< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی

99/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الزكاة/أحكام الزكاة / زکات مال(تعلق وجوب زکات بر عین)

نکته اخلاقی: مناسبت هفت صفر سالروز شهادت امام حسن مجتی(ع) و میلاد امام موسی(ع)

دیروز هفت صفر مصادف بود با دو مناسبت؛ اول: شهادت سبط اکبر رسول خدا(ص) امام حسن مجتبی(ع) و مناسبت دیگر: میلاد امام موسی کاظم(ع) ، سابقا مناسبت میلاد امام موسی کاظم(ع) بیشتر برجسته می‌شد و در تقویم رسمی و صدا و سیما اعلان جشن می‌شد در حالی که قرار گرفتن شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 28 صفر، علی رغم ضعف سند آن و به جهت وجود مناسبت رحلت رسول خدا(ص) در این روز موجب شده بود مناسبت شهادت امام دوم شیعیان تحت شعاع مناسبت رحلت رسول خدا(ص) قرار گیرد و حق مطلب ادا نشود[1] .

شیخ عباس قمی رحمه الله شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 7 صفر را قویتر از سائر اقوال دانشته‌اند و قول 28 صفر را با تعبیر قیل مطرح کرده‌اند.

«فصل في وفاة الإمام الحسن(ع) توفي الحسن بن علي عيهما السلام بالسم، يوم الخميس السابع من صفر سنة تسع وأربعين، وكان ابن سبع وأربعين، وقيل: في الثامن والعشرين منه، وقيل: في آخر صفر»[2] .

و ایشان راجع به تاریخ میلاد امام موسی کاظم(ع) فرموده‌اند:

«ولد عليه السلام بالأبواء - منزل بين مكة والمدينة - يوم الأحد لسبع خلون من صفر سنة ثمان وعشرين ومائة، امه عليه السلام: حميدة المصفاة البربرية، وكانت من أشراف الأعاجم»[3] .

امام کاظم(ع) در ابواء به دنیا آمد در منزلی که بین مکه و مدینه است در روز یکشنبه هفتم ماه صفر سال 128 هجری، مادر آن حضرت «حمیده مصفاة البربریة» می‌باشد و از زنان نجیب و گرامی غیر عرب بود.

نقل قول استاد: «ما راجع به شهادت امام حسن مجتبی(ع) تذکری به صدا و سیما دادیم و آنها گفتند که ما تابع مقام معظم رهبری هستیم و نهایت با نامه نگاریهایی که با دفتر معظم له صورت گرفت این مشکل برطرف شد و در تقویم رسمی و صدا و سیما روز 7 صفر به عنوان شهادت امام حسن مجتبی(ع) ثبت شد و به احترام آن حضرت این روز تعطیل رسمی اعلام شد» شهادت این امام بزرگوار را خدمت شما عزاداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم و از خدای متعال مسئلت داریم که حشر ما را با أهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار دهد إن‌شاءالله.

 

بحث فقهی: تعلق وجوب به عین یا به ذمه: یکی از مسائلی که مناسب بود مرحوم امام در مسائل مربوط به زکات مال بیان می‌فرمود بحث نوع تعلق وجوب زکات است که آیا به عین تعلق می‌گیرد یا به ذمه، و این نکته ای است که مرحوم آیت الله فاضل در شرح و توضیح تحریر الوسیله متذکر آن شده‌اند و یک مسئله با همین عنوان در ادامه مسائل تحریر الوسیله اضافه نموده‌اند و به جهت اهمیت این مسئله، فقهاء بزرگ مانند صاحب شرایع و صاحب عروة و صاحب جواهر و صاحب مدارک و دیگر فقهاء به آن پرداخته‌اند، مثلا اگر زکات به یک دهم گندمها تعلق گرفته باشد آیا از همین گندمهای موجود که زکات به آن تعلق گرفته باید زکات پرداخت شود ویا این که به میزان یک دهم از این گندمها در ذمه صاحب آن است و می‌تواند از اموال دیگر خود اداء نماید؟ نوع پاسخی که به سؤال داده می‌شود می‌تواند ثمرات متعددی را به همراه داشته باشد و در جلسات گذشته نیز بیان شد که مشهور فقهاء قائل به این هستند که وجوب زکات به عین تعلق می‌گیرد نه به ذمه و برای اثبات این ادعاء به ظاهر نصوص و روایات کثیرة تمسک شد.

کیفیت تعلق وجوب زکات: پس از قبول تعلق وجوب زکات به عین، یکی از فروعاتی که مطرح می‌شود این است که کیفیت این تعلق وجوب به عین، به چه صورتی است؟ آیا به نحو مشاع و اشتراک است و یا به نحو کلی در معین؟

مشهور قائل هستند که این تعلق زکات به عین به نحو اشتراک و اشاعه است ولی مرحوم سید در عروه فرموده‌اند به نحو کلی در معین است:

«الأقوى أن الزكاة متعلقة بالعين، لكن لا على وجه الإشاعة بل على وجه الكلي في المعين وحينئذ فلو باع قبل أداء الزكاة بعض النصاب صح إذا كان مقدار الزكاة باقيا عنده بخلاف ما إذا باع الكل فإنه بالنسبة إلى مقدار الزكاة يكون فضوليا محتاجا إلى إجازة الحاكم على ما مر، ولا يكفي عزمه على الأداء من غيره في استقرار البيع على الأحوط»[4] .

مرحوم سید فرموده‌اند: اقوی آن است که زکات به عین تعلق می‌گیرد ولی نه به صورت مشاع بلکه به صورت کلی فی المعین با این معیار اگر قبل از أداء زکات قسمتی از مالی که زکات به آن تعلق گرفته است را بفروشد جایز خواهد بود به شرطی که به مقدار پرداخت زکات از آن مال باقی مانده باشد بر خلاف آن جایی که تمام مال را به فروش رساند که در این فرض مرتکب بیع فضولی شده است و سهم فقراء را فضولا فرخته است و نیاز به اجازه حاکم دارد و حتی اگر تصمیم داشته باشد که از غیر این مال زکات را پرداخت کند بنا بر احوط جایز نیست و باید زکات را از همین عین که زکات به آن تعلق گرفته است پرداخت نماید.

صورت سوم این است که یک مال شرائطی دارد که نه قابلیت اشاعه دارد و نه قابلیت کلی در معین مانند «شاة لخمس إبل» مثلا گفته می‌شود زکات پنج شتر یک گوسفند است در این فرض زکاتی که باید به صورت گوسفند اداء شود در عین این شتران قابل تصور نیست و این فرض توضیحی دارد که خواهد آمد.

إن شاء الله ادامه بحث در جلسه آینده.

وصلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین


[1] . فتاوای برخی از مراجع درباره این مسئله: آیت‌الله صافی گلپایگانی: برپائی مجلس میلاد ائمه علیهم السلام بسیار خوب و مناسب است اما چون هفتم صفر بنا بر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماه‌های حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهداء علیه السلام است، سزاوار است در این دوماه مجلس روضه و عزا برپا نموده و از مجالس جشن و سرور جدا اجتناب نمود. آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: محرم و صفر ماه‌های حزن بر سیدالشهداء و خاندان اهل بیت علیهم السلام می‌باشد و باید به مجالس عزاداری روضه خوانی بگذرد، والله العالم. آیت‌الله فاضل لنکرانی: در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی علیه السلام داشته باشد، تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز 28 صفر روز رحلت خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که (( مشهور )) هم همین است. آیت‌الله بهجت: مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیة والثناء) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار داده شود؛ به این صورت که مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یادآور باشند و همین احتیاط حاصل می‌شود؛ والسلام. آیت‌الله شبیری زنجانی: عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السلام) منافات ندارد. آیت‌الله مکارم شیرازی: البته نظر مشهور طبق آنچه مرحوم کلینی در کافی آورده این است که شهادت آن حضرت در آخر ماه صفر است، ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است، سزاوار است نسبت به آن روز نیز احترام رعایت شود. آیت‌الله عزالدین زنجانی: ترک شادی و سرور در روز میلاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) ـ بر فرض صحت روایت ـ به احترام روز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) یا به احترام ایام عزای حسینی اشکالی ندارد؛ چرا که بدل دارد و مؤمنین می‌توانند در روز دیگری مجلس سرور و شادی بر پا کنند و بهتر این است که در این ایام و در روز هفتم صفر مجلس سرور بر پا نشود؛ اما در مدح فضائل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) اشعاری قرائت شود و وعاظ محترم سخنرانی کنند. آیت‌الله وحید خراسانی: به آنچه فقیه محقق، مؤسس حوزه علمیه فرموده‌اند، باید عمل شود. آیت‌الله سیستانی: بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام و ترتیب مجالسی برای آن حضرت و ذکر مصائب و یادآوری مناقب آن امام از مصادیق تعظیم شعائر است؛ «و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب».

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo