< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری

91/10/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اوامر/ دیدگاه چهارم/

 

دیدگاه چهارم:

دیدگاه چهارم آن است که مستفاد از هیئت امر در مقام استعمال به حکم عقلاء، وجوب و لزوم اطاعت امر صادره از مولی می باشد. این دیدگاه را حضرت امام خمینی «رحمة الله علیه» در مناهج الوصول[1] مطرح کرده اند و در سایر تقریرات ایشان[2] نیز آمده است. توضیح آن این است که احکام عقلائیّه عبارت است از احکامی که عقلاء بما هم عقلاء، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسدی که در انجام و یا ترک عملی می بینند و به جهت حفظ نظام اجتماعی صادر می کنند.

از این احکام در علم منطق، باب صناعات خمس تحت عنوان مشهورات – از نوع آراء محموده -[3] یاد می شود. به خلاف حکم عقل که در خصوص ضروریاتی[4] اطلاق می شود که از جمله اوّلیات، فطریات، مشاهدات، حدسیّات، مجرّبات و متواترات باشند. البته تفصیل بحث در معیار و ملاک تمایز حکم عقل و حکم عقلاء، در آینده ذکر خواهد شد انشاء الله تعالی.

با توجّه به مقدّمه فوق گفته می شود: حضرت امام خمینی «رحمة الله علیه» در تقریر بحث می فرمایند: منشأ استفاده وجوب از هیئت امر در مقام استعمال، وضع، ظهور و یا حکم عقل نمی باشد، بلکه منشأ آن این است که وقتی دستوری از طرف مولی بما هو مولی صادر شود - چه در قالب هیئت امر باشد، چه در قالب سایر هیئات و چه به غیر لفظ مثل اشاره و امثال آن - عقلاء حکم می کنند به اینکه امر صادره از مولی، واجب الاطاعة است و عبد نمی تواند صرف احتمال اینکه این امر ناشی از مصلحت غیر ملزمه و اراده غیر حتمیّه باشد را عذر و بهانه ای در جهت ترک عمل و عدم اطاعت قرار دهد.

به تعبیری دیگر، پس از صدور امری از جانب مولی، عقلاء با در نظر گرفتن مقام مولویّت و معبودیّت او، حکم به لزوم پاسخ گویی و اجابت امر او می نمایند، به طوری که عذر احتمال ندب را از تارک مامور به نپذیرفته و او را تقبیح و مذمّت می کنند. بنا بر این این حکم عقلاء بر گرفته از مقام مولویّت مولی و معبودیّت او – در مثل خداوند متعال - بوده و هیچ ربطی به لفظ هیئت امر ندارد. به همین جهت است که اگر طلب و بعث از طرف مولی، به وسیله دیگری غیر از هیئت امر صادر شود نیز این حکم عقلاء ثابت است.

استاد معظّم فرمودند: به نظر می رسد این نظریّه، نظریّه ای درست بوده و عاری از ایرادات سه دیدگاه گذشته می باشد. البتّه، بناء عقلاء در خصوص صورتی می تواند حجّت باشد که ردعی از جانب شارع مقدّس صورت نگرفته باشد که در ما نحن فیه چنین است.

خاتمة: ثمره علمی و عملی

بیان اجمالی آن این است؛

اوّلاً : این چهار طریق - وضع، ظهور، عقل و بنای عقلاء - در حجّیّت آنچه به واسطه آنها اثبات می گردد، متفاوت می باشند.

آنچه که لفظ یا جمله ای بالوضع دلالت بر آن دارد، باید توسّط مخاطب اخذ گردد و بر او حجّت است مگراینکه قرینه ای بر عدم اراده آن ذکر شود.

آنچه که لفظ یا جمله ای بالاطلاق دلالت بر آن دارد، در صورتی قابل اعتنا می باشد که تمام مقدّمات حکمت در باب اطلاق و تقیید وجود داشته باشد، یعنی مولی در مقام بیان باشد، قدر متیقّنی در مقام تخاطب نباشد تا ظهور آن در مدلولی مثل طلب وجوبی، ثابت گردد.

آنچه که عقل در خصوص موردی درک کند، به ضمیمه ملازمه حکم عقل و شرع، حکمی شرعی دانسته شده و در جهت حجّیّت، نیازی به امضاء شارع و فحص از عدم ردع ندارد؛

و آنچه که حکم عقلاء باشد، در جهت حجّیّت حتما نیازمند به امضاء شارع و یا عدم ردع او می باشد.

ثانیاً : مدلول وضعی و اطلاقی، مدلول لفظی هستند و به همین جهت می توان به عموم و یا اطلاق آنها تمسّک نمود، امّا آنچه به وسیله عقل و حکم عقلاء ثابت می شود، مدلول عقلی و عقلائی بوده و دلیل در این صورت دلیل لبّی است. لذا عموم و اطلاقی ندارد تا بتوان در جهت نفی اعتبار امری مشکوک، به آن تمسّک نمود، بلکه باید قدر متیقّن را اخذ نمود.

 


[1] - ایشان در مناهج الوصول الی علم الاصول، جلد 1، صفحه 256 و 257 بعد از نقد دید گاه های مختلف می فرمایند: «و بعد اللتيا و التي: أن ما لا ريب فيه و لا إشكال يعتريه هو حكم العقلاء كافة بأن الأمر الصادر من المولى واجب الإطاعة و ليس للعبد الاعتذار باحتمال كونه ناشئا من المصلحة الغير الملزمة و الإرادة الغير الحتمية، و لا يكون ذلك للدلالة لفظية، أو انصراف، أو مقدمات حكمة.و الدليل عليه: أن الإغراء و البعث إذا صدر من المولى بأي دال كان، لزم عند العقلاء إطاعته، من غير فرق بين اللفظ و الإشارة مع عدم وضع لها، و لا تجري فيها مقدمات الحكمة، فنفس صدور البعث و الإغراء موضوع حكمهم بلزوم الطاعة من غير حكمهم بكشفه عن الإرادة الحتمية، لعدم الملاك فيه كما عرفت. فكون الأمر للوجوب ليس إلا لزوم إطاعته عند العقلاء حتى يرد منه ترخيص. و لعل ذلك مغزى مرام شيخنا العلامة أعلى اللَّه مقامه.»
[2] - تهذیب الاصول، جلد 1، صفحه 204 و 205/ تنقیح الاصول، جلد 1، 249 و 250.
[3] - مرحوم مظفّر در صفحه 340 در تعریف مشهورات می فرمایند: «و هی قضایا اشتهرت بین الناس و ذاع التصدیق بها عند جمیع العقلاء او اکثرهم او طائفة خاصّّة» و سپس به شش قسم از مشهورات یعنی الواجبات القبول، التادیبات الصلاحیّة، الخلقیّات، الانفعالیّات، العادیّات و الاستقرائیّات اشاره نموده و در صفحه 342 در تعریف قسم دوّم یعنی تادیبات صلاحیّه می فرمایند: «و تسمّی المحمودات و الآراء المحموده و هی ما تطابق علیها الآراء من اجل قضاء المصلحة العامّة للحکم بها باعتبار انّ بها حفظ النظام و بقاء النوع کقضیّة حسن العدل و قبح الظلم».
[4] - برای تفصیل این مباحث رجوع شود به المنطق، الباب السادس، الصناعات الخمس، المقدّمة فی مبادی الاقیسة، صفحه 327 تا 337.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo