| تفسير فراز پاياني سوره حمداز خداوند ميخواهيم كه به ما توفيق بدهد تا راه درست زندگي را انتخاب كنيم و از راه كساني كه مورد غضب قرار گرفتهاند، قرار نگيريم. در آخرين فراز نيز ميگوييم در راه گمراهان نيز قرار نگيريم.تفسير الضَّالِّينَ تاكنون مباحثي را مطرح كردهايم. ضلالت يعني انحراف از راه درست زندگي كه ضلالت ابتدايي و كيفري داريم. بحث ما در مطلب سوم است كه چه كساني گمراه بودند كه ما نبايد از راه آنها برويم. قرآن ميگويد كه بيشتر گذشتگان گمراه بودند.گروههاي خاصي در قرآن مطرح شده به عنوان گمراه مثل بت پرستان، گوسالهپرستان، پيروان شيطان، كافران، هواپرستان، فاسقان، مجرمان و ...؛ اينها گروههاي مختلفي هستند كه در قرآن به عنوان گمراه مطرح شدهاند. |
94/03/08 |
- |
- |
|
94/03/07 |
 |
 |
| تفسير آيه شريفه ولاالضالين |
94/02/24 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه ولا الضالين |
94/02/14 |
- |
- |
|
94/02/10 |
 |
 |
| تفسير آيه شريفه ولا الضالين |
94/02/03 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه "غير المغضوب عليهم |
94/01/27 |
 |
 |
|
94/01/20 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه غيرالمغضوب عليهم |
93/12/22 |
- |
- |
|
93/12/21 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه غيرالمغضوب عليهم |
93/12/14 |
 |
 |
| سرنوشت كساني كه بعد از ايمان، كافر ميشوند |
93/12/07 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه غيرالمغضوب عليهم |
93/11/30 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه شريفه غير المغضوب عليهم |
93/11/18 |
- |
- |
|
93/11/16 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ |
93/11/09 |
 |
 |
| برجستهترين مصداق المَغضُوبِ عَلَيهِمْ |
93/11/02 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ |
93/10/25 |
 |
 |
| تبيين آيه شريفه «غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ» |
93/10/18 |
 |
 |
| تبيين جمله دوم آخرين آيه سوره حمد «غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ» |
93/10/13 |
- |
- |
|
93/10/11 |
 |
 |
| ادامه تفسير آيه «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ |
93/10/06 |
- |
- |
|
93/10/04 |
 |
 |
| تبيين صالحان از منظر قرآنصلاح يعني شايستگي و كلمه صالح يعني شايسته، صالحان نيز يعني شايستگان. در هر نمازي بر بندگان صالح خدا سلام مي فرستيم. بايد سبك زندگي ما سبك زندگي آن ها باشد.آيات و سوره آل عمران مبين ويژگيهاي بندگان صالح خداوند است.لَيْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللّهِ آنَاء اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ[1]
يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ [2]
، در آيات فوق خداوند چند صفت را بيان مي فرمايد و آن ها را از آن صالحان مي داند.چه كساني مصداق صالحان هستندابتداي آيه در مورد اهل كتاب است كه همه آن ها يكسان نيستند. طبق رواياتي كه نقل شده اين آيه در مورد اهل كتابي است كه بعداً مسلمان شدهاند. در ادامه آيه ويژگي براي انسان هاي صالح بيان شده است. هر كسي مي خواهد مصداق صالحان قرآني باشد بايد تلاش كند كه اين ويژگي را در زندگي خانوادگي خودش حفظ كند.ويژگي هاي صالحان دو ويژگي، اعتقادي است؛ اعتقاد به قيامت و روز جزا. چند ويژگي رفتاري است. در ميان اعتقادات مسئله ايمان به خدا و روز قيامت از همه مهم تر است.عمل صالح فقط از انسانهاي مؤمن پذيرفته است، اعتقاد به خدا و روز قيامت كليد پذيرش اعمال ديگر است.كسي كه خدا را باور داشته باشد، خيانت نمي كند، رشوه نمي گيرد و ... . تا ويژگي رفتاري ديگر براي صالحان نام برده شده است؛ تلاوت قرآن در دل شب. اين نكته براي قاريان قرآن خيلي قابل توجه است كه براي خود و خانواده خودشان نيز قرآن را تلاوت كنند نه فقط براي مردم.خانه اي كه در آن قرآن خوانده مي شود به آسمان نور مي دهند، در آن خانه بركت است. برنامه قرآن خواندن در خانه باعث دور شدن شيطان از آنجاست.ويژگي رفتاري ديگر انسان هاي صالح سجود و خضوع در برابر عظمت حق يكي ديگر از ويژگي هاست. ويژگي ديگر امر به معروف و نهي از منكر است. انسان هاي شايسته اين را وظيفه خود مي دانند و بلكه وظيفه تمام مسلمانان است، حداقل نسبت به خانواده خودمان احساس وظيفه كنيم.نكته مهم اين است كه آمر به معروف، حواسش باشد كه گاهي اين كار منكر است يعني گناه مي كند، تندي مي كند. بد برخورد نكند. جوري برخورد كند كه اثر داشته باشد.نمونه هايي از امر به معروف از سوي انسان هاي صالح شيخ كليني در كافي از امام صادق نقل كرده است كه اميرالمؤمنين(ع) وقتي حاكم بود از راهي عبور مي كرد. شخصي از اهل كتاب با آن حضرت برخورد مي كند و او را نمي شناسد. با هم هم مسير مي شوند و همراه هم رفتند تا رسيدند سر دوراهي كه بايد مسيرشان جدا مي شود. آن شخص اهل كتاب مسير خودش را رفت و ديد امام كه مسيرش را جاي ديگري گفته بود به همراهش مي آيد، تصور كرد كه اشتباه مي كند، حضرت فرمود اين ادب رفاقت است. يكي از آداب سفر اين است كه چند قدم همراه همسفر بروي بعد به راه خودت برگردي.حضرت فرمود ما اين ادب را از پيغمبرمان ياد گرفته ايم. گفت اگر پيغمبر شما چنين حرفي زده من هم دين شما را قبول كردم، من هم مسلمان شدم. اين هم امر به معروف است، اما برخي اهانت كردن را هم امر به معروف ميدانند، اما نتيجه اين كجا و نتيجه آن كجا. اين سبك علوي دعوت به اسلام است.نمونه ديگر مربوط به فرزندان اميرالمؤمنين(ع) است. امام حسن(ع) و امام حسين(ع) خردسال بودند. پيرمردي مشغول وضو گرفتن بود ولي درست وضو نمي گرفت. گفتند آقا ما مي خواهيم وضو بگيريم شما نگاه كن كه ما درست وضو مي گيريم يا نه. پيرمرد ديد خيلي قشنگ و كامل وضو گرفتند گفت شما درست مي گيريد من اشتباه مي كنم بايد مثل شما وضو بگيرم.آخرين ويژگي صالحان شتاب در كارهاي خير، آخرين ويژگي رفتاري انسان هاي صالح است. اينطور نيست كه امروز و فردا كنند براي كار خير. اگر تصميم داري كار خيري انجام دهي فوري انجام بده چون شيطان فريب مي دهد. |
93/09/27 |
 |
 |
| تبيين راه شهدا به عنوان دسته اي از نعمت يافتگان |
93/09/20 |
 |
 |
| خلاصه درس تفسير قرآن، سوره مباركه بقره، آيه پنجم أُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ[1] |
93/09/19 |
- |
- |
| ادامه بحث مراد از انعمت عليهم، تبيين راه صديقان |
93/09/13 |
 |
 |
| خلاصه درس تفسير قرآن كريم، سوره مباركه بقره، آيه پنجم |
93/09/07 |
- |
- |
| مراد از انعمت عليهم |
93/09/06 |
 |
 |
| صراط الّذين انعمت عليهم |
93/08/29 |
 |
 |
| تفسير سوره حمد (صراط الّذين انعمت عليهم ...) |
93/08/22 |
 |
 |
| خلاصه درس تفسير پنجمين آيه از سوره مباركه بقره |
93/08/21 |
- |
- |
| تفسير آيه پاياني سوره مباركه حمد،صراط الّذين انعمت عليهم |
93/08/15 |
 |
 |
| خلاصه درس تفسير پنجمين آيه از سوره مباركه بقره تبيين كلمه "فلاح"تبيين عوامل اصلي فلاح ، دسته بندي آيات مختلف در خصوص ايماناستناد به آيات ابتدايي سوره مؤمنون "خشوع در نماز"، "پرهيز از حرف لغو و بيهوده" ، "پرداخت زكات"، "كنترل شهوت در جاي خود"، "رعايت امانتداري" و "حفاظت بر نماز" از نشانه هاي مؤمن واقعي است كه سعادت دنيا و آخرت نصيبش مي گردد. |
93/08/14 |
- |
- |
|
93/08/08 |
 |
 |
| خلاصه درس تفسير پنجمين آيه از سوره مباركه بقرهتوضيح مفهوم فلاح و اصلي ترين عوامل آن، مصاديق تقوا كه انسان را به فلاح مي رساند |
93/08/07 |
- |
- |
|
93/08/01 |
 |
 |
| تفسير قرآن كريم ، تفسير آيه اولئك علي هدي من ربهم و اولئك هم المفلحون[1]
«اين آيه در واقع دورنمايي از جامعه آرماني اسلامي است.» |
93/07/30 |
- |
- |
| تفسير پنجمين آيه از سوره بقره عبارت اولئك علي هدي من ربهم و اولئك هم المفلحون[1]
حاصل تقوا و نتيجه رابطه با خدا و ايجاد ملكه تقوا در وجود انسان حاصل كار و تلاش اهل تقوا، فلاح است. |
93/07/25 |
- |
- |
|
93/07/24 |
 |
 |
|
93/07/17 |
 |
 |
| موانع رسيدن به مقصد صراط مستقيم |
93/07/03 |
 |
 |