< فهرست دروس

درس مهدویت استاد طبسی

96/12/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سرنوشت یهود در عصر ظهور

روایت بیست و دوم:

شافعی در البیان نقل میکند:

«غزا طاهر بن أسماء بني إسرائيل فسباهم و سبا حليّ بيت المقدس، و أحرقها بالنّيران، و حمل منها في البحر ألفا و سبعمائة سفينة حليّ حتّى أوردها رومية، قال حذيفة: فسمعت رسول اللّه صلی‌الله علیه و آله يقول: ليستخرجنّ المهديّ ذلك حتّى يردّه إلى بيت المقدس، ثمّ يسير و من معه حتّى يأتون (كذا) خلف الرّوميّة، مدينة فيها مائة سوق في كلّ سوق، مائة ألف سوق فيفتحونها، ثمّ يسيرون حتّى يأتون مدينة يقال لها قاطع على البحر الأخضر المحدق بالدّنيا، ليس خلفه إلّا أمر اللّه، طول تلك المدينة ألف ميل، و عرضها خمسمائة ميل، لها ثلاثة آلاف باب، و ذلك البحر لا يحمل جارية السّفينة، لأنّ (لأنّه) ليس له قعر، و كلّ شي‌ء ترونه من البحار إنّما هو خلجان من ذلك البحر، جعله اللّه منافع لابن‌ آدم. قال رسول اللّه صلی‌الله علیه و آله: فالدّنيا مسيرة خمسمائة عام»[1]

طاهر بت أسماء به جنگ بنی اسرائیل رفت پس آنان را اسیر گرفت و زینتهای بیت المقدس را برگرفت و آن را آتش زد، و از ان هزار و هفتصد کشتی زینتها حمل کرد تا آنها را وارد روم کرد، حذیفه گفت: شنیدم رسول خدا صلی‌الله علیه و آله میفرماید: مهدی این اموال را خارج کند تا اینکه به بیت المقدس برگرداند سپس همراه یارانش به شهری پشت روم روند، شهری که در آن صد بازار دارد و در هر بازار آن صد هزار بازاری وجود دارد پس آن را فتح میکند سپس به شهری که به آن قاطع گفته میشود و کنار دریای مدیترانه که احاطه به دنیا دارد وجود دارد میآیند، نیست در ان مگر امر خدا، طول ان شهر هزار میل و عرض آن پانصد میل است، برای ان سه هزار درب وجود دارد، و آن دریا سفینهای حمل نشود چون برای ان قعری نیست و آنچه در دریاها میبینید خلیجی از آن دریا است، خداوند ان را برای استفاده بنی آدم قرار داده است. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: پس دنیا

شافعی گنجی این روایت را در کتاب البیان نقل میکند و میگوید: نحن براء من عهدته یعنی تعهدی نسبت به سند آن ندارم و علت نقل حدیث را نقل ابو نعیم اصفهانی بیان میکند.

منابع روایت:1. مناقب المهدي لأبي نعيم: على ما في بيان الشافعي، و عقد الدرر.

2. بيان الشافعي: ص 517 ب 20- أخبرنا إبراهيم بن خليل بن عبد اللّه، عن أبي الحسن مسعود ابن أبي منصور المعروف بالجمال، أخبرنا أبو علي الحسن بن أحمد، أخبرنا الحافظ أبو نعيم، حدثنا عبد اللّه بن محمد بن جعفر، حدثنا إبراهيم بن محمود بن الحسين، حدثنا إسحاق بن زريق بن سليمان، حدثنا عثمان بن عبد الرحمان الحراني، حدثنا يزيد بن عمرو، عن منصور، عن ربعي، عن حذيفة بن اليمان، عن رسول اللّه صلی‌الله علیه و آله: ... و قال: «قلت: نحن براء من عهدته، رواه الحافظ أبو نعيم مع جلالته فى مناقب المهدي، و كتابه أصل».

3. عقد الدرر: ص 258- 259 ب 9 ف 2- همانند آنچه در بيان الشافعي است، با کمی تفاوت، و قال: أخرجه الحافظ في مناقب المهدي، و در آن است: «... تسعمائة سفينة حلي، حتى أوردها رومية ... مائة ألف سوقي».4. القول المختصر: ص 67 ب 1 ح 62- بعض آن را، همانند آنچه در بيان الشافعي است، با تفاوت.5. ملحقات إحقاق الحق: ج 13 ص 264- از كتاب بيان الشافعي.

6. معجم الأحاديث الإمام المهدي علیه‌السلام، ج‌1، ص255

این روایت از هم از نظر سند مبهم است و هم از نظر دلالت مبهم است. ظاهرا بین کلام راوی و کلام حذیفه و حدیث پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله خلط شده است و ابهام روایت به جهت همین خلط است البته روایاتی هم از اهل بیت علیهم‌السلام و هم از تابعین داریم که حضرت مهدی علیه‌السلام کنوزی که رومیها و غیر رومیها به غارت بردند را از کلیساها استخراج میکند و به بیت المقدس برمیگرداند.

روایت بیست و سوم:

«ينزل المهديّ بيت المقدس، ثمّ يكون خلفاء من أهل بيته بعده تطول مدّتهم، و يتجبّرون حتّى يصلّي النّاس على بني العبّاس و بني أميّة ممّا يلقون منهم، قال جرّاح: أجلهم نحو من مائتي سنة».[2]

حضرت مهدی علیه‌السلام بیت المقدس نزول میکند، پس از او خلفائی از اهل بیت من هستند که مدت آنها طولانی باشد، و ظلم میکنند تا اینکه مردم بر بنی عباس و بنی امیه رحمت میفرستند از آنچه از آنان میبینند، جراح گفت: مدت زمان انها دویست سال است.

نکات روایت:

1- این روایت هم تنها دلالت بر اجلال نزول حضرت مهدی علیه‌السلام در بیت المقدس دارد و هیچ اشارهای به جنگ و درگیری امام علیه‌السلام با یهود ندارد.

2- نکتهی دیگری که در این روایت هست اینکه پس از امام زمان خلفائی هستند البته این مطلب در روایات ما نیز آمده لکن هر چهار روایت آن از جهت سند ضعیف هستند و بر فرض قبول سند آنها بعدیت مطرح در این روایات را به پیروی از نظر مرحوم حر عاملی بعدیت رتبی میپذیریم نه بعدیت زمانی چون عقیدهی ما این است که بعد از امام زمان اصلا دیگر حکومتی نیست چون دیگر دنیائی نمیباشد و ایشان چهل روز قبل از قیامت رحلت میکنند.

3- مطلب دیگری که این روایت بیان میکند اینکه پس از امام زمان هرج و مرج و ظلم فراگیر میشود و حال آنکه چنین نیست بلکه بنابر قول کسانی هم که قائل به حکومت دیگر ائمه علیهم‌السلام بعد از امام زمان هستند چنین مطلبی را نمیتوان پذیرفت لذا جعلی بودن این روایت آشکار است.

منابع روایت:1. الفتن لابن حمّاد، ج 1 ص 386 ح 1159- حدثنا الوليد بن مسلم، عن جراح، عن أرطأة، قال: ... و لم يسنده إلى النبي صلى اللّه عليه و آله.2. القول المختصر، ص 116- مرسلا، از أرطأة، همانند آنچه در الفتن لابن حمّاد است، و در آن نیست: «و بني امية ممّا يلقون منهم».

3. معجم الأحاديث الإمام المهدي علیه‌السلام، ج‌1، ص256

 


[1] معجم الأحاديث الإمام المهدي علیه‌السلام، ج‌1، ص254.
[2] معجم الأحاديث الإمام المهدي علیه‌السلام، ج‌1، ص256.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo