« فهرست دروس
درس تفسیر استاد ابوالفضل عادلی نیا

1404/08/07

بسم الله الرحمن الرحیم

 46/ روم/سوره

 

موضوع: سوره/ روم/ 46

﴿وَمِنْ آيَاتِهِ أَن يُرْسِلَ الرِّيَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِيُذِيقَكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَلِتَجْرِيَ الْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾[1]

معنای آیه:

از جمله آیات و قدرت الهی آن است که بادهای بشارت آور می فرستد تا شما رو مژده دهند و تا شما را به چیزی که از رحمت بی انتهای خود بهره مند گردانند و تا کشتی به فرمان او روان شود و تا از فضل و کرمش انواع نعمت ها تحصیل کند و باشد که شکر نعمتش به جا آرید

استاد:

این آیه شریفه عطف بر آیات دیگری است که در این سوره وَمِنْ آيَاتِهِ چند بار تکرار شده است و بیان شده است که از آیات خلقت زن و مرد است وخلقت رعد و برق و .... و به خاطر عظمت خداوند که خدا رو بزرگ جلوه بدهد و قدرت خدا رو نشان بدهند می فرماید از آیات و عظمت و قدرت به عنوان مژده است که توضیح داده خواهد شد.

مقصود از اینکه باد مژده و مبشر

منظور از اینکه بادها رو مبشر خوانده است این است که بادها معمولا مژده ی باران می دهند اول هوا وقتی ابری می شود باد حرکت می کند و در اثر حرکت باد است که ابرها از نقطه ای به نقطه ای دیگر کوچ می کنند قبل از آمدن باران باد می وزد در حقیقت باد خود یک مژده و بشارت دهنده به همه انسان ها و مومنین است وَلِيُذِيقَكُم مِّن رَّحْمَتِهِ این جمله عطف است بر بر ظاهر محل مبشرات چون در آن معنای تعلیل است و تقدیر کلام این است که يُرْسِلَ الرِّيَاحَ لتبشِّرَکم یا وَلِيُذِيقَكُم مِّن رَّحْمَتِهِ بادها را می فرستد برای اینکه شما را مژده دهد تا اینکه از رحمت خدا به شما بچشاند.

و مراد از اذاقه رحمت، رساندن انواع نعمت هاست که بر وزیدن باد مترتب می شود البته این به قدرت الهی می وزد آدم خیال می کند اگر خنک شد و یا گرم شد ضرر دارد غافل از اینکه خیلی از برکت های الهی به وسیله همین باد است که موجب می شود تلقیح گل ها و درخت ها انجام می گیرد ماده ای و ذره ای را آن عامل بارداری درخت مادر را از نقاط مختلف بر می دارد یا از روی گل های درخت دیگر تا درخت دیگر بارور بشود

در بعضی از باغات مثل باغ پسته یا سیب یا بعضی از میوه های دیگر درخت غیر مثمر در پنجاه متری دیگر درختان مثمر غرس می کنند اول بهار این درخت غیر مثمر گل می کند و به برکت باد از آن گلها درخت غیر مثمر باد حرکت می دهد و این ذرات را می آورد و روی گل های درخت مثمر به اصطلاح تلقیح می کند و این درخت مثمر شروع می کند میوه اش از سفت شدن یا مثل ارزنی شدن یا نخودی شدن و امثال این ها پس باد یکی از فوایدش این است که تلقیح درختان.

شما اگر برزیل تشریف ببرید برزیل اینقدر جنگل دارد که جنگل هاش دو سوم جهان رو اکسیژن می دهد در برزیلی که از ایران تا آنجا چهارده پانزده ساعت هوایی آدم باید طی بکند خداوند تبارک و تعالی توانایی دارد با قدرت و عظمتش اکسیژن ها را به جنگل های آمازون سوق دهد و بیاورد به سمت کشورهایی که یا درخت ندارند اکسیژن ندارند و مردمش مشکل تنفس دارند خداوند قادر است به قدرت همین باد درخت رو بارور می کند و همین باد درخت را می خشکاند و همین باد درخت را می شکند و همین باد درخت رو ضد عفونی می کند همین باد تعادل بین گرما و سرما را ایجاد می کند و اگر این باد نباشد در منطقه ای که حد معمول پنجاه درجه بالای صفر یک بادی می وزد از کوه های البرز یک مرتبه درجه حرارت پایین می آید پس نعمت های فراوان و آثار فراوانی که فقط بر وزیدن باد دارد و عکسش گاهی بعضی از درختان فقط گاز کربنیک از خودشان تولید می کند این باد است که این گاز کربنیک را بر می دارد به جایی که گاز کربنات نیاز دارند و به جایش اکسیژن می آورد.

یکی از فواید نعمت باد ایجاد باران است اما توجه ندارند که اراده خدا اگر تعلق بگیرد که باد نیاید و باران نیاد چه فاجعه ای به وجود می آید الان چند سالی به نام سال خشکسالی مطرح شده است و از همین استان خراسان ما یک نقطه ای رصد می کنید که سال های دیگر که مشمول رحمت و فضل الهی بودیم خروارها گندم و جو و نخود لوبیا ماش عدس و خروارها انگور دیم و هندوانه دیم و مویز دیم و بادام دیمی به دست می آمد ولی متاسفانه الان به جایی رسید که هر روستایی که شش تا هفت تا قنات داشته است الان یک لیوان یا یک استکان آب ندارند اینها نه در دست آمریکاست نه در دست اسرائیل نه در دست شهردار نه در دست استاندار و نه در دست رئیس جمهور اینها در دست اعمال خودمان که عملکرد خودمان است و چی شده است که این رحمت الهی این باد نمی وزد این باد اگر می وزد باد بارداری نیست باد باران نیست باد رحمت نیست.

در عین حال با آمدن باران است که تلقیح انجام می گیرد و عفونت ها از بین می رود هوا سالم می شود صدها و هزاران فایده در وزیدن باد دارد که اطلاق کلمه همه این فواید رو شامل می شود و ما از اطلاقش استفاده می کنیم.

وَلِتَجْرِيَ الْفُلْكُ با آمدن باران یا وزیدن باد کشتی ها حرکت می کنند دیدید که بادبان ها و آن نخ هایی که بالای کشتی هست باد می زند جهت کشتی رو عوض می کند اینطرف و آنطرف می رود وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ تا رزق او را که از فضل اوست بطلبید یعنی باد می آید و وقتی باد آمد از خدا بخواهیم پشت سرش باران بیاد و پشت سرش از خدا بخواهیم که خداوند نعمت ها و میوه های فراوانی رو نصیب ما بکند دل های پاک است که می تواند اینها رو جلب بکند.

وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ این جمله هدف و نتیجه معنوی فرستادن ما است همچنان که بشارت باد و چشاندن رحمت و جریان کشتی ها و به دست آوردن فضل خدا نتایج صوری و مادی آن بود.

چرا لعل آورده مسائل مادی تخلف پذیر نیست یعنی وقتی خدا باد را می فرستد بنا است درخت بشکند می شکند و بنا است پشت سرش باران بیاد میاید تخلف پذیری نیست ولی وقتی که مسئله معنویت می شود یعنی من در مقابل این نعمت ها شکر می کنم و در مقابل این باد که نعمت الهی است خدا را آن گونه که باید بخوانم بخوانم ولی نمی خوانم مگر خداوند دستور نداده است ولی مردم نماز نمی خوانند و خیلی ها روزه نمی گیرند و خیلی ها به وظایفشون عمل نمی کند در این مسائل معنوی پس تخلف پذیری فراوان هست خداوند تبارک و تعالی این لعل رو آورده است که امیدواریم در مسائل معنوی مردم در مقابل این همه نعمت هایی که به وسیله باد به وجود می آد شکرگزار باشند یعنی جوری از نعمت ها یادآوری بکند که انعام منعم به ذهن بیاد یا منعم عظمت پیدا بکند ما همیشه ندارم ها رو گفتیم هیچ وقت نگفتیم الحمدالله خدا یک دختر خوبی به من داده است و یک پسر خوبی به من داده است و خدا توفیق داده من درس بخوانم و خدا توفیق داده که من با یک خانواده خوبی ازدواج کردم خدا توفیق داده من هر روز صبح در محضر حضرت رضا هستم و حضرت رضا صلوات الله و سلام الله علیه عرض ارادت می کنم توفیق این حضرت رضا دعوتم کرده است اینها رو کم می گویم و باید شکر به این معنا باشد و شکر منعم شکر نعمت به گونه ای باشد که انعام منعم تبلور پیدا بکند و هم به همین جهت هم هست که روایت داریم که اگر کسی چیزی به او می رسد شکر بکند در سر سفره اگر دو تا سه تا چهار تا ماده غذایی است مثلا ماست و ترشی و شیرینی و ماکارونی است و نمی دونم فلان برنج است به هر کدام که دست می زنی که می خواهی میل کنی بگو بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین ممنونتم و اینکه وَمِنْ آيَاتِهِ چند بار تکرار شده است در جهت این است که شیطان را کوچک و ضعیف بکند و خدا را بزرگ جلوه بکند و در هر قلبی و در هر چشمی و در هر دلی که خدا بزرگ بشود هیچ وقت کلاه سرش نمی رود هیچ وقت شیطان او را فریبش نمی دهد و در خانه ها و زندگی ها و قلبهای که خدا کوچیک شده است خدا فراموش شده است قهرا شیطان بزرگ شده و انسان را فریب می دهد.

و در عین حال کلمه شکر به معنای آن است که نعمت ولی نعمت را به گونه ای به کار ببندی که از انعام منعم آن خبر دهد و ثنای او بگویی و درود بر خداوند تبارک و تعالی بفرستی حمد خداوند تبارک که چه نعمت هایی به تو ارزانی داشته است.

وَلَعَلَّ امید را می رساند به خاطر اینکه نتایج معنوی تخلف پذیر هست ولی نتایج مادی ولی نتایج مادی تخلف پذیر نیست و لذا فرمود تا شاید شکر بگذارید و خلاف نتایج مادی مذکور که تخلف پذیر نیست و باد وقتی وزید نتایج مذکور را در پی خواهد داشت یعنی به این معنا که حمد خدا بکنید و ستایش بکنید.

 


logo