< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

1400/11/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اصول علمیه/استصحاب /تنبیه چهاردهم

مرحوم شیخ انصاری [1] در تنبیه دوازدهم رسائل به سه وجه استدلال می کند که مراد از شک خلاف یقین است که یکی از این وجوه همان وجوه چهار گانه مرحوم آخوند در کفایه است که وجه دوم آن را شیخ در رسائل بیان کرده است و وجه دوم و سوم را همچنین مرحوم صاحب کفایه بیان کرده و هر دو دلیل شیخ را رد کرده است.

قبل از ورود به بحث مقدمه بیان می کنیم

مرحوم فیروزآبادی در عنایه الاصول می فرماید مقصود اصلی از ایجاد این تنبیه فقط صورت ظن به خلاف چه برسد که ظن به وفاق که مفاد استصحاب است.

مقدمه دوم

بین علم و ظن و شک یک جهت جامع است که آن سه از صفات نفسانیه است ذات متعلق است یعنی معلوم و مظنون و مشکوک داریم و جهت افتراق علم مقرون به احتمال خلاف نیست ولی ظن و شک مقرون به احتمال خلاف است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo