درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
98/11/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: جهت دوازدهم و سیزدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب
بحث در این بود که اگر شک در نیت کرد، آیا قاعده تجاوز جاری می شود یا خیر. شک در نیت به دو معنا بود:
اول: قصد قربت؛ مثلا فرد نمی داند نماز که خوانده، با قصد قربت بوده یا خیر و گاهی این شک بعد از اتمام نماز است و گاهی در اثناء نماز است که در هر دو صورت، گفتیم قاعده تجاوز جاری می شد.
اما معنای دوم نیت (نیت به معنای قصد عمل و عنوان): مثلا فردی دو رکعت نماز خوانده و شک می کند که چه عملی انجام می دهد، آیا صبح را می خواند یا بازی می کند. در این صورت می فرمایند قاعده تجاوز جاری نیست، چون در حقیقت شک دارد که مامور به را انجام داده یا خیر، یعنی شک در وجود دارد و باید به این شک اعتنا کند و دوباره نماز را بخواند و قاعده تجاوز جاری نمی شود و برای این مورد، فقهاء نظائری را در فقه ذکر کرده اند:
اول: شخصی داخل در حوض آب شد و نمی داند به نیت غسل ارتماسی وارد شده یا برای خنک شدن که در اینجا هم می گویند قاعده فراغ و تجاوز جاری نمی باشد.
دوم: فردی قرائت را خوانده و به رکوع رفته و شک می کند که آیا این قرائت را به قصد نماز خوانده یا به عنوان قرآن خواندن یا تمرین صدا خوانده، در اینجا هم می گویند قاعده تجاوز جاری نیست و باید عمل را از سر بگیرد.[1]
فرع دوم: مرحوم سید یزدی در عروه می فرمایند: اگر کسی در اثناء نماز شک کند نمازی که می خواند، آیا نماز ظهر است یا نماز عصر، در اینجا اگر علم دارد که نماز ظهر را نخواند، همین را نماز ظهر قرار بدهد و اگر قصد نماز عصر کرده است، از قصد خود عدول به نماز ظهر کند و این را نماز ظهر قرار بدهد اما اگر در اثناء نماز شک کند که آیا نماز ظهر می خواند یا نماز عصر و می داند نماز ظهر را خوانده است، این نماز باطل است. چون اگر در واقع، این نماز را به عنوان نماز ظهر، قصد کرده باشد، عدول به نماز عصر جایز نیست و شک او در وجود عصر است و تجاوز از محل نشده، در نتیجه قاعده تجاوز جاری نیست و باید دوباره از ابتدا نماز را به نیت عصر شروع کند.[2]
نکته: برخی بر این فتوای سید حاشیه زده اند و قبول نکرده و حکم به اعاده را به طور مطلق نپذیرفته اند.[3]
جهت سیزدهم: جریان قاعده در شک از ناحیه غفلت و سهوقاعده فراغ و تجاوز در جایی جاری می شود که شک از ناحیه غفلت و سهو باشد، اما اگر شک از ناحیه عمد باشد، دیگر قاعده تجاوز جاری نمی شود. چون قاعده فراغ و تجاوز، یک قاعده تعبدی شرعی نمی باشد بلکه قاعده عقلائی است، یعنی عقلاء آنچه را که مرتکز بینشان بوده را امضاء کرده اند، در نتیجه باید دقت شود هر جایی که پای عمد در میان باشد، این قاعده جاری نمی باشد اما اگر غفلت و سهو باشد و شک کنیم، این قاعده جاری می باشد.[4]
قبلا به مناسبت اینکه آیا اذکریت در قاعده فراغ و تجاوز شرط است یا خیر، پذیرفتیم که اذکریت شرط است و اذکریت هم با عمد سازگاری ندارد. پس اگر شک، از ناحیه ترک عمدی باشد، جای قاعده فراغ و تجاوز نمی باشد و باید به اصول عملیه دیگر مثل برائت، اشتغال یا استصحاب رجوع کرد.