< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد هادی نجفی

1400/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الحدود و التعزيرات/حد اللواط /حرمت لواط


انحرافات جنسی
انحرافات جنسی دیگر شامل لواط،سُحت و قیادت است.
لواط

لواط به معنای همجنس بازی مردان، سُحت یعنی همجنس بازی زنان و قیادت به معنای واسطه بین ارتباط بین دو حرام می باشد.
لغت لواط از عمل قوم لوط اشتقاق یافته چون نخستین مردمانی که این کار را بنیان نهادند، آنان بودند.
صاحب جواهر گوید: و اشتقاقه من فعل قوم لوط (ج ۴۱،ص ۳۷۴ ) یعنی از لحاظ لغت مشتق از فعل قوم لوط است.
احتمال دارد که این لفظ از " لاط الشّیئ بالشّیئ" اخذ شده باشد و به معنای "الصقه" یعنی او را به خود چسباند.
مستلاط یعنی "الدّعی" و به معنای کسی است که صحیح النسب نیست و خودش را به دیگران ملحق نموده ولی از آنها نیست و حرام زاده می باشد.
باید گفت این عمل از جرایم اخلاقی است که نوع انسانی با آن سازگار نیست و فطرت بشری از آن بیزار است و به شدت از آن نفرت دارد.
این عمل شنیع دشمنی با انسانیت و خروج از قوانین طبیعی است و ضرری که از آن ناشی می‌شود از خطرناک ترین و مهلک ترین ضرر ها بر فرد و اجتماع محسوب می‌شود و نمی‌توان ضرر های آن را به دلیل کثرت و شدّت و شناعت آن برشمرد.
زیان های لواط
۱) ضرر به ازدواج جوانان
لواطکار و همجنسباز تشکیل خانواده نمی‌دهد و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و لذا بین خانواده‌ها بغض و کینه ایجاد می‌شود و زنانی که شوهرانشان مبتلا به این انحراف هستند،فاسد می گردند.
۲) ایجاد امراض جسمی و روحی
این انحراف جنسی برای فاعل و مفعول بیماری های جسمی از قبیل مثل سیفلیس و ایدز را در پی دارد است و آمار نشان می دهد که این بیماری ها بین همجنسبازان مرد بسیار وجود دارد و به دنبال آن استمنا و ازدواج با حیوانات و دیگر انحرافات ایجاد می گردد.
در روایت مرسله طبرسی چنین نقل شده است؛
قَالَ فَلِمَ حَرَّمَ اللَّهُ اللِّوَاطَ قَالَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ لَوْ کَانَ إِتْیَانُ الْغُلَامِ حَلَالًا لَاسْتَغْنَی الرِّجَالُ عَنِ النِّسَاءِ وَ کَانَ فِیهِ قَطْعُ النَّسْلِ وَ تَعْطِیلُ الْفُرُوجِ وَ کَانَ فِی إِجَازَةِ ذَلِکَ فَسَادٌ کَثِیرٌ.[1]
یکی از سؤالاتی که زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید علّت تحریم لواط بود، حضرت فرمود: به خاطر این که اگر غلامبارگی حلال بود، در آن صورت مردها از زن‌ها بی نیاز می‌شدند و این موجب از بین رفتن نسل و بی شوهر ماندن زن‌ها می‌شد و در مجاز شمردن لواط، مفاسد بسیاری بود.
و در صحیحه محمد بن سنان نیز چنین آمده است؛
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی الْعِلَلِ وَ عُیُونِ الْأَخْبَارِ بِأَسَانِیدِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الرِّضَا ع فِیمَا کَتَبَ إِلَیْهِ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ وَ عِلَّةُ تَحْرِیمِ الذُّکْرَانِ لِلذُّکْرَانِ وَ الْإِنَاثِ لِلْإِنَاثِ لِمَا رُکِّبَ فِی الْإِنَاثِ وَ مَا طُبِعَ عَلَیْهِ الذُّکْرَانُ وَ لِمَا فِی إِتْیَانِ الذُّکْرَانِ لِلذُّکْرَانِ وَ الْإِنَاثِ لِلْإِنَاثِ مِنِ انْقِطَاعِ النَّسْلِ وَ فَسَادِ التَّدْبِیرِ وَ خَرَابِ الدُّنْیَا.[2]
امام رضا علیه السلام: علّت تحریم روی آوردن مردان به مردان و زنان به زنان، یکی ساختار وجودی زنان و سرشت وجودی مردان است [که هر یک برای جنس مخالف آفریده شده است] و دیگر این که روی آوردن مردان به مردان و زنان به زنان سبب از بین رفتن نسل [بشر ]و برهم خوردن نظم و تدبیر [جامعه] و نابودی دنیا می‌شود.
لذا در تمام دنیا همجنس بازی قبیح شمرده می‌شود و فطرت انسانی لواط را عملی قبیح می‌شمارد و آن را انحراف جنسی تلقی می‌کند.
قابل ذکر است که بهانه هایی من جمله آزادی و اینکه هر کس اختیار بدن خود را دارد و هر گونه بخواهد آنرا به کار می گیرد، نمی تواند دلیلی بر صحّت لواط باشد. نیز توهّم وجود ژن موسوم به تمایل به همجنس در بدو انعقاد نطفه نیز قابل پذیرش نیست و در صورت وجود آن، تمایلات به همجنس با تغییر جنسیت یا استفاده از دارو قابل رفع می باشد هر چند ما تغییر جنسیت را جایز نمی‌دانیم و البته خودکشی در بین این گروه پس از مدّتی از تغییر جتسیت بسیار زیاد می باشد.


ادله حرمت لواط
ادله چهارگانه قرآن و سنّت و اجماع و عقل بر حرمت و قبح این عمل شنیع دلالت می‌کند.
قرآن
الف) سوره مومنون آیه ۵ تا ۷ :
﴿وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ﴾ (۵) ﴿اِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ﴾ (۶) ﴿فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ﴾ (۷)
و آنها که دامان خود را حفظ می کنند. جز در مورد همسران و کنیزانشان، که در بهره گیری از آنان ملامت نمی شوند. و کسانی که جز این را طلب کنند، تجاوزگرند.
لواط عملی خارج از محدوده شرع شمرده شده و لواطکار به عنوان متجاوز از حدود الهی شمرده شده است.
ب) سوره مبارکه اعراف آیه ۸۰ و ۸۱
﴿وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِینَ﴾ (۸۰) ﴿إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ﴾ (۸۱)
و (به خاطر آورید) لوط را، هنگامی که به قوم خود گفت: «آیا عمل بسیار زشتی را انجام می دهید که هیچ یک از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است؟! آیا شما از روی شهوت به جای زنان، به سراغ مردان می روید؟!، آری شما گروه اسرافکار (و منحرفی) هستید»


لواط از جمله موارد فحشاء شمرده شده و خداوند آنان را اسرافکار خوانده است.


ج) سوره مبارکه شعرا آیه ۱۶۵ و ۱۶۶
﴿أَتَأْتُونَ الذُّکْرَانَ مِنَ الْعَالَمِینَ﴾ (۱۶۵) ﴿وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ﴾ (۱۶۶)
آیا در میان جهانیان، شما به سراغ جنس ذکور می روید (و همجنس بازی پیشه می کنید. ) و همسرانی را که پروردگارتان برای شما آفریده است رها می کنید؟! حقّا شما قوم تجاوزگر (و زشت کاری) هستید! »
البته دور نماند که تورات و انجیل کنونی موجود نیز بر تحریم لواط دلالت دارد.
چنانچه در تورات آمده است:
و با ذکور مثل زن جماع مکن ؛ زیرا که این فجور است.[3]

در انجیل نیز پنین نقل می کنند:
پولس که از وی به عنوان معمار مسیحیت امروز نام برده می شود، نیز به زشتی و سیاهی و تباهی این عمل شنیع اذعان می کند:
آیا نمی دانید که ظالمان وارث ملکوت خدا نمی شوند؟ فریب مخورید؛ زیرا فاسقان و بت پرستان و زانیان و متنعمان و لُوّاط [لواط کراران-همجنس گرایان] و دزدان و طمعکاران و میگساران و فحاشان و ستمگران وارث ملکوت خدا نخواهند شد.[4]


روایات
روایات فریقین نیز بر حرمت این عمل شنیع دلالت می‌نماید.
روایات شیعه
الف) معتبره ابوبکر حضرمی
مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ جَامَعَ غُلَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ جُنُباً لَا یُنَقِّیهِ مَاءُ الدُّنْیَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِیراً ثُمَّ قَالَ إِنَّ الذَّکَرَ یَرْکَبُ الذَّکَرَ فَیَهْتَزُّ الْعَرْشُ لِذَلِکَ الْحَدِیثَ.
امام صادق علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که با پسری جمعشود روز قیامت جنب محشور می شود که آب دنیوی او را پاک ننموده است و نفرین و خشم الهی بر اوست و برایش عذاب جهنم مهیاست و چه بد جایگاهی است. سپس فرمود: وقتی مردی با مرد دیگر جمع شود عرش الهی ( از روی شناعت آن کار) به لرزه می آید.
ب) مرسله یونس
وَ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ حُرْمَةُ الدُّبُرِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْفَرْجِ وَ إِنَّ اللَّهَ أَهْلَکَ أُمَّةً لِحُرْمَةِ الدُّبُرِ وَ لَمْ یُهْلِکْ أَحَداً لِحُرْمَةِ الْفَرْجِ.
راوی گویدار امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: حرمت دبر ار حرمت فرج سنگین تر و بزرگتر است چرا که خداوند مردمانی را به خاطر ارتکاب لواط هلاک نموده ولی کسی را به دلیل زنا هلاک نکرده است.
ج) معتبره سکونی
وَ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَوْ کَانَ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ أَنْ یُرْجَمَ مَرَّتَیْنِ لَرُجِمَ اللُّوطِیُّ.
امام صادق علیه السلام فرمد: امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند: اگر روا بود که مجازات سنگسار بر کسی دو بار اجرا شود، هر آینه او لواظکار بود.
د) معتبره سکونی
وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع اللِّوَاطُ مَا دُونَ الدُّبُرِ وَ الدُّبُرُ هُوَ الْکُفْرُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند: لواط به کمتر از دبر محقق می شود و دخول در دبر کفر محسوب می گردد.
ه) خبر حذیفه بن منصور
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ اللِّوَاطِ فَقَالَ مَا بَیْنَ الْفَخِذَیْنِ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِی یُوقِبُ فَقَالَ ذَاکَ الْکُفْرُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی نَبِیِّهِ ص.
راوی از امام صادق علیه السلام در مورد لواط پرسید؛حضرت فرمودند:بین دو ران می باشد. از دخول در دبر پرسیدم، فرمود: چنین کاری کفر به آنچه خداوند بر پیامبرش صلی الله علیه و آله نازل نموده محسوب می شود.
روایات عامه
الف) جابر بن عبد اللّه، قال: «قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم: إنّ أخوف ما أخاف على أمّتي عمل قوم لوط.

سنن ابن ماجة، ج 2، ص 856، الرقم 2563- سنن الترمذي، ج 4، ص 48، الرقم 1457.

جابر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بیشترین ترس من بر امّتم کردار قوم لوط است.


ب) رواه ابن عبّاس: «إنّ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم قال: من وجدتموه يعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل و المفعول به.

سنن ابن ماجة، المصدر السابق، الرقم 2561- سنن أبي داود، ج 4، ص 158، الرقم 4462- سنن الترمذي، ج 4، ص 47، الرقم 1456.

ابن عباس گوید: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که را دیدید که مرتکب عمل قوم لوط می شود بکشید، هر دو فاعل و مفعول را بکشید.
ج) ما رواه أبو هريرة عن النبيّ صلى الله عليه و آله و سلم في الذي يعمل عمل قوم لوط، قال: «ارجموا الأعلى و الأسفل، ارجموهما جميعاً.

ابوهریره از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مورد آنکه مرتکب کردار قوم لوط می شود فرمود: آنکه بالا قرار گرفته و آنکه در زیر است ، هر دو را سنگسار کنید.

