< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

99/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: خلاصه جلسه قبل

 

در جلسه قبل معلوم شد که مراد شیخ انصاری از یقین در «لا تنقض الیقین بالشک » [1] با خواندن نماز احتیاط یقین به برائة ذمه می باشد و نه یقین به عدم اتیان به رکعت چهارم چون اگر مراد، عدم اتیان به رکعت چهارم باشد، مخالف با مذهب می باشد چه اینکه لازمه این حرف این است که وقتی رکعت چهارم اتیان نشده است رکعت چهارم قبل از سلام در همان ظرف شک اتیان شود، که این همان حرف اهل سنت است بنابراین یقین به برائة ذمه با خواندن نماز احتیاط بعد از سلام بدست می آید.

 

بعضی حرف آخوند را تایید کردند و گفته اند اشکال شیخ وارد نیست بعلت اینکه با استصحاب عدم رکعت چهارم ، اطلاق اینکه آن رکعت متصل باشد و یا منفصل بدست می آید و با ادله اینکه آن رکعت بعد از سلام اتیان شود آن اطلاق تقیید می شود و مشکلی پیش نمی آید.

 

بعضی اشکال کردند اینجا اطلاقی نیست که با ادله شک سه و چهار و شکوک آن اطلاق را تقیید کنید.

 

مرحوم میلانی بر کلام آخوند و شیخ نقدی دارند که ان شالله جلسه بعد بیان می شود.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo