درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
98/11/28
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: جهت دوازدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب
بحث در این بود که آیا قاعده تجاوز، نسبت به موالات (عدم فصل طویل) بین اجزاء یا کلمات یا حروف، جاری است یا خیر؟ مثلا فردی به سجده رفته و شک می کند بین سوره و رکوع، موالات داشته است یا خیر، آیا این فرد می تواند قاعده تجاوز را جاری کند یا خیر؟
گفتیم موالاتی که در نماز معتبر است، بر سه قسم است:
قسم اول: موالاتی که بین اجزاء نماز معتبر است، یعنی موالات بین فاتحه و سوره و رکوع و سجود و... و این شخص، شک می کند که آیا موالات را رعایت کرده است یا خیر که خود دو صورت دارد:
صورت اول: بعد از نماز شک می کند که موالات را رعایت کرده است یا خیر، در این صورت قطعا قاعده فراغ و تجاوز جاری می باشد.
صورت دوم: در اثناء نماز شک می کند موالات را رعایت کرده است یا خیر، این خود بر نوع است:
اول: داخل در جزء بعدی شده و بعد شک کرده، در این صورت قاعده تجاوز جاری است.
دوم: داخل در جزء بعدی نشده و شک کرده است، در این صورت، دو قول است:
قول اول: قاعده تجاوز جاری نمی باشد، چون محل آن نگذشته است.
قول دوم: قاعده تجاوز جاری است، چون استصحاب عدم فصل طویل را می کنیم که در حقیقت رعایت موالات باشد.[1]
قسم دوم: موالاتی که بین کلمات کلام واحد معتبر است، مثل قرائت.
قسم سوم: موالاتی که بین حروف یک کلمه معتبر است، مثل کلمه صراط.
نکته: موالات قسم سوم، از امور عقلی است و جزء شرایط شرعی نیست، یعنی عقل می گوید نباید بین کلمه واحد، فصل طویل بیاندازد.
این دو قسم از موالات، دارای دو صورت است:
صورت اول: بعد از تمام شدن نماز شک می کند موالات در کلمه و کلام رعایت شده یا خیر که در این صورت قاعده تجاوز و فراغ جاری است.
صورت دوم: در اثناء نماز شک می کند موالات در کلمه و کلام رعایت شده یا خیر که در این صورت قاعده تجاوز و فراغ جاری نیست. چون در حقیقت سخن به این بر می گردد که آیا فرد کلمه یا کلام صحیحی گفته است یا خیر، در نتیجه شک در وجود است و کلامی منعقد نشده است، لذا باید گفت قاعده فراغ و تجاوز جاری نمی باشد و باید دوباره کلام یا کلمه، تکرار شود.[2]
بعد از این بحث چند فرع بیان شده است:
فرع اول: اگر شخصی وارد نماز شد و شک کرد که آیا نیت کرده است یا خیر، چه باید کرد؟
در اینجا گفته شده که نیت بر دو معنا است:
اول: قصد قربت که از امور معتبره شرعیه در عبادات است.
دوم: قصد عمل و عنوان، یعنی قصد اینکه این نماز، مثلا نماز ظهر است که از امور معتبره عقلی است که تا زمانی قصد عمل و عنوان نکند، مامور به اتیان نمی شود.
حال آیا قاعده تجاوز در این موارد جاری است یا خیر؟
اما نسبت به معنای اول (نیت به معنای قصد قربت): در اینجا گاهی شک بعد از عمل است که قطعا قاعده فراغ و تجاوز جاری می باشد و گاهی شک در اثناء عمل است که در این صورت هم قاعده فراغ و تجاوز جاری است و فرد بگوید ان شاء الله تا اینجای نماز قصد قربت داشته و این قصد قربت را ادامه بدهد و نماز را تمام کند. در حقیقت در معنای اول، چه بعد از عمل و چه در اثناء عمل، می گویند قاعده تجاوز جاری است.[3]
اما معنای دوم نیت (نیت به معنای قصد عمل و عنوان): مثلا فردی دو رکعت نماز خوانده و شک می کند که چه عملی انجام می دهد، آیا ظهر را می خواند یا صبح را.
توضیح این قسم، جلسه بعد ذکر خواهد شد.