درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
99/12/24
بسم الله الرحمن الرحیم
سخن در این بود که تمایز علوم به چیست، سه نظریه را بیان کردیم و بررسی شد.
نظریه چهارم: مرحوم آقای بروجردی[1] می فرمایند: تمایز علوم به تمایز جامع محمولات مسائل است.
ایشان در ادامه می فرمایند مختار مشهور هم همین است، زیرا مشهور می گویند تمایز علوم به تمایز موضوعات است که مراد آنها جامع محمولات است.
بعد ایشان پنج مقدمه ترتیب داده اند که در دو مقدمه از این مقدمات اثبات کرده اند که تمایز به جامع محمولات است و سه مقدمه هم ذکر کرده اند بر اینکه مراد مشهور در تمایز علوم به موضوعات است، همین نظریه ما است.
ما به طور خلاصه فرمایش ایشان را بیان می کنیم.
ایشان می فرمایند اگر به علومی که تدوین شده مراجعه شود و در مسائل هر علمی بدون توجه به غرض آن علم و بدون توجه به جهت تدوین آن علم توجه کردیم، وجدانا می یابیم که تمام مسائل متباینه یک علم، یک جهت اشتراک دارند که بین این مسائل و مسائل علم دیگر، چنین اشتراکی ندارند. مثلا ایشان می فرمایند اگر مراجعه کردیم به کتب مدونه ای که در هر علمی تدوین شده است و دقت کردیم در مسائل هر علمی، بدون توجه به غرض آن علم و جهت آن علم، وجدانا می یابیم که همه مسائل متباینه یک علم، یک جهت اشتراک دارند.
پس با اینکه علم، مسائل متباینه دارند، اما یک جهت اشتراک با هم دارند که بین این مسائل و مسائل علم دیگر، جهت اشتراکی ندارند، بین مرفوع بودن فاعل و واجب بودن نماز، هیچ اشتراکی نیست.
مثلا وجه اشتراک مسائل علم نحو، مانند مرفوع بودن فاعل، منصوب بودن مفعول، مجرور بودن مضاف الیه و... همه اینها یک اشتراک و جامع دارند که این جامع، از حیث موضوع و محمول، حول یک محور می چرخند و آن این است که صیانة اللسان من الخطاء است. باید به حسب موضوع و محمول یکی باشند و نمی شود به لحاظ نسبت به آنها بنگریم، چون لحاظ نسبت، لحاظ آلی است.
از طرف دیگر با تتبع در علوم می یابیم که نوعا جامع، مشترک در محمولات است نه در موضوعات، موضوعات مختلف است اما محمولات، یکی است. می گوئیم فاعل مرفوع است، مبتدا مرفوع است، خبر مرفوع است و... محمول یکی است و موضوع مختلف است، محمول مرفوع است، اما موضوع یکی خبر است یکی مبتدا و یکی فاعل.
البته موضوعات مسائل با یکدیگر فرق دارند، امتیاز یک مسئله از مسئله دیگر، با هم فرق می کنند، لذا می فرمایند تمایز مسائل علم، به تمایز موضوعات است و تمایز خود علوم به تمایز جامع محمولات است.
این خلاصه فرمایش مرحوم آقای بروجردی در کتاب نهایة الاصول.
بعد خود ایشان اضافه می کنند: این را باید دانست که ما موضوع را جامع محمولات قرار دادیم، چون جامع محمولات مسائل هر علمی ابتدائا به ذهن می آید و منسبق به ذهن است، وقتی که علم نحو را صحبت می کنید، جامع مسائل آن به ذهن می آید بعد مسائل دیگر.
مثلا در علم نحو اولین چیزی که به ذهن می آید، اعراب آخر کلمات است که منصوب بخوانید یا مرفوع. اگر فاعل را مرفوع بخوانید، همه می خندند، مجرور را منصوب بخوانید، همه می خندند. کسی که علم نحو را می خواند باید اعراف کلمات درست باشد و این اولین چیز در علم نحو است. لذا در علم نحو دنبال یک خصوصیاتی می روند که به سبب آن اعراب تحقق پیدا کند. باید یک مبتدایی باشد که مرفوع باشد، مفعولی باشد که منصوب باشد.
اسم این جامع محمولات است که حیثیت مشترکه بین مسائل یک علم است. در همه علوم این وجود دارد.
لذا می گوئیم منسبق به ذهن نسبت به هر علمی، جامع محمولات است.
تا به اینجا مرحوم آقای بروجردی فرمایش خود را ثابت کرده و به بعد می گویند این جامع محمولات، همان موضوعی است که مشهور می گویند.
بر این حرف، اشکالاتی وارد شده است که در جلسه آینده بیان خواهد شد.