درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
98/10/10
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب
بحث در این بود که قاعده فراغ و تجاوز، یک قاعده می باشند یا دو قاعده که مرحوم شیخ انصاری فرمودند یک قاعده است و جامعی را هم تصور کردند و مرحوم نائینی، چهار اشکال بر جامع مرحوم شیخ کرده بود که اشکال اول و جواب از آن را بیان کردیم.
اشکال دوم مرحوم نائینی بر جامع شیخ انصاری: در اینجا نمی توان جامعی را تصور کرد، چون قاعده تجاوز، شک در تحقق جزء است، نمی داند سوره را آورده یا خیر؛ رکوع آورده شده یا خیر که قاعده تجاوز جاری می شود و قاعده فراغ، شک در تحقق کل است، نمی داند نماز را صحیح انجام داده یا خیر که قاعده فراغ جاری می شود.
به عبارت دیگر، قاعده تجاوز، شک در اثناء عمل را می گوید و قاعده فراغ، شک بعد از عمل را شامل می شود، شما چگونه می توانید بین این دو یک جامع تصور کنید؟! ملاک قاعده تجاوز، شک در اجزاء در اثناء عمل است و ملاک قاعده فراغ، شک در کل بعد از اتمام عمل است.
به عبارت سوم، اگر قاعده تجاوز را بنگریم، لحاظ شک در اجزاء، آلی و تبعی است و اگر قاعده فراغ را بنگریم، لحاظ آن استقلالی است. در اینجا یکی لحاظ تبعی دارد و دیگری لحاظ استقلالی، حال شما چگونه می توانید یک جامع درست کنید که دو لحاظ متقابل دارد و شامل دو لحاظ متفاوت شود (تبعی و استقلالی)؟![1]
لذا ایشان می فرمایند جمع بین این دو قاعده ممکن نیست.
جواب: مرحوم آقای خویی در جواب به این اشکال می فرمایند:
جواب اول: شما که می گوئید قاعده تجاوز، شک در اثناء عمل است (جزء) و قاعده فراغ، شک بعد از عمل است (کل)، این تقسیم نه آیه دلالت بر آن دارد نه روایت.
بعد می فرمایند: ملاک در قاعده تجاوز، شک در وجود است (می خواهد در اثناء عمل باشد یا بعد از عمل باشد)، آیا نمی شود بعد از عمل، شک در وجود شیء داشته باشیم؟! گاهی بعد از عمل، شک در وجود شیء است و مجرای قاعده تجاوز می شود و گاهی شک در صحت شیء است و مجرای قاعده فراغ می شود.
از طرف دیگر، شک در صحت عمل(قاعده فراغ) هم می تواند در اثناء عمل باشد و هم می تواند بعد از عمل باشد. شما هم می توانید بعد از نماز شک در صحت نماز کنید و قاعده فراغ جاری کنید و هم می توانید بعد از رکوع شک در صحت رکوع کنید که باز هم قاعده فراغ جاری می شود.
پس هر دو قاعده شامل هر دو مورد می شود.
جواب دوم: هیچ مانعی ندارد که جامعی درست شود و شامل هر دو شود، شما یک استصحاب درست می کنید که هم شامل شک سببی می شود و هم شامل شک مسببی.[2]
لذا خود مرحوم نائینی متوجه این اشکالات شده بود و فرموده بودند باید دنبال روایات برویم و ببینیم از روایات چه استفاده می شود و بخاطر همین خود مرحوم نائینی، فقط یک قاعده به نام فراغ درست کرده است و هیچ مشکله ای از جمع بین دو لحاظ هم برای او پیش نیامده است.[3]