< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

1401/06/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: آناتومی بدن/استخوان /جلسه چهل و یکم، زانو، مشکلات زانو، درمان مشکلات زانو، ساق پا، علل درد ساق پا، تقویت کننده های ساق پا، درمان ساق پا، درمان به وسیله ی ساق، پا، شکل پا، نقش کفش در سلامتی پا و بدن، مضرات کفش مشکی، فواید کفش زرد، مشکلات کف پا، درمان به وسیله ی کف پا

 

زانو

زانوی یک عضو خیلی مهمی در بدن است، و یک بنای مستقر و پایداری تا اندازه ای حساب می شود که بتواند وزن بدن انسان را تحمل کند، حتی این وزن و این فشار در حال راه رفتن و دویدن بیش تر می ‌شود و ممکن است مضاعف شود. به همین جهت مشکلات زانو و زانو درد جزء مشکلات شایع در همه ی سنین، از کوچک و بزرگ ممکن است به زانو درد و مشکل زانو گرفتار شوند. در زانو سه تا استخوان جمع می ‌شود:

۱. استخوان ران

۲. استخوان ساق یعنی سر استخوان ساق (درشت نی)

۳. کشکک، که در جلوی زانو قرار دارد و تا اندازه ای حرکت می کند.

استخوان ران وقتی که به مفصل می رسد، دو تا لُقمه (سر) دارد و وسط آن یک شیار است و آن درشت نی یعنی استخوان ساق در این شیار، حالت لغزندگی و حرکت دارد. زانو غضروف ‌هایی دارد که سفید رنگ است و حالت پلاستیکی و انزلاقی (لغزنده) دارد که بشود انسان حرکت کند و راه برود بدون این که مشکلی به وجود بیاید که ضخامت این غضروف ها ممکن است به ۵/۲ سانتی متر هم برسد. این غضروف ضربه گیر است، یعنی ضربه هایی که ممکن است وارد شود را می گیرد. یک سطح صافی دارد که حرکت آن را آسان می کند. علاوه بر این ها زانو، اعصاب و عروق و عضلات و رباط هایی هم دارد. این رباط ها ممکن است بین استخوان ها یعنی استخوان ران و استخوان ساق را به هم می بندد و این ها ممکن است داخلی باشد یا خارجی باشد و ممکن است از هر دو طرف زانو یعنی چپ و راست باشد. رباط های صلیبی جلویی و رباط های صلیبی عقبی دارد، که این ها مانع از برگشت زانو به عقب می شود، و استخوان ساق (درشت نی) بیش از حد معمول نلغزد. تاندون هم دارد که فرق تاندون با رباط این است که تاندون بین ماهیچه و استخوان اتصال و پیوندی قرار می‌ دهد. رباط ها بین استخوان ها است، ولی تاندون بین ماهیچه و استخوان است. زانو یک چیزی به نام منیسک دارد. این منیسک یک بافتی است که مابین دو استخوان ران و استخوان ساق فاصله می اندازد. این یک شکل دایره ای دارد که دور سرِ استخوان ران می چرخد و این دایره است که استخوان ران وقتی فشار می آورد این فشار روی یک نقطه قرار نگیرد و متفرق شود. البته در گذشته این طور بود که افرادی که چیزهای سنگین مثل سینی یا هر چیز دیگری روی سر می‌گذاشتند یه چیز دایره ای شکل روی سر می‌گذاشتند که فشار روی یک نقطه ی سر قرار نگیرد بلکه برای تمامی سر فشار وارد کند. علاوه بر این، منیسک به رباط ها کمک می کند تا انسان تعادلش را حفظ کند و همچنین فشاری که روی غضروف ها وارد می شود را کمی تخفیف دهد و کم کند. در روایات هم چنین آمده است، خداوند تبارک و تعالی در زانوی انسان سه تا استخوان قرار داده است یکی هم که کشکک است. روایت دیگری هم داریم در مناظره ی امام صادق (ع) با طبیب هندی که امام (ع) از طبیب هندی سوالاتی کردند، یکی از این سوالات این است که:

قالَ: فَلِمَ جُعِلَ طَيُّ الرُّكبَةِ إلَى الخَلفِ؟ قالَ: لا أعلَمُ... و جُعِلَ طَيُّ الرُّكبَةِ إلى خَلفٍ؛ لِأَنَّ الإِنسانَ يَمشي إلى ما بَينَ يَدَيهِ فَتَعتَدِلُ الحَرَكاتُ، و لَو لا ذلِكَ لَسَقَطَ فِي المَشيِ [1]

می‌ پرسند چرا خمیدگی (تا شدن) زانو در پشت زانو قرار داده شده است؟ طبیب هندی گفت: نمی دانم. امام (ع) فرمودند: تا شدن زانو در پشت زانو قرار داده شده است، چون انسان به سمت جلو حرکت می کنند، بنابراین هم حرکاتش متعادل می‌ شود. یعنی اگر قرار باشد قسمت جلوی زانو تا بخورد انسان می افتد نمی‌تواند تعادلش را حفظ کند.

مشکلات زانو

یکی از مشکلات زانو این است که غضروف ها، ساییدگی پیدا می کند و خورده می شود. مشکل دیگر این است که مواد زائد و فضولات با غلظت در زانو جمع می شود. به طور کلی در مفصل ها به خصوص زانو جمع می ‌شود. علاوه بر این یکی از مشکلات آن خشک شدن ماده ی لغزنده و خشکی مفصل است، که صدا دارد.

درمان مشکلات زانو

۱. ما احتیاج به چیزی داریم که غضروف ها را تقویت کند و یک چیزی نیاز داریم که آن مواد و فضولات غلیظ که در مفصل جمع می شود را خارج کند. البته امروز ممکن است با سرنگ این مواد را خارج کنند. چیزی که مواد غلیظ و جمع شده در مفصل را خارج می‌ کند، گیاهی به نام شیطرج است. در روایات آمده است:

فهذا يغور في المفاصل فيستخرج الفضول الغليظة مثل الشيطرج [2]

درباره انواع گیاهان صحبت می کنند و بعد می فرماید یک گیاه وارد مفصل می شود و آن فضولات غلیظ را از مفصل خارج می‌کند مانند شیطرنج.

۲. اما چیزی که غضروف ساز است یک مرکبی به نام مرکب مفاصل است که مشابه مرکب یک است.

۳. در مورد آلو، به خصوص آلوی سیاه، وارد شده است، که خشکی مفصل را برطرف می کند. این هایی که مشکل صدا دادن مفصل دارند، با مصرف آلو مشکل آن ها برطرف می شود. مثلاً می گوییم شبی چهار تا آلو بخورند، چه آلوی بخارا، چه جنگلی یا آلوی دیگر، البته در روایات آمده است که زیاد نخورید و زیاده روی نکنید، چون موجب ریاح مفاصل می ‌شود. ریاح یعنی التهابات مفصل که آن قدر نرم می شود، که ملتهب می‌ شود.

۴. این التهاب گاهی به شکل روماتیسم است که باز هم درمان آن مرکب مفاصل است و یک دارو به نام داروی روماتیسم داریم که ترکیبی از شنبلیله و انجیر است که یک کف شنبلیله و یک کف انجیر را بجوشانند و آب آن را بخورند. این کار را یک روز درمیان انجام بده. برای داروی روماتیسم در روایت چنین آمده است:

الريح الشابكة والحام والإبردة في المفاصل تأخذ كف حلبة وكف تين يابس تغمرهما بالماء وتطبخهما في قدر نظيفة ثم تصفي ثم تبرد ثم تشربه يوما وتغب يوما... [3]

برای التهابی است که مفصل ها (مفصل های دست یا پا) را درگیر می کند، و حام (خلط نارس) و ابرده یعنی ممکن است سردی مفصل باشد که برای این ها، همان داروی روماتیسم است.

۵. ممکن است مفصل و زانو به درد مبتلا شوند. به خاطر آرتروز یا ساییدگی یا چیز دیگر مبتلا به درد و ضربان یعنی احساس نبض شود و درمان آن در این صورت با دعا است. یک سری دعاها برای انواع زانو درد داریم. بحث زانو خیلی مهم بود و مشکلات زیادی می تواند داشته باشد.

۶. البته زانو گاهی هم بر اثر پارگی رباط ها یا تاندون ها، به هم ریختگی عصب پیدا می کند که انسان باید یاد بگیرد چگونه این عصب ها را جا بیندازد، تا نیاز به عمل جراحی نداشته باشد.

ساق پا

ساق یک عضوی از قسمت پایین بدن است و در فاصله ی مابین زانو و مچ پا قرار دارد. ساق دو تا استخوان دارد:

۱. نازک نی که در عربی به آن قصبه صغری می گویند.

۲. درشت نی که در عربی به آن قصبه کبری می گویند.

ساق عضلات متعددی دارد، به خصوص عضلاتی که در پشت ساق، قرار دارد. اعصاب و عروقی هم دارد. ساق علاوه بر استخوان یک سری ماهیچه، به خصوص ماهیچه های پشت پا دارد البته روایات ما به این نکته اشاره می‌کند که استخوان های ساق پا می تواند مغز داشته باشد، و تولید کننده ی خون می باشد. روایتی داریم:

أكل الباقلاء يمخ الساق ويولد الدم الطري [4]

خوردن باقلا البته باقلای سالم و طبیعی، بدون کود شیمیایی و بدون سموم، استخوان ساق را مغزدار می ‌کند و سبب تولید خون تازه می شود. این روایت می خواهد بگوید خودِ مغز استخوان تولید کننده ی خون است. البته در کتاب کافی و در کتاب مکارم به جای یمخ، یمخخ دارد. البته معنایش شاید یکی است ولی شاید یمخخ تاکید بیش تری روی مغز استخوان دارد. است. شاق باید به چه شکلی باشد؟ آیا باید تنومد باشد یا این که باریک باشد بهتر است؟ آن چه از روایات استفاده می شود این است که ساق باریک بهتر است. چون پیامبران چنین بودند مثل حضرت نوح (ع) و اوصیای الهی مانند حضرت امیر (ع) که داستانش معروف است. آن طبیب یونانی آمد به حضرت امیر (ع) گفت این ساق ها خیلی باریک و شکننده هستند و چیز سنگین برندارید چون این ساق ها که باریک است، زود خرد می ‌شود و شکننده هستند. حضرت امیر (ع) ستونی برداشت که روی این ستون دو اتاق و یک بام وجود دارد، که این طبیب یونانی غش کرد و افتاد و بعد روی او آب ریختند و به هوش آمد و گفت چنین چیزی در عمرم ندیدم. حضرت امیر (ع) گفت این هم ساق های باریک شکننده به نظر شما.

ساق پا چون حرکت زیادی دارد و بالاخره پر تحرک است علاوه بر این هم نزدیک به موانع است و نزدیک به چیزهایی که در اطراف انسان حرکت می‌کنند مانند ماشین و گاری و امثال این ها است. این دو ساق پا به خاطر پر تحرکی و نزدیکی آن به زمین و چیزهایی که حرکت می کنند، همیشه در معرض ضربه و شکستگی است. ساق پا و ساعد دست هر دو همیشه در معرض آسیب و ضربه هستند.

علل درد ساق پا

ساق پا ممکن است مبتلا به درد شود. علت دردهای ساق پا می تواند غلظت خون باشد یا می‌تواند سستی استخوان باشد، یا پوکی دارد یا سست است، چون تمام وزن بدن انسان روی این ساق پا و این استخوان ها قرار دارد.

تقویت کننده های ساق پا

چیزهایی در روایات است که تقویت کننده ی ساق پا هستند، مانند:

۱. سنجد، تقویت کننده ی ساق پا است. روایتی داریم:

فإنه يقوي الساقين... دخل رسول الله (ص) على علي بن أبي طالب (ع) وهو محموم فأمره بأكل الغبيراء [5]

سنجد دو تا ساق پا را تقویت می کند و تب را هم از بدن دور می کند. این فقط یک مورد است که باعث می‌ شود، ساق پا تقویت شود.

۲. دومی گوشت کبک است که در روایات سفارش شده و آمده است:

لحم القباج فإنه يقوي الساقين ويطرد الحمى طردا [6]

دو تا ساق پا را تقویت می کند و تب را هم دور می‌کند.

۳. راجع به سویق آمده است:

السَّويقُ إذا غَسَلتَهُ سَبعَ مَرّاتٍ و قَلَبتَهُ مِن إناءٍ إلى إناءٍ آخَرَ، فَهُوَ يَذهَبُ بِالحُمّى، و يُنزِلُ القُوَّةَ فِي السّاقَينِ وَ القَدَمَينِ [7]

اگر آن را هفت مرتبه بشویید و از یک ظرفی به یک ظرف دیگر منتقل کنید، تب را برطرف می کند و نیرو را در دو ساق پا و دو کف پا، نازل می کند و درد آن ها را هم برطرف می کند.

پس این سه تقویت کننده ی ساق پا، در یک نکته اشتراک دارند و آن نکته این است که این ها تب بر هستند. این سه تا هم تقویت کننده ی ساق پا هستند و هم تب بر هستند. چه ملازمه ای مابین تقویت ساق پا و تب بری آن وجود دارد؟ حتماً یک ارتباطی بین این دو وجود دارد.

درمان ساق پا

این ساق پا ممکن است مبتلا به درد شود. گاهی درد در ماهیچه است که بیش تر معلول غلظت خون است و گاهی هم درد در استخوان است که معلول سستی و پوکی استخوان است و علاوه بر داروهایی که گفتیم یک سری دعاهایی به عنوان درمان مانند آیه ی:

﴿ وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا ﴾ [8]

درمان به وسیله ی ساق

چیزی که بیماری های دیگر بدن که به وسیله ی ساق پا درمان می کند، حجامت ساق پا است. درباره ی حجامت ساق پا (یک وجب از پاشنه ی پا) روایتی داریم:

والذي يوضع على الساقين قد ينقص من الامتلاء نقصا بينا وينفع من الأوجاع المزمنة في الكلى والمثانة والأرحام ويدر الطمث غير أنها تنهك الجسد [9]

حجامتی که روی ساق پا انجام می شود. یک اثرش این است که پُری یعنی پرخونی یا پری معده را می کاهد، کاهش محسوس ایجاد می کند. برای دردهای مزمن کلیه و مثانه و رحم مفید است. دردهای کلیه مثل عفونت کلیه، التهاب کلیه، هیدرونفروز، کم کاری کلیه، از بین رفتن کلیه، حجامت ساق پا برای بیماری ها و دردهای مزمن (کهنه) کلیه مفید است. برای بیماری های کهنه مثانه، مثلا مثانه شل شود و نتواند به ادرار فشار آورد و خارج کند، یا بیماری ‌های مزمن و کهنه ی رحم، مثل التهاب رحم، عفونت رحم، ورم، فیبروم، میوم، یا ضخامت اندومتر و چیزهای دیگر، حجامت ساق پا برای رحم و بیماری های مزمن رحم مفید است. اگر کسی مبتلا به قطع قاعدگی یا یائسگی زودرس شده است، با حجامت ساق پا این مشکل ان شاء الله برطرف می شود. منتها این حجامت یک عارضه ای دارد و آن این است که بدن انسان را سست و ناتوان می‌کند. البته راه رفتن یعنی فعالیت ساق پا به شکل راه رفتن، می تواند بعضی اوقات درمانی باشد، یعنی اگر فرض کردیم که می ‌تواند درمان باشد، بعضی بیماری ‌ها، شاید بیماری قلبی یا بیماری خونی را ممکن است درمان کند.

پا

بحث بعدی راجع به خود پا است. پا عضوی است که از انتهای ساق یعنی از مچ به پایین است. انسان روی این پا می ایستد و راه می رود و توازن خود را حفظ می‌ کند. هر پایی ۲۶ استخوان دارد و چیز ساده ای نیست. یک ساختمانی است که ۲۶ استخوان دارد. مثلا یک ساختمان، مکانیکی قوی و پیچیده است و دارای ۳۳ مفصل است. یک پا ۲۶ استخوان و ۳۳ مفصل دارد و حدود ۱۰۰ ماهیچه دارد. همه ی این ها سبب می شود که انسان بتواند روی دو پا بایستد. بیش تر حیوانات و چهارپایان نمی توانند روی دو پا بایستند. اگر روی دو پا بایستند حالت ناچاری و اضطراری است مثل خرس و کانگورو این کار را می کنند، ولی این کار همیشگی آن ها نیست یا در حال دویدن نیست، صرفا بعضی وقت ها است. برای ایستادن روی دو پا و راه رفتن روی دوپا آماده نشده اند. این قدم به سه قسمت تقسیم می شود:

۱. قسمت جلو، انگشتان است.

۲. قسمت وسط کعب و شانه است.

۳. قسمت عقب، پاشنه است که این بزرگ ترین استخوان پا است.

پا روی یک لایه ی چربی تکیه دارد و به وسیله ی آن پاها ثابت قدم و استوار است. زیرا ممکن است ضعیف شود که نشانه پیری است. گفتیم که پیری سه علامت دارد:

۱. کم سویی چشم ها

۲. خم شدن کمر

۳. سستی پا

شکل پا

امام صادق (ع) در مناظره با طبیب هندی سوالی از خمیدگی پا می کند:

قالَ: فَلِمَ تَخَصَّرَتِ القَدَمُ؟ قالَ: لا أعلَمُ... و جُعِلَتِ القَدَمُ مُتَخَصِّرَةً؛ لِأَنَّ الشَي‌ءَ إذا وَقَعَ عَلَى الأَرضِ جَميعُهُ ثَقُلَ ثِقَلَ حَجَرِ الرَّحا، و إذا كانَ عَلى طَرَفِهِ دَفَعَهُ (رَفَعَهُ) الصَّبِيُّ، و إذا وَقَعَ عَلى وَجهِهِ صَعُبَ نَقلُهُ عَلَى الرَّجُلِ [10]

چرا پا خمیدگی دارد؟ طبیب هندی گفت: نمی‌دانم. امام (ع) فرمود: من می ‌دانم. این پا جوری قرار داده شده است که کف آن صاف نباشد و خمیدگی داشته باشد و کل پا هم خم است. اگر قرار است پا صاف باشد و کل پا هنگام راه رفتن روی زمین بیفتد، بدن خیلی سنگین خواهد شد، می فرماید مانند سنگ آسیاب سنگین می شود، ولی اگر روی لبه باشد بچه هم می تواند آن را بردارد و اگر به رو بیفتد برگرداندن آن سخت خواهد بود. بهتر این است که پاشنه ی پا گرد باشد و کعب (قسمت بالای پا) گرد و خمیده باشد. پا لاغر و خمیده و یک مقدار نازک باشد و خمیدگی آن بیش تر باشد. روایات می فرماید:

خمصان الاخمصين ، معناه أن أخمص رجله شديد الارتفاع من الارض ، والاخمص : ما يرتفع عن الارض من وسط باطن الرجل وأسلفها ، وإذا كان أسفل الرجل مستويا ليس فيها أخمص فصاحبه أرح ، يقال : رجل أرح : إذا لم يكن لرجله أخمص ، وقوله : مسيح القدمين ، معناه ليس بكثير اللحم فيهما وعلى ظاهرهما [11]

بهتر است که انسان خمصان الاخمصين باشد. اخمص یعنی کف پا، باید بالاتر از زمین باشد آن جا خمیده است و وقتی می گویند اخمص یعنی آن جایی که در وسط خمیده است و با زمین فاصله دارد و زیر پا قرار دارد. ولی اگر کف پا صاف باشد و خمیدگی نداشته باشد، به این شخص در عربی "ارح" (پای صاف) می گویند. ولی صلاح این است که در مردان خمیدگی کف پا زیاد باشد و پا کلا کم گوشت (مسيح القدمين) باشد و چاق نباشد، برای کارها و دویدن، ولی برای خانم ها بهتر از این است که پاهایشان پر گوشت باشد و در روایت راجع به صفات خانم ها می فرماید، هر وقت روی پا بزرگ و پرگوشت باشد، نشانه ای از پرگوشتی فرج او خواهد بود. به همین جهت در روایت داریم:

كان النبي صلى الله عليه وآله إذا أراد تزويج امرأة بعث من ينظر إليها وقال للمبعوثة: شمي ليتها، فان طاب ليتها طاب عرفها، وانظري إلى كعبها فإن درم كعبها عظم كعثبها [12]

پیامبر (ص) هر وقت می ‌خواست با زنی ازدواج کند یک خانمی می فرستد تا او را نگاه کند و بررسی کند به او می‌گوید برو گردنش را بو کن اگر گردنش خوش بو و طیب بود و بوی بدی نداشته باشد، این نشانه ی این است که اخلاقش خوب است و عرقش هم خوشبو است و باز می فرماید اگر کعب یعنی روی پا پرگوشت و باد کرده و ورم کرده باشد، نشانه ی این است که فرج و آلتش پرگوشت و درشت است.

نقش کفش در سلامتی پا و بدن

برای پا چیزهایی لازم و مفید یا مضر است. آن چیزی که برای پا لازم است این است که انسان کفش بپوشد یعنی پابرهنه نباشد. این سنت پیامبران است. از زمان شیث فرزند حضرت آدم (ع) که دمپایی هایش به دست پیامبر (ص) هم رسیده است، جزء میراث پیامبران است. پس خوب و صلاح است، در روایت داریم اگر انسان دمپایی یا کفش بپوشد، پیشگیری از سل یا لاغری مفرط خواهد بود. ولی در عین حال هم گفته ‌اند موقع نشستن یا موقع غذا خوردن، دمپایی و کفش را در بیاورید. روایت داریم که می فرماید:

كنت مع أبي عبدالله (ع) فدخل على رجل فخلع نعله ، ثم قال : اخلعوا نعالكم فان النعل إذا خلعت استراحت القدمان [13]

شخصی گفت همراه امام صادق (ع) بودم، امام (ع) خانه ی کسی رفت. وقتی وارد خانه ی آن طرف شد دمپایی خود را درآورد. سپس گفت کفش یا دمپایی هایتان را در بیاورید. اگر کفش کنده شود پا استراحت می کند. پیامبر (ص) هم فرمود:

إذا أكلتم فاخلعوا نعالكم فإنه أروح لأقدامكم [14]

هنگامی که غذا می خورید کفش هایتان را بکنید. بعضی جاها، مردم با کفش غذا ایستاده می خورند این صلاح نیست. کفش ها باید هنگام غذا خوردن کنده شود، زیرا برای پاهای تان راحت تر است.

این پا یک نقشی در سلامتی بدن دارد و یک سفارش هایی هم شده است. کفش تنگ نپوشید، برای انسان بد است، سبب کوتاهی عمر می شود و همیشه اسلام تاکید دارد بر این که کفش باید خوب باشد. کفش خوب انتخاب کنید، زیرا کفش خوب، عمر انسان را زیاد می کند. روایتی داریم:

من أراد البقاء ولا بقاء فليباكر الغداء ، وليجوّد الحذاء ، وليخفّف الرداء ، وليقلّ مجامعة النساء [15]

کسی که می ‌خواهد در دنیا باقی بماند، البته باقی ماندنی در کار نیست، ولی این کارها را باید رعایت کند. یک کفش خوب انتخاب کنید لباس های سبک تر انتخاب کند یا دین و قرضی نداشته باشد صبحانه را اول صبح بخورد. کم تر همبستر شود. البته باز هم گفتند اگر کسی جوراب بپوشد و با این جوراب بخوابد این باعث ضعف بینایی می شود و باز هم سفارش کرده اند که با یک کفش راه نروید که این منجر به دیوانگی و تسلط اجنه می شود. یک سری چیزها در پا است که اگر کسی را رعایت نکند، منجر به درد پاها و مشکلات می ‌شود، مانند کفش مشکی که شدیداً نهی شده است.

مضرات کفش مشکی

روایتی داریم از امام صادق (ع):

أنه نظر إلى بعض أصحابه وعليه نعل سوداء فقال ما لك وللنعل السوداء أما علمت أنها تضر بالبصر وترخي الذكر وهي بأغلى الثمن من غيرها وما لبسها أحد إلا اختال فيها [16]

به یکی از اصحاب خود نگاه کرد، دید که کفش مشکی پوشیده است امام (ع) به آن اصحاب فرمود: چرا کفش مشکی انتخاب کردید؟ آیا ندانستید به بینایی آسیب می ‌زند؟ آلت را سست می کند. خیلی هم گران است. هیچ ‌کس کفش مشکی نپوشد مگر این که متکبر شود. البته در روایت دیگر می فرماید:

نعل سوداء... ثلاث خصال: تضعف البصر، وترخي الذكر، وتورث الهم [17]

کفش سیاه سه خصلت دارد:

۱. بینایی را ضعیف می کند

۲. آلت را سست می‌کند

۳. باعث هم و غم می ‌شود.

اگر می ‌بینیم در این زمان ما، مردم کفش مشکی می پوشند و نوعاً هم به این سه درد مبتلا هستند:

۱. ضعف بینایی دارند که عینکی هستند.

۲. ناتوانایی جنسی نسبت به قدیم بیش تر کفش مشکی می پوشند امر شایعی است. همه این ضعف را دارند.

۳. می بینیم که همه غصه و هم و غم و افسردگی دارند.

این ها به دلیل پوشیدن کفش مشکی است. این سه چیز برای انسان مضر است. چه ضعف بینایی چه سستی آلت و چه هم و غم، به این راحتی قابل درمان است که کفش مشکی را بکنید. کفش رنگی، زرد، آبی، سفید یا رنگ های دیگر بپوشید. به همین جهت خیلی سفارش شده است که کفش سفید یا زرد مایل به سفید بپوشید. روایتی داریم:

من أراد لبس النعل فوقعت له صفراء إلى البياض لم يعدم مالا وولدا، ومن وقعت له سوداء لم يعدم غما وهما [18]

کسی که می خواهد کفش انتخاب کند و کفش زرد مایل به سفید بپوشد. این از نظر اموال و فرزندان موفقیت و شانسی خواهد داشت که هیچ وقت بی مال و بی فرزند نخواهد بود. کسی که خواست کفش انتخاب کند و فقط کفش مشکی انتخاب کرد، هیچ وقت از هم و غم خالی نخواهد بود.

فواید کفش زرد

و اما راجع به کفش زرد وارد شده است:

من لبس نعلا صفراء لم يزل ينظر في سرور ما دامت عليه لان الله عز وجل يقول " صفراء فاقع لونها تسر الناظرين ". [19]

کسی که کفش زرد می پوشد، همواره نگاهش، نگاه آدم مسرور و خوش و خرم است. همیشه خوشی و خوشحالی می بیند، مادامی که این کفش زرد در پای او هست. زیرا خداوند در قرآن می فرمایند (البته درباره گاو زرد می فرماید) زرد متمایل به سفید هر کسی می بیند، خوشحال می شود. کفش زرد روشن باعث خوشحالی می شود. چرا مردم همیشه غمناک و ناراحت و افسرده هستند؟ ما می‌ خواهیم مردم را از این غصه و ناراحتی و افسردگی و هم و غم نجات دهیم. به جای کفش مشکی، کفش زرد یا سفید انتخاب کنید.

روایتی هم داریم:

عليك بالصفراء فإن فيها ثلاث خصال: تجلو البصر، وتشد الذكر، و تنفي الهم، وهي مع ذلك من لباس النبيين [20]

بر شما باد کفش زرد، سه تا فایده دارد:

۱. بینایی را جلا می ‌دهد. ولی مشکی که بینایی را ضعیف می کند.

۲. آلت را محکم و قوی می کند، ولی مشکی آلت را سست و ناتوان می کند.

۳. هم و غم را برطرف می کند، ولی مشکی باعث هم و غم می شود.

علاوه بر این هم، جزء لباس پیامبران است. پیامبران کفش زرد می پوشیدند. متکبران، طاغوتیان، فرعون، عباسیان، کفش مشکی می پوشیدند.

مشکلات کف پا

ممکن است بعضی مشکلات در پا به وجود آید یکی از این، اشکالات احساس گرمی در کف پا است که مربوط به گردن می شود، یک خللی در گردن است، شاید بدون بالش خوابیدن بتواند این گرمی را برطرف کند.

گز گز کف پا از چربی خون است و باید چربی خون درمان شود.

درمان به وسیله ی کف پا

یکی از درمان های بدن به وسیله کف پا حجامت است. البته فصد پای راست یا حجامت هر دو پا مابین کعب و تاندون برای بخار کبد و بیماری گری، پسوریازیس (صدف) بسیار مفید و موثر است. فصد خمیدگی پا بعد از بستن محکم پا برای رگ سیاتیک و برای کمر درد مفید است. حجامت روی پا و کعب برای قطع قاعدگی مفید است و برای سیاتیک و نقرس هم مفید است. همان گونه که روایت شده است حجامت کف پا یعنی زیر پا فوایدی دارد که یکی از فواید درمان خار پاشنه است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo