زمان گزارش:1404/09/08_01:10:56
آرشیو سال 1402-1401 درس الشفاء - منطق - جدل-الشفاء - منطق - جدل
مرحوم استاد محمدحسین حشمت پور
مرحوم استاد محمدحسین حشمت پور
| ردیف | جلسه | عنوان | متن | تعداد کلمات | صوت |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 148 | در مورد قول جازم به لغت يونان که توجه شود، احتياج به کلمات وجوديه داريم.../ صفحه 334/ سطر 16 |
14020119 |
- | مشاهده صوت |
| 2 | 147 | قول جازم چه حمليه چه شرطيه اقسامي دارند.../ صفحه 332/ سطر 9 |
14020117 |
- | مشاهده صوت |
| 3 | 146 | مراد از مرکب ،مرکب در مسموع است يعني در واقع مفرد بود اما مرکب شنيده ميشد مانند عبدالملک/ صفحه 329/ سطر 1 |
14020116 |
- | مشاهده صوت |
| 4 | 145 | در صورتي که ادعاء مجيب صادق باشد قياسي که سائل مي اورد خلاف مدعي مجيب نشان ميدهد/ صفحه |
14020115 |
- | مشاهده صوت |
| 5 | 144 | ادعاء مجيب سه حالت دارد مثلا اگر ادعا او مشهور است ادعاء سائل شنيع است/صفحه 321/ سطر13 |
14020114 |
- | مشاهده صوت |
| 6 | 143 | در ادامه سفارشات به مجيب/ صفحه 323/ سطر 14 |
14020113 |
- | مشاهده صوت |
| 7 | 142 | در بدست اوردن حجت استفاده کردن از حد نافع است/ صفحه 318 /سطر 11 |
14020112 |
- | مشاهده صوت |
| 8 | 141 | سائل بايد قيودي بياورد که نتواند نقض کند/ صفحه 315/ سطر 2 |
14020110 |
- | مشاهده صوت |
| 9 | 140 | مجيب استقراء ميکند بعد توسط سائل قاعده کلي او نقض ميشود/ صفحه312/ سطر 14 |
14020109 |
- | مشاهده صوت |
| 10 | 139 | الفصل الثاني در مورد سفارشات به سائل در باره احوال قياس و استقرار/ صفحه311/ سطر 1 |
14020108 |
- | مشاهده صوت |
| 11 | 138 | غرض خودش سائل يعني اظهار کند مطلوبي را اما در نظر بگيرد مطلوب ديگر را.../ صفحه 306/ سطر 16 |
14020107 |
- | مشاهده صوت |
| 12 | 137 | نتيجه بايد از مجيب مخفي شود وسائل بايد آنچه را که مورد احتياج او است را خلط کند/ صفحه 304/ سطر 8 |
14020106 |
- | مشاهده صوت |
| 13 | 136 | سائل و مجيب چطور از مواضع استفاده کنند؟/صفحه 301/ سطر 1 |
14020105 |
- | مشاهده صوت |
| 14 | 135 | ادامه موضع هو در ضمن بيان مثال خلاء/ صفحه 296/ سطر 2 |
14011224 |
- | مشاهده صوت |
| 15 | 134 | تبيين اشکال در صورتي که دو شي از بقيه افضل باشند و در يک ترتيب بايد يکي باشند اما موردي است/ صفحه 294/ سطر 17 |
14011223 |
- | مشاهده صوت |
| 16 | 133 | بيان مواضع هو يعني اين شي همان است يا همان نيست و بيان مراد از واحد چيست؟/ صفحه 293/ سطر 1 |
14011222 |
- | مشاهده صوت |
| 17 | 132 | موضع ديگر در مورد حد اگر دو چيز را با هم قرار داديم بوسيله کلمه مع بايد نوع معيت هم مشخص شود/ صفحه 288/ سطر 8 |
14011221 |
- | مشاهده صوت |
| 18 | 131 | بيان مواضع حد اگر محدود کلا بود و اجزا امد در تعريف بايد اجزا قابليت اجتماع داشته باشند/ صفحه 286/ سطر 12 |
14011220 |
- | مشاهده صوت |
| 19 | 130 | 14011216 |
- | مشاهده صوت | |
| 20 | 129 | 14011215 |
- | مشاهده صوت | |
| 21 | 128 | در تعريف معرف مرکب در صورتي که يک جز تعريف ساقط شود |
14011214 |
- | مشاهده صوت |
| 22 | 127 | در تعريف معرف مرکب شرط است که جز تعريف شوند/ صفحه 278/ سطر 6 |
14011213 |
- | مشاهده صوت |
| 23 | 126 | موضعي که واجب در حد رعايت شود مانند تعريف بايد قيد قابل و زمان هم در تعريف او اورده شود/ صفحه 276/ سطر 7 |
14011210 |
- | مشاهده صوت |
| 24 | 125 | درتعريف اضافه اينکه ميايد تخصيص ميزند به منزله جنس رو به خلاف مثال قبل در اين مثال ميدهد/ صفحه 274/ سطر 11 |
14011209 |
- | مشاهده صوت |
| 25 | 124 | يکي ديگر از مواضعي که نبايد در تعريف بيايد اين که نبايد وسيله غايت به جاي غايت در تعريف بيايد/ صفحه 272/ سطر 3 |
14011208 |
- | مشاهده صوت |
| 26 | 123 | يکي از مواضعي که نبايد در حد اورده شود اين است که نبايد دو چيزي که با هم جمع نميشود در حد اورده شود.../ صفحه271/ سطر 1 |
14011207 |
- | مشاهده صوت |
| 27 | 122 | ادامه بيان معاني الان در ضمن مثال غير فاسد قسم سوم آن اين است که.../ صفحه 267/ سطر 18 |
14011206 |
- | مشاهده صوت |
| 28 | 121 | اگر درتعريف معرف جنس و فصل اي که نسبت به واسطه دارد به شي اي نياريد و نسبت جديد شي با واسطه اين تعريف خوبي نيست/ صفحه 266/ سطر 10 |
14011203 |
- | مشاهده صوت |
| 29 | 120 | صفحه 265/ سطر 1 |
14011202 |
- | مشاهده صوت |
| 30 | 119 | صفحه 264/ سطر 2 |
14011201 |
- | مشاهده صوت |
| 31 | 118 | اگر محدود و معرف مضاف بود بايد فصل موجود در حد هم بايد مضاف باشد/ صفحه 263/ سطر1 |
14011130 |
- | مشاهده صوت |
| 32 | 117 | در تعريف حدي شرط است / صفحه 261/ سطر 12 |
14011126 |
- | مشاهده صوت |
| 33 | 116 | جنس در و بود مقدم بر فصل است چون عام است.../ صفحه 260/ سطر 17 |
14011125 |
- | مشاهده صوت |
| 34 | 115 | 14011118 |
- | مشاهده صوت | |
| 35 | 114 | 14011117 |
- | مشاهده صوت | |
| 36 | 113 | 14011116 |
- | مشاهده صوت | |
| 37 | 112 | اشکالي که به تعريف طول بلاعوض وارد است آيا ميشود عذر براي اصحاب افلاطوني هم باشد؟/ صفحه 256/ سطر 15 |
14011112 |
- | مشاهده صوت |
| 38 | 111 | اين تعريف الخططول بلا عرض نوع و جنس يکي ميشوند فقط به قول اصحاب / صفحه 256/ سطر 4 |
14011111 |
- | مشاهده صوت |
| 39 | 110 | در تعريف خط به طول بلا عرض اشکالي است که به اصحاب مثل افلاطوني وارد است اما به ابن سينا وارد نيست/ صفحه 255/سطر 3 |
14011110 |
- | مشاهده صوت |
| 40 | 109 | آورنده حد واجب را ترک ميکند يا به نحو اغفال واجب / صفحه 253/ سطر 10 |
14011109 |
- | مشاهده صوت |
| 41 | 108 | يکي ازمتضايفان در تعريف اخذ شود بايد علي وجه الا وفق يکي را در تعريف ديگري آورد/ صفحه 251/سطر 15 |
14011108 |
- | مشاهده صوت |
| 42 | 107 | مواضعي که اجزاء حد اعم نيست از محدود و حد تشکيل نميشود در متقابلات است/ صفحه 250/ سطر 14 |
14011104 |
- | مشاهده صوت |
| 43 | 106 | هيچ ماهيتي دو حد ندارد هم چند ممکن چقدر سم داشته باشد/ صفحه249/ سطر 11 |
14011103 |
- | مشاهده صوت |
| 44 | 105 | حد در چه صورتي مشتمل بر تکرار است؟/صفحه 247/ سطر 12 |
14011102 |
- | مشاهده صوت |
| 45 | 104 | ادامه بحث در مواضعي که اورنده حد فضل و اضافه مي اورد/ صفحه 246/ سطر 8 |
14011101 |
- | مشاهده صوت |
| 46 | 103 | بيان بحثي که ملحق به بحث در لفظ مانند آوردن تعريف به ضد / صفحه 245/ سطر 5 |
14011028 |
- | مشاهده صوت |
| 47 | 102 | تعريفي که مشتمل بر استعاره است/ صفحه 244/ سطر 5 |
14011027 |
- | مشاهده صوت |
| 48 | 101 | تعريفي که مرتبط به لفظ مشترک است و اشتراک مخل به تعريف است/ صفحه 243/ سطر 12 |
14011026 |
- | مشاهده صوت |
| 49 | 100 | حمل بالقوه به مخصوص در مثال بالمثال الموجود فاعل يا منفعل فرق دارد/ صفحه 235/ سطر 14 |
14011021 |
- | مشاهده صوت |
| 50 | 99 | شرايط صحت حد در اينکه بتواند به محدود حمل شود/ صفحه 242/ سطر 5 |
14011020 |
- | مشاهده صوت |
| 51 | 98 | بيان موضعي که در آن خاصه اي براي يک مخصوص اقل است/ صفحه 237/ سطر 4 |
14011019 |
- | مشاهده صوت |
| 52 | 97 | بيان ارسطو در تعليم اول در مورد مناسبت بين مخصوص و خاصه/ صفحه 234/ سطر 17 |
14011018 |
- | مشاهده صوت |
| 53 | 96 | خلاصه مناسبتش با مخصوص اقل باشد يا اکثر مناسبت اقل با اکثر است نه خود خاصه و مخصوص/ صفحه 233 / سطر 10 |
14011017 |
- | مشاهده صوت |
| 54 | 95 | بيان فرق اکثر و اولويت که نبايد با هم قياس شوند/ صفحه 232/ سطر 15 |
14011014 |
- | مشاهده صوت |
| 55 | 94 | موضع ديگري مربوط به خاصه از حيص اقل و اکثر / صفحه 232/ سطر 1 |
14011013 |
- | مشاهده صوت |
| 56 | 93 | خاصه بايد مربوط به نوع و ماهيت شي باشد تا بتواند خاصه باشد/ صفحه 230/ سطر 16 |
14011012 |
- | مشاهده صوت |
| 57 | 92 | حکم شي واحد نسبت به دو شي واحد است يا مختلف است؟/ صفحه 230/ سطر 1 |
14011011 |
- | مشاهده صوت |
| 58 | 91 | بحث در مواضع مشترکه خاصه، در مورد تعاريف و نسبه/ صفحه 228/ سطر 7 |
14011010 |
- | مشاهده صوت |
| 59 | 90 | تبيين مواضع خاصه در ذيل مثال قوه فکريه و قوه شهويه / صفحه 227 / سطر 9 |
14010930 |
- | مشاهده صوت |
| 60 | 89 | بيان مواضع خاصه / صفحه 226/ سطر 8 |
14010929 |
- | مشاهده صوت |
| 61 | 88 | بررسي نادرست بودن اينکه شي را خاصه براي خودش نميشود قرار داد؟/ صفحه 224/ سطر 14 |
14010928 |
- | مشاهده صوت |
| 62 | 87 | بررسي معمولات که نحوه حمل ها فرق دارند/ صفحه223/ سطر 1 |
14010926 |
- | مشاهده صوت |
| 63 | 86 | نحوه به غلط انداختن مخاطب توسط مجادله/ صفحه 221/ سطر 14 |
14010923 |
- | مشاهده صوت |
| 64 | 85 | آيا خاصه ملکه ميتواند خاصه ذي الملکه باشد؟/ صفحه 220/ سطر 13 |
14010922 |
- | مشاهده صوت |
| 65 | 84 | بيان مغالطه که مربوط به مثال اول بود/ صفحه 219/ سطر 15 |
14010921 |
- | مشاهده صوت |
| 66 | 83 | در صورتي فاصله نوع است که آن نوع موصوف به دو صفت خاصه براي دو صفت باشد/ صفحه219/ سطر 6 |
14010920 |
- | مشاهده صوت |
| 67 | 82 | بيان مغالطه در مورد خاصه بودن ضحاک براي ابيض و خجل/ صفحه 218/ سطر 5 |
14010919 |
- | مشاهده صوت |
| 68 | 81 | واقع شدن مخصوص به عنوان محمول مخالف طبع است/ صفحه 217/ سطر 1 |
14010915 |
- | مشاهده صوت |
| 69 | 80 | ادامه بحث در ضرورت داشتن آوردن جنش در تعريف رسمي/ صفحه 214/ سطر 18 |
14010914 |
- | مشاهده صوت |
| 70 | 79 | در تعريف رسمي لازم است جنس آورده شود/ صفحه 214/ سطر 1 |
14010913 |
- | مشاهده صوت |
| 71 | 78 | بعضي از اقسام تقابل خاصه واقع مي شوند/ صفحه 212/ سطر 14 |
14010912 |
- | مشاهده صوت |
| 72 | 77 | خاصه آيا ميشود تکرار شود در تعريف رسمي/ صفحه 211/ سطر 11 |
14010909 |
- | مشاهده صوت |
| 73 | 76 | ادامه مبحث قبل/ صفحه 209/ سطر 14 |
14010908 |
- | مشاهده صوت |
| 74 | 75 | خاصه در معني مخصوص معرف است يا متبين مفهوم مخصوص است/ صفحه 208/ سطر 16 |
14010907 |
- | مشاهده صوت |
| 75 | 74 | موضع ديگر در مورد بودن خاصه نسبت به مخصوص/ صفحه208/ سطر 5 |
14010906 |
- | مشاهده صوت |
| 76 | 73 | مبحث در عرض خاصه که آيا ميتواند معرف مرسوم باشد يا خير/ صفحه 207/ سطر 1 |
14010905 |
- | مشاهده صوت |
| 77 | 72 | مواضع ديگر در اثبات جنسيه/ صفحه 201/ سطر 14 |
14010902 |
- | مشاهده صوت |
| 78 | 71 | ادامه بحث در مورد جنسيه / صفحه 200 / سطر 13 |
14010901 |
- | مشاهده صوت |
| 79 | 70 | ادامه بحث مواضع جنسيه/ صفحه 200/ سطر 13 |
14010830 |
- | مشاهده صوت |
| 80 | 69 | موضع ديگر در مورد جنس نبودن مانند لون الابيض/ صفحه 199/ سطر 9 |
14010829 |
- | مشاهده صوت |
| 81 | 68 | ادامه بيان قانون کلي در مورد ابيض/ صفحه 198/ سطر 1 |
14010828 |
- | مشاهده صوت |
| 82 | 67 | جنس نبودن ابيض به دليل تحصلش/ صفحه 196/ سطر 9 |
14010825 |
- | مشاهده صوت |
| 83 | 66 | تقابل دو شهرت که يکي اشهر باشد/ صفحه 195/ سطر 16 |
14010824 |
- | مشاهده صوت |
| 84 | 65 | همراه شدن طبيعت نوعي با عرضي که کشي واحد اخذ شده/ صفحه 194/ سطر 15 |
14010823 |
- | مشاهده صوت |
| 85 | 64 | در مواردي که حمل معروض اشتباه با جنس ميشود/ صفحه 193/ سطر 14 |
14010822 |
- | مشاهده صوت |
| 86 | 63 | نظريه مفسرين اينکه منفعل جنس انفعال است همان موضع قبل است/ صفحه 192/ سطر 14 |
14010821 |
- | مشاهده صوت |
| 87 | 62 | ادامه تقسيم کلام ارسطو در مورد مثال ريح و هوا/ صفحه 192/ سطر 1 |
14010818 |
- | مشاهده صوت |
| 88 | 61 | ادامه بحث در مورد مواضع جنسيه/ صفحه 191/ سطر 1 |
14010817 |
- | مشاهده صوت |
| 89 | 60 | سنجيدن دو امر با امر واحد /صفحه 189/ سطر 10 |
14010816 |
- | مشاهده صوت |
| 90 | 59 | شي واحدي که به او دوام حمل شد/ صفحه 188/ سطر 10 |
14010815 |
- | مشاهده صوت |
| 91 | 58 | 14010811 |
- | مشاهده صوت | |
| 92 | 57 | ماده شي جنس شي نمي شود/ صفحه 186/ سطر 6 |
14010809 |
- | مشاهده صوت |
| 93 | 56 | جزء شي جنس شي نميشود/ صفحه 185/ سطر 9 |
14010808 |
- | مشاهده صوت |
| 94 | 55 | فصل سوم از مواضع اي که باطل ميکند جنس را/ صفحه 184/ سطر 1 |
14010807 |
- | مشاهده صوت |
| 95 | 54 | اقسام امور لازم الاضافه/ صفحه 183/ سطر 7 |
14010804 |
- | مشاهده صوت |
| 96 | 53 | بحث در موارد جنسيه با توجه به مقوله اضافه/ صفحه 182/ سطر 4 |
14010803 |
- | مشاهده صوت |
| 97 | 52 | بحث مواضع جنسيه/ صفحه 181/ سطر 4 |
14010802 |
- | مشاهده صوت |
| 98 | 51 | 14010801 |
- | مشاهده صوت | |
| 99 | 50 | 14010730 |
- | مشاهده صوت | |
| 100 | 49 | مواضع مشترک بين جنس و نوع/ صفحه 179/ سطر 1 |
14010727 |
- | مشاهده صوت |
| 101 | 48 | مواضع الجنسيه از جهت اضداد/ صفحه 178/ سطر 3 |
14010726 |
- | مشاهده صوت |
| 102 | 47 | مواضع الجنسيه از جهت اضداد/ صفحه 177/ سطر 6 |
14010725 |
- | مشاهده صوت |
| 103 | 46 | 14010724 |
- | مشاهده صوت | |
| 104 | 45 | 14010723 |
- | مشاهده صوت | |
| 105 | 44 | 14010720 |
- | مشاهده صوت | |
| 106 | 43 | 14010719 |
- | مشاهده صوت | |
| 107 | 42 | 14010718 |
- | مشاهده صوت | |
| 108 | 41 | ادامه بحث در مواضع جنسيه/ صفحه 169/ سطر9 |
14010717 |
- | مشاهده صوت |
| 109 | 40 | يکي ديگر از مواضع ابطال جنسيه/ صفحه 168/ سطر 7 |
14010716 |
- | مشاهده صوت |
| 110 | 39 | ادامه مواضع شناخت جنس کلي از جنس ديگر/صفحه 166/ سطر 18 |
14010712 |
- | مشاهده صوت |
| 111 | 38 | مواضع شناخت جنس کلي از جنس ديگر/صفحه 166/ سطر 3 |
14010711 |
- | مشاهده صوت |
| 112 | 37 | تقديم مواضع حديه بر مواضع جنسيه/صفحه 165/ سطر 1 |
14010710 |
- | مشاهده صوت |
| 113 | 36 | 14010706 |
- | مشاهده صوت | |
| 114 | 35 | 14010705 |
- | مشاهده صوت | |
| 115 | 34 | 14010704 |
- | مشاهده صوت | |
| 116 | 33 | 14010703 |
- | مشاهده صوت | |
| 117 | 32 | 14010702 |
- | مشاهده صوت | |
| 118 | 31 | 14010701 |
- | مشاهده صوت | |
| 119 | 30 | 14010631 |
- | مشاهده صوت | |
| 120 | 29 | 14010630 |
- | مشاهده صوت | |
| 121 | 28 | 14010629 |
- | مشاهده صوت | |
| 122 | 27 | 14010628 |
- | مشاهده صوت | |
| 123 | 26 | 14010627 |
- | مشاهده صوت | |
| 124 | 25 | 14010626 |
- | مشاهده صوت | |
| 125 | 24 | 14010625 |
- | مشاهده صوت | |
| 126 | 23 | 14010624 |
- | مشاهده صوت | |
| 127 | 22 | 14010623 |
- | مشاهده صوت | |
| 128 | 21 | 14010622 |
- | مشاهده صوت | |
| 129 | 20 | 14010621 |
- | مشاهده صوت | |
| 130 | 19 | 14010620 |
- | مشاهده صوت | |
| 131 | 18 | 14010619 |
- | مشاهده صوت | |
| 132 | 17 | 14010618 |
- | مشاهده صوت | |
| 133 | 16 | 14010617 |
- | مشاهده صوت | |
| 134 | 15 | 14010616 |
- | مشاهده صوت | |
| 135 | 14 | 14010615 |
- | مشاهده صوت | |
| 136 | 13 | 14010614 |
- | مشاهده صوت | |
| 137 | 12 | 14010613 |
- | مشاهده صوت | |
| 138 | 11 | 14010612 |
- | مشاهده صوت | |
| 139 | 10 | 14010611 |
- | مشاهده صوت | |
| 140 | 9 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 110 / سطر 14 |
14010610 |
- | مشاهده صوت |
| 141 | 8 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 108 / سطر 9 |
14010609 |
- | مشاهده صوت |
| 142 | 7 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 106 / سطر 17 |
14010608 |
- | مشاهده صوت |
| 143 | 6 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 105 / سطر 16 |
14010607 |
- | مشاهده صوت |
| 144 | 5 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 104 / سطر 16 |
14010606 |
- | مشاهده صوت |
| 145 | 4 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 103 / سطر 13 |
14010605 |
- | مشاهده صوت |
| 146 | 3 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 98 / سطر 7 |
14010604 |
- | مشاهده صوت |
| 147 | 2 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 96 / سطر 11 |
14010603 |
- | مشاهده صوت |
| 148 | 1 | فن ششم منطق شفا جدل/ صفحه 67 / سطر 14 |
14010512 |
- | مشاهده صوت |