< فهرست دروس

درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی

99/11/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادله جواز تقلید / معنای تقلید / تقلید / اجتهاد و تقلید - جلسه 94

کلام در روایاتی بود که دلالت بر وجوب یا جواز تقلید داشت که گفتیم بر دو طائفه است:

طائفه اول: روایاتی که به لسان عام، مردم را بر متابعت از علماء ارجاع داده است که این روایات را بیان کردیم.

طائفه دوم: روایاتی که ائمه، مردم را به افراد خاص ارجاع داده اند و اسم این افراد را آورده اند و نواب خاص را مشخص کرده اند، مانند صحیحه احمد بن اسحاق که این گونه داشت: «ذَلِكَ فَقَالَ الْعَمْرِيُّ وَ ابْنُهُ ثِقَتَانِ فَمَا أَدَّيَا إِلَيْكَ عَنِّي فَعَنِّي يُؤَدِّيَانِ».[1]

منها: صحیحه شعیب عقرقوفی: «وَ بِالْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ شُعَيْبٍ الْعَقَرْقُوفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع رُبَّمَا احْتَجْنَا أَنْ نَسْأَلَ عَنِ الشَّيْ‌ءِ فَمَنْ نَسْأَلُ قَالَ عَلَيْكَ بِالْأَسَدِيِّ يَعْنِي أَبَا بَصِيرٍ».[2]

منها: روایت یونس بن یعقوب: «وَ بِالْإِسْنَادِ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ أَ مَا لَكُمْ مِنْ مَفْزَعٍ أَ مَا لَكُمْ مِنْ مُسْتَرَاحٍ تَسْتَرِيحُونَ إِلَيْهِ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ النَّصْرِي‌».[3]

در این روایات حضرت می فرمایند چرا از حارث بن مغیره سوال نمی پرسید.

منها: خبر علی بن مسیب: «وَ عَنْهُ عَنْ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُسَيَّبِ الْهَمْدَانِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع شُقَّتِي بَعِيدَةٌ وَ لَسْتُ أَصِلُ إِلَيْكَ فِي كُلِّ وَقْتٍ فَمِمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي قَالَ مِنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ الْقُمِّيِّ- الْمَأْمُونِ عَلَى الدِّينِ وَ الدُّنْيَا قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْمُسَيَّبِ- فَلَمَّا انْصَرَفْتُ قَدِمْنَا عَلَى زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ- فَسَأَلْتُهُ عَمَّا احْتَجْتُ إِلَيْهِ».[4]

راوی می گوید من راهم دور است نمی توانم زیاد بیایم سوالهایم را از چه کسی بگیریم؟ حضرت فرمودند از ذکریا بن آدم که او امین ما در دین و دنیا است.

اینکه گفته است آخذ، یعنی واجب است عمل به آن واجب است.

و روایات دیگر که لازم نیست ذکر شود.

پس این روایاتی بود که منطوق آن دلالت بر جواز تقلید داشت.

اما روایاتی که به مفهوم دلالت بر جوزا تقلید دارد: کل روایاتی که می گوید افتاء به غیر علم نکن، مفهومش این است که افتاء به علم حجت است و به غیر علم حجت نیست:

منها: روایت ابی عبیده حذاء: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى مِنَ اللَّهِ لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَ مَلَائِكَةُ الْعَذَابِ وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ».[5]

مفهوم این روایت این است که افتاء به علم حجت است نه غیر علم.

منها: روایت مفضل: «وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ‌ عَمِيرَةَ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ مَزْيَدٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَنْهَاكَ عَنْ خَصْلَتَيْنِ فِيهِمَا هَلْكُ الرِّجَالِ أَنْهَاكَ أَنْ تَدِينَ اللَّهَ بِالْبَاطِلِ وَ تُفْتِيَ النَّاسَ بِمَا لَا تَعْلَمُ».[6]

من تو را نهی می کنم از دو چیز: دین خدا را به باطل معرفی نکن و فتوای به علم ندهید.

منها: روایت اسماعیل بن زیاد: «وَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ (أَبِي) زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ».[7]

یک طائفه از روایات به این مضمون است که امام می فرماید دوست دارم عده ای بنشینند و فتوا دهند و مردم را روشن کنند:

منها: روایتی که در رجال نجاشی به ابان بن تغلب نسبت داده شده است: «قَالَ: وَ قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع اجْلِسْ فِي مَسْجِدِ الْمَدِينَةِ وَ أَفْتِ النَّاسَ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي شِيعَتِي مِثْلُك‌».[8]

منها: روایت معاذ: «وَ عَنْ حَمْدَوَيْهِ وَ إِبْرَاهِيمَ ابْنَيْ نُصَيْرٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ أَبِيهِ مُعَاذِ بْنِ مُسْلِمٍ النَّحْوِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَلَغَنِي أَنَّكَ تَقْعُدُ فِي الْجَامِعِ فَتُفْتِي النَّاسَ قُلْتُ نَعَمْ وَ أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ ذَلِكَ قَبْلَ أَنْ أَخْرُجَ إِنِّي أَقْعُدُ فِي الْمَسْجِدِ فَيَجِي‌ءُ الرَّجُلُ فَيَسْأَلُنِي عَنِ الشَّيْ‌ءِ فَإِذَا عَرَفْتُهُ بِالْخِلَافِ لَكُمْ أَخْبَرْتُهُ بِمَا يَفْعَلُونَ وَ يَجِي‌ءُ الرَّجُلُ أَعْرِفُهُ بِمَوَدَّتِكُمْ وَ حُبِّكُمْ فَأُخْبِرُهُ بِمَا جَاءَ عَنْكُمْ وَ يَجِي‌ءُ الرَّجُلُ لَا أَعْرِفُهُ وَ لَا أَدْرِي مَنْ هُوَ فَأَقُولُ جَاءَ عَنْ فُلَانٍ كَذَا وَ جَاءَ عَنْ فُلَانٍ كَذَا فَأُدْخِلُ قَوْلَكُمْ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ فَقَالَ لِي اصْنَعْ كَذَا فَإِنِّي كَذَا أَصْنَعُ».[9]

منها: روایت عبدالسلام: «وَ فِي مَعَانِي الْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ الْحَدِيثَ».[10]

و غیر این روایات که دلالت بر جواز تقلید دارد، لذا اگر در حکم عقل مناقشه شود، این روایات برای اثبات وجوب قبول فتوای مفتی کافی است.

ان قلت: مجرد اظهار فتوا و جواز آن، دلالت بر اخذ فتوا و قبول آن ندارد.

قلت: ملازمه عرفیه وجود دارد، فرق است بین اظهار فتوا و اظهار حق که در اظهار حق موجب علم به حق پیدا می شود و این به خلاف فتوا و احکام است که علم حاصل نمی شود و اغلب آن ظن است و اگر بگوئیم لازم نیست متابعت فقیه، لازمه آن لغویت اظهار فقیه است و باید اظهار فقیه هم لغو نباشد و کاری کنیم که اظهار فقیه هم تمام باشد و این اظهار زمانی لغو نیست که وجوب قبول بر سائلین لازم باشد.[11]

تا به حال روایاتی خوانده شد و از این روایات برداشتی می شود که در جلسه بعد بیان خواهیم کرد.


[1] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج27، ص138، ابواب صفات القاضی، باب11، ح4، ط آل البیت.
[2] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص142، ابواب صفات القاضی، باب11، ح15، ط آل البیت.
[3] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص145، ابواب صفات القاضی، باب11، ح24، ط آل البیت.
[4] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص146، ابواب صفات القاضی، باب11، ح27، ط آل البیت.
[5] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص20، ابواب صفات القاضی، باب4، ح1، ط آل البیت.
[6] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج27، ص21، ابواب صفات القاضی، باب4، ح2، ط آل البیت.
[7] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج27، ص29، ابواب صفات القاضی، باب4، ح32، ط آل البیت.
[8] نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج17، ص315.
[9] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج27، صص148 و 149، ابواب صفات القاضی، باب11، ح36، ط آل البیت.
[10] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج27، ص141، ابواب صفات القاضی، باب11، ح11، ط آل البیت.
[11] «لا يقال إن مجرد إظهار الفتوى للغير لا يدل على جواز أخذه و اتباعه. فإنه يقال إن الملازمة العرفية بين جواز الإفتاء و جواز اتباعه واضحة و هذا غير وجوب إظهار الحق و الواقع حيث لا ملازمة بينه و بين وجوب أخذه تعبدا فافهم و تأمل»؛ خراسانی، محمد کاظم، کفایة الاصول، ص473.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo