< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

1400/11/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اصول علمیه/استصحاب /شروط جریان استصحاب

بحث در خاتم شروط جریان و عمل استصحاب بود.

اولین شرط این بود که موضوع باید باقی است.

مرحوم میلانی می فرمودند : که این نزاع شرائط عمل و یا جریان استصحاب بنا بر مبنی مشهور جریان دارد که در شک ما در خود متیقن سابق باشد همان که یقین او دارم در همان شک کنم و نه در غیر او و اما بنا بر مختار میلانی که مفاد اخبار لا تنقض معنای عام است اختصاص به استصحاب ندارد شامل استصحاب و قاعده یقین و شکوک در نمازها است مثلا شک بین سه و چهار آنچه متیقن من شک رکعت سوم و مشکوک من شک چهارم است همانطوری که در تنبیه دوم از تنبیهات استصحاب بیان کردیم پس این شروط جریان استصحاب جاری نمی شود.

به عبارت دیگر

مرحوم میلانی در آخر این مقام اول می آید که می فرماید که حاصل آن این است که اخبار لا تنقض منحصر به استصحاب نیست بلکه معنای عامی در بر دارد و آن معنای عام همان اصالة الیقین است اصل یقین است و شک صلاحیت ندارد که یقین را از بیم ببرد و شامل موارد سه گانه مثل استصحاب و قاعده یقین و شکوک نماز است و ملاک تام و کامل در شمول این اخبار همان ناقضیة شک با یقین است پس قاعده کلی این است که هر شکی که قابلیت نقض الیقین را دارد به آن نباید اعتناء کرد و با آن شک یقین را نباید نقض کرد فرقی ندارد که قضیتین متحده باشد و یا متعدده باشد.

این در مقام بحث علمی است و اما در مقام عمل ما تابع مشهور هستیم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo