< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نکاتی در مورد ناخن و بیماری های آن
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَرَادَ أَنْ يَأْمَنَ الْفَقْرَ وَ شَكَاةَ الْعَيْنِ وَ الْبَرَصَ وَ الْجُنُونَ فَلْيُقَلِّمْ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ وَ لْيَبْدَأْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَسَارِ[1]
کسی که اراده ی جدی دارد که از فقر و ناداری در امان باشد و از درد چشم و کمی دید و کم سویی در امان باشد و همچنین از بیماری پیسی و برص و از بعضی از اقسام جنون که گاه تا هفتاد نوع می رسد در امان باشد پس باید ناخن های خود را در روز پنجشنبه کوتاه کند (در بعضی از نسخ آمده است که بعد از عصر باشد) و از انگشت کوچک دست چپ شروع کند.
خنصر مفرد خناصر می باشد.
کسی که می خواهد رشد ناخنش مناسب باشد یعنی هفته ای دو میلیمتر رشد کند. یا ناخنش شکننده نباشد و خط خطی نباشد. باید فسفر و کلسیم و سایر املاح بدن و ویتامین های بدنش تأمین باشد. گاهی این امور بر اثر کهولت سن و یا بیماری های خونی ایجاد می شود.
در روایات آمده است که موقع غذا خوردن باید دست ها را شست و یا با بسم الله غذا خوردن را شروع کرد و یا با کلمه ی یا مقیت یعنی ای روزه دهنده شروع به غذا خوردن کرد. برای هر لقمه از غذا مناسب است بسم الله گفته شود و بعد از خوب جویدن و قورت دادن الحمد لله گفته شود. در مورد آیت الله دستغیب گفته شده است که او این مستحب را رعایت می کرد. از خانم ایشان نقل شده است که در مدت زمانی که با او ازدواج کرده بود یک بار لباس زیرش را نداد تا خانمش بشوید.
انسان باید موظب بدنش باشد زیرا بدن، مرکب روان و روان مرکب روح است و نباید با دست کثیف و ناخن های بلند غذا خورد و حتی دست را که انسان می شوید نباید با چیزی خشک کند.
دیگر اینکه باید ابتدای غذا خوردن را با غذایی سبک شروع کرد. شروع کردن با غذای سنگین موجب فشار به معده و نارسایی های غیر عضوی به دستگاه عضوی می شود و موجب سرده، تخمه، ترشا و رودل کردن و مانند آن می شود. همچنین اگر غذا با عجله خورده شود و نجویده و یا کم جویده باشد این هم موجب بیماری های فوق می شود. غذای سبک مانند یک لیوان شیر است و یا سوپ رقیق.
در روایاتی از امام رضا علیه السلام آمده است که اگر بر سر سفره سبزیجات تازه نباشد بر آن نمی نشست. برگهای سبز جعفری، کاهو سرشار از اسیدفولیک است که برای خون مفید می باشد.
فیبر غیر محلول گیاهی که در آب حل نمی شود در سبزیجات وجود دارد. برای پیشگیری از سرطان گوارش و سرطان روده ی بزرگ باید از سبزیجات سالم بهداشتی استفاده کرد.
حتما باید از ریحان کوهی و آویشن استفاده کرد. کسانی که ضعف اعصاب دارند اگر فشار خون بالا نداشته باشند از این دو می توانند استفاده کنند. البته آویشن فشار را بالا می برد.
محلول نمک با آویشن یازده بیماری را از بین می برد. یکی اینکه نمک موجود در بدن را حفظ می کند. یکی اینکه پالس های الکتریکی را در شبکه ی قلب که موجب انقباض عضلانی قلب می شود کمک می کند. اگر کسی فشار خونش بالا نیست مخلوط آویشن و نمک طعام به نسبت مساوی در اول و آخر غذا به مقدار یک گرم مفید است.
مصرف نمک باید به اندازه باشد و الا ایجاد مشکلات مختلفی می کند.
اگر کسی قند خون یا فشار خونش بالا است و اگر زنی حامله باشد و مسمومیت ناشی از فشار خون داشته باشد نباید از نمک زیاد استفاده کند و باید به جای آن از یک گرم سرکه ی طبیعی در قبل از غذا استفاده کند و بعد از غذا یک عدد سیب رسیده بدون پوست و هسته بخورد که این کار ترشا و یبوست را برطرف می کند به این گونه که سیب مزبور را با گلابی رنده می کند و می خورد این کار ویار او را نیز برطرف می کند.
همچنین برای زود در آمد دندان بچه، زن حامله در 24 ساعت یک قاشق مربا خوری کره با یک عدد گلابی بخورد.
زیاده روی در مصرف نمک، مخاط جدار معده را از بین می برد و زمینه ی تخریبی سلول های معده ایجاد می شود و ابتدا انسان زخم معده گرفته و بعد در ادامه به سرطان معده مبتلا می شود.
سرکه ی طبیعی انگور عسکری و سرکه ی سیب سرخ یا زرد به اندازه ی یک قاشق چایخوری مفید است به این گونه که در اول غذا خورده شود. در روایات آمده است که گاه اهل بیت نانشان را به سرکه زده و غذا را شروع می کردند. این کار غده ی بزاقی را فعال می کند و این به هضم غذا کمک می کند. کسانی که اصلا نمک یا سرکه نخورند دچار دردهای ماندگار معده می شوند.
انسان باید سعی کند که غذای ساده بخورد و یک نوع غذای ساده مصرف نماید و از غذاهای متنوع در یک وعده غذا پرهیز کند.
سلول های معده باید به تدریج آمادگی پیدا کنند در نتیجه انسان باید کم کم غذا بخورد و برای غذا خوردن خود وقت بگذارد و غذا را به خوبی بجود. گفته شده است که باید برای یک وعده غذا نیم ساعت وقت گذاشت.
کسانی که حالت تهوع دارند و تا غذا را می بینند به چنین حالت دچار می شوند قبل از غذا خوردن از سبزی سوسنبرگ یا ماست و دوغ آن را قبل از غذا بخورند و یا از کاهو بدون سس استفاده کنند. اگر کسی حامله است علاوه بر حالت فوق بعد از غذا یک انار شیرین و یا اگر یبوست دارد از یک استکان آب انار و یا یک قاشق پایخوری رب انار شیرین در نصف استکان آب آشامیدنی بخورد. این کار هم ویار را خوب می کند (مخصوصا در ماه دوم و سوم) و هم دچار لک های قهوه ای در ایام حاملگی و بعد از زیمان نمی شود زیرا ویتامین ب6 بدنش تأمین می شود.
در بهار خوردن سیب بعد از غذا و در پائیز خوردن انار بعد از غذا و در تابستان خوردن خربزه ی شیرین بعد از غذا و در زمستان خوردن هفت عدد خرما بعد از غذا بسیار مفید است که یکی از فوائد آن این است که به هضم غذا کمک می کند.
اگر کسی ویتامین سی و بی آن کم است و با آنکه جوان است پوستش پیر شده است این به سبب کمبود یک سری از ویتامین ها است. خوردن پرتقال شیرین وسط ناهار و لیمو شیرین وسط ناهار بسیار مفید است.
چهار جلد کتاب دکتر محمد صادق رجحان که متخصص بافت شناسی انسانی است در کتاب میوه درمانی و سبزیجات، غلات و حبوبات مطالب خوبی را ذکر کرده است. همچنین است مرحوم دکتر حسین حیدر در کتاب معارف گیاهی و یا مرحوم دکتر علی زرگری در کتاب گیاهان دارویی.
باید غذاها را زیر نظر متخصص داروشناسی تنظیم کرد و خوددرمانی و استعمال غافلانه بسیار غلط است.
پودر سنجد با شیر، جوشانده ی نخود با روغن زیتون، آب پز باقلا با پوست روی مغز آن، مغز باقلا با کره و خرما باید باشد.
به هر حال اگر کسی دچار بیماری ناخن و پوست شده است باید نزد متخصص رود تا علت آن مشخص شود. گاه هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط رفتار منفی فرد با خودش است که موجب این بیماری ها می شود مثلا فرد، به نوک انگشتان دست و پا فشار می آورد و یا دستکش ها بسیار تنگ و در طول مدت زیاد استفاده می کند و یا از کفش هایی که نوک آن تنگ است و موجب می شود انگشت ها در هم فشرده شود و ناخن به گوشت کناره های آن فرو رود. مثلا باید کفش راحت بپوشد و یا هنگام نوشتن و یا کار با خودنویس، به انگشتان دست فشار وارد نکند و یا روی پنجه راه نرود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo