< فهرست دروس

درس کلام استاد ربانی

98/10/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بررسی مبانی معرفت شناسی در اجتهاد علم کلام

درباره شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی

شهادت ایشان از چند زاویه قابل توجه و دقت است:

1. از جهت روحیات و خلوص و زوایای مختلفی اخلاقی که ایشان داشتند، شهادت برای ایشان یک نعمت بزرگ الهی بود. ایشان به دستور شخص ترامپ که رییس جمهور کشور استکبار است به شهادت رسیده است و همین مساله باعث شده عظمت شهادت ایشان بیشتر شود.

سردار سلیمانی دارای خصوصیات اخلاقی ممتازی بودند. ابومهدی المهندس نیز همین طور انسان برجسته و بزرگی بودند. وقتی از وی در مورد سردار سلیمانی سوال شد گفت من یکی از سربازان ایشان هستم. جالب این است که همین مطلب را سردار سلیمانی نسبت به ابومهدی المهندس داشتند.

2. شهدا دارای مقامات ویژه ای هستند، اما شهادت برخی از آنها به گونه ای است که عظمت کار آنها را یک قدم به جلو برده است. از سوی دیگر شهادت و خون شهید جوشش دارد و آثار و برکات فراوانی به همراه دارد . شهادت سردار سلیمانی نیز در این زمینه خیلی عظمت دارد. شهادت ایشان در این مقطع حساس برکات فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به برداشتن اختلافات میان مردم منطقه دانست که دشمن تلاش فراوانی در ایجاد آن داشت. بصیرت افزایی و شجاعت افزایی نیز یکی دیگر از برکات شهادت این سردار بزرگ و ابومهدی است. تشییع جنازه ایشان در عراق به گونه ای بود که سابقه ای نداشت. در عراق این گونه تشییع جنازه رسم نیست حتی در تشییع جنازه آیت الله خویی که ویژگی خواصی داشت چنان جمعیتی جمع نشد اما جمعتی که برای استقبال این شهدا جمع شدند فوق العاده بود.

3. بعد سوم این قضیه مربوط به آمریکا است. شهادت ایشان به این شکل سبب شد که زمینه حضور آنها در منطقه به کلی از بین برود. این کار عجیبی بود که از سوی سردمداران کفر صورت گرفت، این شهادت هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است. از جهت نظامی که نشان از قدرتی ندارد زیرا به صورت مخفیانه و نامردی صورت گرفته است. در مقابل امیرالمومنین (ع) هم کسی نمی توانست بایستد به همین خاطر ایشان را از پشت سر و به صورت پنهانی به شهادت رساندند. از جهت اطلاعاتی نیز دستاوردی برای آمریکا نداشته است زیرا حضور ایشان در عراق به صورت رسمی و آشکار بود. رعب و ترسی نیز در میان مردم منطقه با این کار ایجاد نشده است. باعث ضعف نیروی مقاومت هم نشده بلکه برعکس آن را تقویت کرده است. تاریخ هم همین را نشان داده است. وقتی عماد مغنیه را ترور کردید، نه تنها حزب الله لبنان ضعیف نشد بلکه خون این شهید باعث تقویت آن هم شد.

4. این شهادت دست چدنی آمریکا را برای همگان بیش از بیش آشکار و عیان کرد. جنایتی که ترامپ انجام داد نشان از حماقت بسیار زیاد وی دارد زیرا آشکارا این جنایت را انجام داده و به عهده گرفته است. یزید با آن همه خباثتی که داشت، شهادت امام حسین (ع) را به عهده نگرفت و آن را بر گردن عمر سعد و ابن زیاد انداخت اما ترامپ از یزید هم بدتر است که این شهادت را به عهده گرفته است.

5. خودفروخته هایی نیز در این جریان خوشحال شدند. این ها انسان های مسخ شده ای هستند که اثری از انسانیت در آنها باقی نمانده است . این ها به گونه ای شده اند که هر چقدر حقیقت درخشنده تر شود اینها از آن دورتر می شوند. اینها را اصلا نباید به عنوان انسان به حساب آورد. قرآن کریم می فرماید : «﴿سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلينَ﴾[1] : به زودى كسانى را كه در روى زمين به ناحق گردنكشى و تكبّر مى‌كنند از [ فهم ] آياتم بازمى‌دارم كه اگر هر آيه‌اى را ببينند ، به آن ايمان نمى‌آورند و چون راه هدايت را مشاهده كنند ، آن را راه و رسم زندگى نگيرند و اگر راه گمراهى را ببينند ، آن را راه و روش خود گيرند ؛ اين [ بازداشتن از فهم آياتم ] به سبب آن است كه آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند.

در نتیجه در مجموع خیر و برکات شهادت این سردار رشید اسلام، فراوان است. شهادت کلا همین گونه دارای خیر است اما خیرات برخی شهادت ها بسیار است. این شهادت بصیرتی عظیم در میان قشرهای مختلف مردم ایجاد کرده است. ما در عین حالی که در سوگ از دست دادن چنین عزیزانی هستیم اما افتخار می کنیم که چنین عزیزانی داشته که خون ایشان باعث رشد و پیشرفت اسلام خواهد شد.

اکنون خون این شهید به جوش آمده است و جوشش آن آثار عظیمی به همراه خوهد داشت ( اینکه فرموده اند شهدا زنده اند به همین معنا است که جوشش خون آنها آثار و برکاتی را به همراه خواهد داشت کما اینکه قلم علما نیز بعد از خود آنها زنده بوده و آثار و برکات فراوانی به همراه دارد).

شادی روح همه شهدای و این شهید بزرگوار و شهید ابومهدی المهندس و همراهان شهیدش، فاتحه و صلوات


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo