< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید صمصام الدین قوامی

98/07/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فقه الاداره / فقه برنامه ریزی / پردازش نظریه برنامه ریزی / مبانی بینشی / هستی شناسی

بعد از تبیین سه مبنای بینشی در نظریه برنامه‌ریزی با برکت یعنی اینکه خدا مبارک است و منشاء هر برکت می‌باشد و خلیفه او انسان کامل نیز مبارک و منشأ هر برکت است. آخرت مجلای برکت است لذا برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر این مبانی ریخته شود تا با زیادتی و پایداری همراه گردد، نوبت به مبنای بینشی چهارم یعنی هستی‌شناسی می‌رسد که هستی را مبارک ارزیابی نماییم.

4-هستی مبارک است

مراد از هستی یعنی مطلق جهان وجود و موجود که مخلوق خدا است. البته از خدا جدا نیست. در بررسی مبنای خداشناسی مبارک به مخلوقات مبارک او جل و علی پرداخته شد و در عین حال برای استکمال مبانی به هستی مبارک از دید آیات و اخبار و عقل و.. نگاهی مختصر می‌اندازیم.

4- الف – آیات

الف1- هدفمندی هستی

با توجه به این که رکن اول برنامه‌ریزی تعیین هدف است از این زاویه به هستی نگاه وحیانی می‌اندازیم تا ثابت شود. هستی به مثابه یک برنامه پدیدار شده است:

الف -1-1عبودیت(معرفت)[1] : وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)![2]

الف -1-2-1 آزمایش بندگان به نیکوترین عملکرد: «وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‌ سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبينٌ او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز [شش دوران‌] آفريد؛ و عرش (حكومت) او، بر آب قرار داشت؛ (بخاطر اين آفريد) تا شما را بيازمايد كه كداميك عملتان بهتر است! و اگر (به آنها) بگويى: «شما بعد از مرگ، برانگيخته مى‌شويد! «، مسلّماً» كافران مى‌گويند: «اين سحرى آشكار است!» (7)[3]

الف1-2-2-«الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزيزُ الْغَفُورُ» آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مى‌كنيد، و او شكست‌ناپذير و بخشنده است. (2)[4]

الف 1-3- جامعه شناسی: يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‌ها و قبيله‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‌ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! (13)[5]

الف 1-4- پی بردن به قدرت جامع خالق :اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَديرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً خداوند همان كسى است كه هفت آسمان را آفريد، و از زمين نيز همانند آنها را؛ فرمان او در ميان آنها پيوسته فرود مى‌آيد تا بدانيد خداوند بر هر چيز تواناست و اينكه علم او به همه چيز احاطه دارد! (12)[6]

الف 1-5- تلاش معاش و مدیریت زمان : «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصيلاً» ما شب و روز را دو نشانه توحيد و عظمت خود قرار داديم؛ سپس نشانه شب را محو كرده، و نشانه روز را روشنى‌بخش ساختيم تا (در پرتو آن،) فضل پروردگارتان را بطلبيد (و به تلاش زندگى برخيزيد)، و عدد سالها و حساب را بدانيد؛ و هر چيزى را بطور مشخّص و آشكار، بيان كرديم. (12)[7]

الف1-5-2-مدیریت زمان: «هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» او كسى است كه خورشيد را روشنايى، و ماه را نور قرار داد؛ و براى آن منزلگاه‌هايى مقدّر كرد، تا عدد سالها و حساب (كارها) را بدانيد؛ خداوند اين را جز بحق نيافريده؛ او آيات (خود را) براى گروهى كه اهل دانشند، شرح مى‌دهد! (5)[8]

الف 1-6- رحمت: « قاعده قبح عقاب بلابیانإِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعين مگر كسى را كه پروردگارت رحم كند! و براى همين (پذيرش رحمت) آنها را آفريد! و فرمان پروردگارت قطعى شده كه: جهنّم را از همه (سركشان و طاغيان) جنّ و انس پر خواهم كرد! (119)[9]

 


[1] الذريعة إلى حافظ الشريعة (شرح أصول الكافي جيلانى) / ج‌1 / 421 / شرح الخطبة من كتاب بحار الأنوار: ..... ص : 407قوله عليه السلام: «أوّل عبادة اللَّه معرفته» فيه توفيق بين قوله تعالى‌: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» والحديث القدسي المشهور: «كنت كنزاً مخفيّاً، فأحببت أن اعرف، فخلقت الخلق لأن اعرف» فقول من قال: «أي‌ ليعرفون‌» إن كان مستنداً إلى الروايةشرح أصول الكافي (صدرا) / ج‌3 / 119 / الشرح ..... ص : 109و اللّه عز اسمه حيث انبأنا عن غاية وجود العالم قال: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ‌، اي‌ ليعرفون‌، و قوله في الحديث القدسي: كنت كنزا مخفيا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف، فدلنا على انه الغاية القصوى لوجود العالم معروفا، كما انه الفاعل‌مجموعه رسائل در شرح احاديثى از كافى / ج‌2 / 413 / شرح زيارة الحسين عليه السلام ..... ص : 393صفتان لذات واحدة. في القدسي: «كنت كنزاً مخفيّاً فأحببتُ أن اعرف فخلقت الخلق لكي اعرف». فأحببتُ فعل صادر عن اللَّه قبل الخلق وصار محبّاً، والمحبّ صفة من صفته تعالى، قال تعالى: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ». وورد في تفسيره أي‌ ليعرفون‌، فالعارفون العابدون المحبوبون للَّه‌تعالى والجاهلون العاصون مغضوبٌ عليهم مبغوضون.تفسير نمونه ج‌22 387." عبد" از نظر لغت عرب به انسانى مى‌گويند كه سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده‌اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالك چيزى نيست، و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمى‌دهد.و به تعبير ديگر" عبوديت"- آن گونه كه در متون لغت آمده- اظهار آخرين درجه خضوع در برابر معبود است، و به همين دليل تنها كسى مى‌تواند معبود باشد كه نهايت انعام و اكرام را كرده است و او كسى جز خدا نيست.نا بر اين عبوديت نهايت اوج تكامل يك انسان و قرب او به خدا است.عبوديت نهايت تسليم در برابر ذات پاك او است.عبوديت اطاعت بى قيد و شرط و فرمانبردارى در تمام زمينه‌هاست.و بالآخره عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعى يعنى كمال مطلق نينديشد، جز در راه او گام بر ندارد، و هر چه غير او است فراموش كند، حتى خويشتن را!و اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن ميدان آزمايشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتيجه نهائيش نيز غرق شدن در اقيانوس" رحمت" او است‌
[2] الذاريات : 56.
[3] هود : 7.
[4] الملك : 2.
[5] ا الحجرات : 13.
[6] ا الطلاق : 12.
[7] الإسراء : 12.
[8] يونس : 5.
[9] هود : 119 ا.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo