< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

1400/12/01

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اصول عملیه/استصحاب /شرایط استصحاب

ولی مرحوم میلانی دلیل شیخ انصاری را به گونه توضیح می دهد که ایرادات قبلی بر ایشان وارد نباشد.

و آن اینکه مقصود شیخ از عرض همان عرض منطقی نیست چه اینکه شک در وجود زید که مجری استصحاب [1] است ربطی به عرض منطقی ندارد بلکه مقصود از عرض همان مضاف است و مقصود از موضوع همان مضاف الیه است چه اینکه هر مستصحب مضاف به شی دیگر است مثل وجود زید و یا عدالت بکر و یا نجاست این لباس و یا وجوب صلوة و یا اکرام عالم و مانند اینها پس مقصود از بقاء حکم بدون موضوع مثلا فقط همان بقاء مضاف است که همان مستصحب بدون مضاف الیه است.

و مقصود از بقا مستصحب برای موضوع دیگر یعنی همان بقاء مضاف است که اضافه شده به مضاف الیه دیگر است.

و بنابراین ایراد آخوند وارد نیست و ایراد محقق اصفهانی هم وارد نیست و کلام شیخ کلامی متین است چه اینکه مفاد اخبار استصحاب یا اینکه شارع مقدس مشکوک را متیقن قرار می دهد و یا مشکوک را حکم مماثل و مشابه حکم اول قرار می دهد و بنابر هر تقدیر تعبد در مورد بقاء مضاف بدون المضاف الیه یا تبدیل مضاف الیه صحیح نیست چه اینکه این حکم و مضاف همان حکم اول و مضاف اول نیست و نه مماثل حکم اول چه اینکه اول مضاف مخصوص است و مجعول فعلی غیر از مضاف اول است و به عبارت دیگر قوام هر نسبتی به دو طرف نسبت است و هنگام تبدل یکی از طرفین و یا هر دو طرف نسبت زائل می شود به گونه ای که اگر نسبت دیگری موجود باشد آن غیر از نسبت اولی است.

 


[1] بقاء الموضوع في الزمان اللاحق، و المراد به معروض المستصحب. فإذا اريد استصحاب قيام زيد، أو وجوده، فلا بدّ من تحقّق زيد في الزمان اللاحق على النحو الذي كان معروضا في السابق‌.فرائد الاصول مجمع الفکر ج3.ص289.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo