< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد محمد مروارید

98/06/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مفهوم غایت

 

در ابتدای جلسه خلاصه‌ای از جلسات گذشته مطرح شد.

قول ششم در ارتباط با دخول غایت در مغیا عبارت است از نظریه مرحوم نایینی که تفصیل بین «الی» و «حتی» باشد؛ اگر غایت با «حتی» فهمانده شود، غایت داخل در مغیا خواهد بود و اگر با «الی» فهمانده شود، غایت خارج از مغیا خواهد بود.

اشکال: چند قسم «حتی» داریم، عاطفه و جاره[1] ، عاطفه باعث دخول مابعد در حکم ماقبل خواهد بود مانند «مات الناس حتی الانبیاء» اما جاره در همان حکم «الی» است چند معنا دارد.

مفهوم استثناء (حصر)تعریف

جمله‌ای که مرکب از مستثنی و مستثنی منه باشد که از آن تعبیر به جمله‌ی استثنائیه می‌شود.

تنقیح محل نزاع

جمله استثنائیه چه اخباریه باشد و چه انشائیه و چه ایجابیه باشد و چه سلبیه داخل در محل بحث خواهد بود.

خبریه موجبه: ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات.

خبریه سالبه: فما آمن لموسی الا ذریة من قومه.

انشائیه موجبه: اکرم العلماء الا الفساق منهم.

انشائیه سالبه: لا تعاد الصلاة الا من خمس.

آخوند:

لا شبهة في دلالة الاستثناء على اختصاص الحكم سلبا أو إيجابا بالمستثنى منه و لا يعم المستثنى و لذلك يكون الاستثناء من النفي إثباتا و من الإثبات نفيا و ذلك للانسباق عند الإطلاق قطعا.[2]

تعبیر به استثنا شده است زیرا الا گاهی به معنای «غیر» است مانند لو کان فیهما آلهة الا الله؛ العلماء الا زید اکرمهم.


[1] ابتدائیه.
[2] كفاية الأصول ( طبع آل البيت )، ص: 209.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo