« فهرست دروس
درس کفایة الاصول استاد حمیدرضا آلوستانی
کفایه

1404/07/21

بسم الله الرحمن الرحیم

احکام القطع و اقسامه «15»/طرق موصله /مقصد ششم: حجج و امارات

 

موضوع: مقصد ششم: حجج و امارات/طرق موصله /احکام القطع و اقسامه «15»

 

و توهُّمُ كفاية دليل الاعتبار الدالّ على إلغاء احتمال خلافه، و جعله بمنزلة القطع من جهة كونه موضوعاً، و من جهة كونه طريقاً، فيقوم مقامه طريقاً كان أو موضوعاً.

 

این عبارت در صدد ایراد بر بیان مرحوم شیخ انصاری است. توضیح مطلب این است که بیان شد مطابق مبنای محقّق خراسانی؟ره؟ هیچ تفاوتی بین قطع موضوعی وصفی و قطع موضوعی طریقی در این جهت که امارات نمی توانند جایگزین آنها شوند وجود ندارد؛ چون در هر صورت قطع در موضوع دلیل اخذ شده است و دلیلی بر جایگزینی ظنّ معتبر از این جهت وجود ندارد ولی مرحوم شیخ انصاری قائل به این می‌باشند که هیچ تفاوتی بین قطع طریقی محض و قطع موضوعی طریقی وجود نداشته و در هر صورت ظنون و امارات معتبره جایگزین آن می‌شوند.

دلیل ایشان بر این مطلب آن است که ادلّه حجّیّت امارات، آنها را به صورت مطلق نازل منزله علم و قطع قرار داده و مانند قطع کاشفیّت و طریقیّت به واقع دارند لذا در هر موردی که علم و قطع به لحاظ کاشفیّت و طریقیّت کارایی داشته باشد، امارات معتبره نیز کارایی دارند. بنابراین همان طور که امارات معتبره قائم مقام قطع طریقی محض می‌شوند، قائم مقام قطع موضوعی طریقی نیز خواهند شد.

 

logo