سنن ابن ماجة، المصدر السابق، الرقم 2562.


د) در مستدرک حاجی نوری به نقل از جعفریات آمده؛ عن علی علیه السلام قال: اللواط بین الفخذین، و الدبر هو الکفر
مستدرک ج۳ ص ۲۲۹

امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: تحقق لواط بین دو ران می باشد، و دخول در دبر کفر محسوب می شود.


ه) عن ابن عباس عن النبی صلی الله علیه و آله قال:من وجدتموه یعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل و المفعول به، رواه اصحاب السّنن
التاج الجامع للاصول؛ج ۲،ص ۲۷

ابن عباس از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که را دیدید که مرتکب عمل قوم لوط می شود بکشید، هر دو فاعل و مفعول را بکشید.
اجماع
باید گفت برتر از اجماع، حرمت لواط از ضروریات اسلام است و صاحب جواهر گوید: و حرمته من ضروري الدين فضلا عما دل عليه في الكتاب المبين و سنة سيد المرسلين و آله الطيبين الطاهرين یعنی ضروری دین محسوب می‌شود و مسلمین بر حرمت آن اتفاق دارند.
در کتاب الفقه علی مذاهب الأربعه چنین آمده است؛ اتفق الأئمة عليهم رضوان الله تعالى، على تحريم اللواط في نظر الشرع، وعلى أنه من الفواحش العظام، بل إنه لأفحش من جريمة الزنا، وإنه كبيرة من الكبائر... وقد نشرت الجرائد في العام الماضي أن مجلس الشيوخ الإنكليزي أصدر قانون يجيز زواج الرجل بالرجل، وإجراء العقد عليه، ومعاشرته معاشرة الزوجة، ونشرت صورة تثبت عقداً أجري في الكنيسة لذلك، وهذا من سخرية القدر وانحطاط النفوس - والعياذ بالله تعالى -. ... اللواط يستوجب لعنة الله حقاً إن اللواط يستوجب لعنة الله وغضبه، ولعنة الملائكة، والناس أجمعين، لآنه فعل شاذ ينتافى مع العقل السليم، والذوق المستقيم ويدل على أن صاحبه قد خلع جلباب الحياء والمروءة، وتخلى عن سائر صفات أهل الشهامة، وتجرد حتى من عادات البهائم، بل أقبح وأفظع من العجماوات، فناهيك برذيلة تتعفف عنها الكلاب والحمر والخنازوير، فكيف يليق فعلها ممن هو في صورة كبيرة، أو غني أو عظيمن كلان بل هو اسف من قدره، وأشأم من خبةه ،انت، من الجيفة القذرة، وأحق بالشرور، وأولى بالفضيحة من غيره، وأهل للخزي والعار، فإن القاتل، والسارق، والزاني، لا يكون في نظر المجتمع مثل الائط بل يكونون أحسن منه حالاً، واشرف بالنسبة له لأنه خائن لعهد الله تعالى وما له من المانة فبعداً وسحقاً، وهلاكاً في جهنم و بئس المصير.

رهبران چهارگانه مذاهب اسلامی بر حرمت شرعی لواط اتفاق دارند و اینکه از بزرگترین کارهای زشت محسوب می شود که از زنا بدتر است و یکی از گناهان کبیره شمرده می شود... در روزنامه ها در سال گذشته قانون از دواج همجنسبازان در انگلستان تصوب شد و الته عکسی از ازواج دو همجنس مرد نیز انتشار یافت که آنرا کلیسا اجرا نموده بود. این کار یکی از موارد تمسخر روزگار است و نشانه انحطاط مردم به شمار می رود که پناه بر خدا می بریم.
عقل
پر واضح است که عقل لواط را موجب قطع نسل و بزرگ‌ترین فساد می شمارد علاوه آنکه از لحاظ پزشکی ضررهای زیادی را بر آن مترتب است و موجب انقطاع نسل می‌گردد.

 


[3] ) لاویان/ 18، 22.
[4] ) رساله اول به قرنتیان / 6، 9 – 10.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo