1402/11/29
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئله: تمسک به یکی از دو عام من وجه
1. در مباحث قبل درباره «تمسک به عام مطلق در شبهات خاص مطلق» سخن گفتیم اما اکنون سخن درباره جایی است که رابطه عام و خاص، به نحو مطلق نیست، بلکه عامین من وجه هستند.
2. بحث در اینجا (عامین من وجه) هم از جهات مختلف قابل طرح است
رابطه دو دلیل تعارض است (ملاک تنها در یک دلیل موجود است: اکرم العلما، لا تکرم الناصبی)رابطه دو دلیل تعارض است (ملاک تنها در یک دلیل موجود است: اکرم العلما، لا تکرم الناصبی)رابطه دو دلیل تزاحم است (ملاک در هر دو دلیل موجود است: صل و لا تغصب در صلاة غصبی): اقوی الملاکین مقدم استرابطه دو دلیل تزاحم است (ملاک در هر دو دلیل موجود است: صل و لا تغصب در صلاة غصبی): اقوی الملاکین مقدم استالف) شبههای نداریم (زید هم عالم است و هم فاسق است)الف) شبههای نداریم (زید هم عالم است و هم فاسق است)
مرجح موجود استمرجح موجود استمرجح موجود نیست: تخییرمرجح موجود نیست: تخییر
شبهه در یکی از دو عام داریم (میدانیم زید عالم است ولی نمیدانیم آیا فاسق است)شبهه در یکی از دو عام داریم (میدانیم زید عالم است ولی نمیدانیم آیا فاسق است)
مرجح موجود استمرجح موجود است
مرجح موجود نیستمرجح موجود نیستعامین من وجه(اکرم العلما، لا تکرم الفساق)عامین من وجه(اکرم العلما، لا تکرم الفساق)ب) شبهه مفهومیه(نمیدانیم معنای فاسق چیست)ب) شبهه مفهومیه(نمیدانیم معنای فاسق چیست)
رابطه دو دلیل تعارض استرابطه دو دلیل تعارض است
رابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم استرابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم استدوران بین اقل و اکثردوران بین اقل و اکثر
یک دلیل حاکم بر دیگری استیک دلیل حاکم بر دیگری است
مرجح موجود استمرجح موجود است
مرجح موجود نیستمرجح موجود نیسترابطه دو دلیل تعارض استرابطه دو دلیل تعارض استدوران بین متباینیندوران بین متباینین
رابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم استرابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم است
یک دلیل حاکم بر دیگری استیک دلیل حاکم بر دیگری است
مرجح موجود استمرجح موجود استرابطه دو دلیل تعارض استرابطه دو دلیل تعارض است
مرجح موجود نیستمرجح موجود نیست
رابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم استرابطه دو دلیل تزاحم است: اقوی الملاکین مقدم استج) شبهه مصداقیهج) شبهه مصداقیه
یک دلیل حاکم بر دیگری استیک دلیل حاکم بر دیگری است
د) شبهه در مصداقیت هر دو عام داریم (نمیدانیم زید عالم است و نمیدانیم زید فاسق است)د) شبهه در مصداقیت هر دو عام داریم (نمیدانیم زید عالم است و نمیدانیم زید فاسق است)
عدم تمسک به هیچکدام از دو عامعدم تمسک به هیچکدام از دو عام