوب وحرمت نسبت به بعضی اکملیَّت دارد.ما هم این رو قبول داریم.
قول سوم: قول مرحوم محقق خوئی(ره):
نزاع در باب اجتماع شامل تمام اقسام وجوب وحرمت می شود الا تخییری چون در تخییری اجتماع وعدم اجتماع معنی ندارد.