1404/07/26
بسم الله الرحمن الرحیم
نکات کلی روایت/خصوصیات اخلاقی پیامبر (صلی الله علیه و آله) /اخلاق نبوی (صلی الله علیه و آله)
محتويات
1- بحث اخلاقی (اخلاق نبوی صلیاللهعلیهوآله)1.1- خلاصه مباحث گذشته از روایت
1.2- نکات مربوط به روایت

موضوع: اخلاق نبوی (صلی الله علیه و آله)/خصوصیات اخلاقی پیامبر (صلی الله علیه و آله) /نکات کلی روایت
1- بحث اخلاقی (اخلاق نبوی صلیاللهعلیهوآله)
قَالَ الْحَسَنُ: «فَكَتَمْتُ هَذَا الْخَبَرَ عَنِ الْحُسَيْنِ زَمَاناً ثُمَّ حَدَّثْتُهُ فَوَجَدْتُهُ قَدْ سَبَقَنِي إِلَيْهِ وَ سَأَلَهُ عَمَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ فَوَجَدْتُهُ قَدْ سَأَلَ أَبَاهُ عَنْ مَدْخَلِ النَّبِيِّ وَ مَخْرَجِهِ وَ مَجْلِسِهِ وَ شَكْلِهِ فَلَمْ يَدَعْ مِنْهُ شَيْئاً قَالَ الْحُسَيْنُ سَأَلْتُ أَبِي عَنْ مَدْخَلِ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ كَانَ دُخُولُهُ لِنَفْسِهِ مَأْذُوناً لَهُ فِي ذَلِكَ فَإِذَا أَوَى إِلَى مَنْزِلِهِ جَزَّأَ دُخُولَهُ ثَلَاثَةَ أَجْزَاءٍ جُزْءاً لِلَّهِ تَعَالَى وَ جُزْءاً لِأَهْلِهِ وَ جُزْءاً لِنَفْسِهِ ثُمَّ جَزَّأَ جُزْأَهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ فَيَرُدُّ ذَلِكَ بِالْخَاصَّةِ عَلَى الْعَامَّةِ وَ لَا يَدَّخِرُ عَنْهُمْ مِنْهُ شَيْئاً وَ كَانَ مِنْ سِيرَتِهِ فِي جُزْءِ الْأُمَّةِ إِيثَارُ أَهْلِ الْفَضْلِ بِإِذْنِهِ وَ قَسَّمَهُ عَلَى قَدْرِ فَضْلِهِمْ فِي الدِّينِ فَمِنْهُمْ ذُو الْحَاجَةِ وَ مِنْهُمْ ذُو الْحَاجَتَيْنِ وَ مِنْهُمْ ذُو الْحَوَائِجِ فَيَتَشَاغَلُ وَ يَشْغَلُهُمْ فِيمَا أَصْلَحَهُمْ وَ أَصْلَحَ الْأُمَّةَ مِنْ مَسْأَلَتِهِ عَنْهُمْ وَ إِخْبَارِهِمْ بِالَّذِي يَنْبَغِي وَ يَقُولُ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ مِنْكُمُ الْغَائِبَ وَ أَبْلِغُونِي حَاجَةَ مَنْ لَا يَقْدِرُ عَلَى إِبْلَاغِ حَاجَتِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَبْلَغَ سُلْطَاناً حَاجَةَ مَنْ لَا يَقْدِرُ عَلَى إِبْلَاغِهَا ثَبَّتَ اللَّهُ قَدَمَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يَذْكُرُ عِنْدَهُ إِلَّا ذَلِكَ وَ لَا يَقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ غَيْرِهِ يَدْخُلُونَ رُوَّاداً وَ لَا يَفْتَرِقُونَ إِلَّا عَنْ ذَوَاقٍ وَ يَخْرُجُونَ أَدِلَّةً فُقَهَاءَ فَسَأَلْتُهُ عَنْ مَخْرَجِ رَسُولِ اللَّهِ كَيْفَ كَانَ يَصْنَعُ فِيهِ فَقَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَخْزُنُ لِسَانَهُ إِلَّا عَمَّا يَعْنِيهِ وَ يُؤْلِفُهُمْ وَ لَا يُنَفِّرُهُمْ وَ يُكْرِمُ كَرِيمَ كُلِّ قَوْمٍ وَ يُوَلِّيهِ عَلَيْهِمْ وَ يُحَذِّرُ النَّاسَ وَ يَحْتَرِسُ مِنْهُمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَطْوِيَ عَنْ أَحَدٍ بِشْرَهُ وَ لَا خُلُقَهُ وَ يَتَفَقَّدُ أَصْحَابَهُ وَ يَسْأَلُ النَّاسَ عَمَّا فِي النَّاسِ وَ يُحَسِّنُ الْحَسَنَ وَ يُقَوِّيهِ وَ يُقَبِّحُ الْقَبِيحَ وَ يُوهِنُهُ مُعْتَدِلَ الْأَمْرِ غَيْرَ مُخْتَلِفٍ لَا يَغْفُلُ مَخَافَةَ أَنْ يَغْفُلُوا أَوْ يَمِيلُوا وَ لَا يَقْصُرُ عَنِ الْحَقِّ وَ لَا يَجُوزُهُ الَّذِينَ يَلُونَهُ مِنَ النَّاسِ خِيَارُهُمْ أَفْضَلُهُمْ عِنْدَهُ وَ أَعَمُّهُمْ نَصِيحَةً لِلْمُسْلِمِينَ».[1]
1.1- خلاصه مباحث گذشته از روایت
خدا را شاکریم که در محضر کلمات اولیای الهی هستیم. در بیان حدیثی بودیم که در عیون اخبار الرضا (علیهالسلام) آمده است. این حدیث همچنین در کتاب مکارم الاخلاق هم آمده است. حدیث خوبی است. از حِلیَهی رسول الله و سیره نبی (صلیاللهعلیهوآله) و برنامههای علمی و عملی ایشان بود. حدیث از احادیثی است که واقعا باید برایش برنامهریزی کرد. اولا راجع به شخصیتی است که شخصیت اول عالم وجود است.
1.2- نکات مربوط به روایت
چند نکته گفتیم که قابل استفاده است:
• این حدیث، هم حسنی است و هم حسینی. امام حسن (علیهالسلام) از هند بن ابی هاله – داییشان - که وصاف نبی (صلیاللهعلیهوآله) بود، این حدیث را نقل کردند و امام حسین (علیهالسلام) نیز از پدر بزرگوارشان نقل کردند.
• فقرهی: «جزّء أجزائه ثلاثه أجزاء: جزء لله. وجزء لاهله ، وجزء لنفسه»، بیانگر این مطلب است که هر انسانی در برنامه وجودی و ماهوی خود باید وقتش را میان خلق و مردم و میان اهل و بستگان تقسیم کند. اگر کسی قرار باشد موفق باشد، باید این سه تقسیم را داشته باشد. « من أصلح فی ما بینه و بین الله أصلح الله فی ما بینه و بین الناس».[2] مردم، بستر ظهور ما هستند. در این مثلث، زاویهی علو ما به سمت حضرت «الله» است. مثلث طاغوتی داشتیم که میگفتند: خدا، شاه، میهن. مثلث لاهوتی، خدا، خود، خلق است.
• ایشان در ارتباط با مردم تدبیر میکردند. رعایت عدالت و تقدم و تأخر. خیلی از کسانی که شعار عدالت میدهند، موفق نیستند. عدالت اجتماعی و عدالت خانوادگی داریم. عدالت به معنای تساوی نیست. عدالت به معنای این است که هر چیزی را به نیاز افراد تقسیم کنیم. همین که حضرت وقتشان را بین خواص و عوام تقسیم میکردند، این عدالت است. برای دینداران و خواص باید وقت خاص قرار دهیم. چند همسری هم تقسیم به تساوی نیست. مثلا دو پیراهن یک رنگ نباید برای هر دو همسر گرفت؛ شاید دیگری نپسندد؛ بلکه باید به یک میزان هزینه کند و خود انتخاب کنند.
• نظم باطنی و روحی و اجتماعی و خانوادگی و الهی را با هم تنظیم میکردند. در ورود و خروج حضرت بودیم. انشاءالله ادامه روایت برای جلسه بعد. این روایت، منشور الهی - تربیتی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و سیر تربیتی ایشان است.