« فهرست دروس
درس فقه معاصر استاد حمیدرضا آلوستانی
کتاب الدیات

1404/01/17

بسم الله الرحمن الرحیم

مسأله شانزدهم: دیه بیضه ها «1»/فصل دوم: میزان و مقدار دیه/کتاب الدیات

 

موضوع: کتاب الديات/فصل دوم: میزان و مقدار دیه /مسأله شانزدهم: دیه بیضه ها «1»

 

(السادسة عشرة):

(في الخصیتین) معا (الدیة و في کلّ) واحدة (نصف) للخبر العامّ.

مسأله شانزدهم: دیه بیضه‌ها

این مسأله در قالب دو مطلب مستقلّ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و آن مطالب عبارتند از:

    1. حکم قطع کردن و از بین بردن بیضه‌ها؛

    2. حکم جنایتی که موجب ورم کردن بیضه‌ها شود.

در مورد مطلب اوّل، دو حالت متصوّر است:

یکی قطع کردن و از بین بردن هر دو بیضه با جنایت واحد و دیگری قطع کردن و از بین بردن هر یک از بیضه‌ها در جنایت مستقلّ.

در مورد حالت اوّل، به اتّفاق فقهاء دیه کامل ثابت می‌گردد و اختلافی در این حکم وجود ندارد، لذا شارح در مسالک الافهام می‌فرمایند: «لا خلاف في أنّ في الخصیتین معا الدیة و إنّما الخلاف فیما یخصّ کلَّ واحدة»[1] .

دلیل بر این حکم، هم روایات عامّه است که در گذشته مکرّر بیان شد و هم روایات خاصّه مانند روایتی که مرحوم صاحب وسائل الشیعة نقل نموده و در ضمن آن آمده است: «و البیضتین ألف دینار»[2] ، لذا صاحب جواهر در این زمینه می‌فرمایند: «إجماعا بقسمیه و نصوصا عموما و خصوصا، منها ما في الصحیح: «في البیضتین الدیة» »[3] و صاحب ریاض می‌فرمایند: «و في الخصیتین معا الدیة کاملة إجماعا فتوی و نصّا عموما و خصوصا ففي الصحیح: «و في البیضتین الدیة» »[4] .

قانون‌گذار نیز در ابتدای مادّه ۶۶۵ می‌فرمایند: «قطع دو بیضه یکباره دیه‌ی کامل ... دارد».

در مورد حالت دوّم، اختلاف وجود دارد:

مشهور قائل به ثبوت نصف دیه برای هر یک از بیضه‌ها بوده و تفاوتی بین بیضه چپ و بیضه راست نمی گذارند.

دلیل آن‌ها بر این مطلب آن است که اوّلا مطابق روایات عامّه اگر عضوی دو مصداق از آن در بدن وجود داشته باشد با قطع کردن و از بین بردن آن دو، دیه کامل و با از بین بردن یکی از آن‌ها، نصف دیه ثابت می‌گردد لذا شارح ذیل عبارت مصنّف بعد از بیان حکم حالت اوّل، یعنی ثبوت دیه کامل و حکم حالت دوّم یعنی نصف دیه، می‌فرمایند: «للخبر العامّ»؛

و ثانیا در ابتدای روایتی که صاحب وسائل از ظریف بن ناصح نقل نموده، آمده است: «و في خصیة الرجل خمسمائة دینار»[5] ، لذا صاحب جواهر در ادامه عبارت گذشته و بیان حکم حالت اوّل می‌فرمایند: «و حینئذ ففي کلّ واحدة نصف الدیة وفاقا للمشهور بل في الریاض کافّة المتأخّرین بل عن ظاهر الغنیة الإجماع علیه، لإنسیاق التوزیع بالسویّة التي هی مقتضی الأصل کما عرفته سابقا و لعموم ما دلّ علی أنّ کلّ ما کان منه في الإنسان إثنان ففي کلّ واحد نصف الدیة، بل في کتاب ظریف: «و في خصیتي[6] الرجل خمسمائة دینار» »[7] .

 


[6] تعبیر به «خصیتي» صحیح نمی‌باشد زیرا همان‌گونه که مرحوم صاحب وسائل بیان کردند در روایت ظریف بن ناصح تعبیر به «خصیة» آمده است نه «خصیتي». کما این‌که ایشان در ادامه به مناسبتی حدیث مذکور را بیان نموده و می‌فرمایند: «و مستنده کتاب ظریف قال فیه علی ما في التهذیب: «و في خصیة الرجل خمسمائة دینار ...» ». ج43، ص272
logo