< فهرست دروس

درس کلام استاد ربانی

98/11/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درباره انقلاب اسلامی و عوامل موفقيت آن

سه عامل مهم در شکل گیری انقلاب اسلامی

یکی از مباحثی که در این مقطع از انقلاب اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد، هدف ها و آرمان هایی است که انقلاب برای آنها صورت گرفت که کدام به مرز تحقق رسیده و کدام به صورت کامل تحقق نیافته است و علل و عوامل آن کدام است.

بحث دیگری که باید انجام گیرد، عوامل مهم پیروزی و ایجاد این انقلاب است زیرا عوامل در حدوث، عوامل در بقا نیز هستند. به نظر می توان گفت سه عامل اساسی در شکل گیری این انقلاب نقش داشته است: ولایت، وحدت و بصیرت.

رهبری این امت به دست عالمی بوده است که دارای صفات انبیاء الهی بود. ایشان جریان انقلاب را به گونه ای مدیریت فرمود که سبب شد این انقلاب نسبت به انقلاب های دیگر با توجه به عظمت آن با کمترین تلفات انسانی به ثمر برسد. تدبیر هوشمندانه امام باعث شد که در اولین فرصت بعد از ایجاد انقلاب، مساله قانون اساسی را مطرح کنند تا کشور بر مدار قانون قرار گیرد. معمولا بعد از شکل گیری انقلاب ها، کشورها تا مدت ها به صورت پلیسی ها اداره می شوند، اما انقلاب ما در این باره بی نظیر است. همچنین امام راحل از آنجا که می دانستند اگر بخواهند در مقابل استکبار بایستند، باید پشتوانه مردمی داشته باشند، لذا در همان اوایل، انقلاب را به همپرسی گذاشتند.

دشمن همه عوامل خود را در ابتدا به کار گرفت تا بلکه بتواند این انقلاب را در نطفه خفه کند، اما موفق نشد. اکنون نیز درصدد بر اندازی این انقلاب است اما ادبیات وی فرق کرده است. اینکه از ما بدگویی می کنند نشانه این است که در مسیر درستی حرکت می کنیم. امام راحل می فرمود: «و ما هم نبايد توقع داشته باشيم كه اينها براى ما خوب بگويند، اگر خوب بگويند، معلوم مى‌شود ما خيانتكاريم! آن روزى كه من آن وقتها مى‌گفتم كه نمى‌فهمد اين دستگاه؛ براى سقوط من اين است كه آنها شروع كنند به تعريف كردن! ... اگر شروع كرده بودند به تعريف كردن، چه كردن و احترام كردن و اينها، ما كم كم تمام مى‌شد كارمان! اگر چنانچه امريكا از ما تعريف كند و روزنامه‌هاى امريكا از ما تعريف كنند، آن وقت است كه بايد مردم بگويند اين چه است قضيه؟ يك قضيه‌اى است كه دارند تعريف مى‌كنند! البته بايد از ما تكذيب كنند، از شما هم بايد تكذيب كنند،. و جمهورى اسلام را هم بايد تكذيب بكنند».[1]

الحمدلله آن سه عامل یعنی رهبری، بصیرت و وحدت اکنون به قوت خویش باقی است هر چند در برهه هایی بصیرت و وحدت خدشه دار شده است. مساله وحدت خیلی مساله مهمی است. امیرالمومنین (ع) در جمله عجیبی می فرماید: «فَالْزَمُوهُ وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ على الْجَمَاعَةِ وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّةَ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ »[2] : با سواد اعظم و توده ملت همراه باشيد و بدانيد كه دست خداوند با توده مردم مى‌باشد، از تفرقه و تشتت دورى كنيد، كسى كه از جامعه كنار رود گرفتار شيطان مى‌شود، همان طور كه گوسفند منفرد از گله نصيب گرگ مى‌گردد، اينك هر كس اين شعار را بدهد او را بكشيد و لو در زير علم من قرار گرفته باشد.

به جهت همین اهمیت مساله وحدت است که عمده تلاش دشمن در مورد ایجاد تفرقه در میان مسلمانان است. آنان با توجه به داشتن امپراطوری رسانه ای در صدد ایجاد تفرقه در میان کشورهای اسلامی هستند و با شیوه های مختلفی سعی کردند در عراق و ایران تفرقه ایجاد کنند و هزینه سنگینی هم نمودند، اما ترامپ کار احمقانه ای کرد و سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهانش را به شهادت رساند و این امر سبب شد، آن توطئه آنها محو و خنثی شود، چیزی شبیه شهادت امام حسین (ع) که باعث شد تمام تبلیغات بنی امیه از بین برد و جریان باطل افشا شود.

 

﴿.....﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد


[1] صحیفه امام، ج9، ص527- 528.
[2] بحارالانوار، ج33، ص373.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo