< فهرست دروس

درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی

98/09/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب

بحث در تقدیم قاعده فراغ بر استصحاب بود.

بیان شد همانطور که امارات بر اصول مقدم می شود، قاعده فراغ هم بر استصحاب مقدم می شود و دو وجه برای تقدیم بیان شد.

وجه سوم: در مواردی که قاعده فراغ با استصحاب تعارض کند و شما بخواهید استصحاب را مقدم کنید، دیگر موردی برای عمل به قاعده فراغ باقی نمی ماند و هر جا این قاعده بخواهد جاری شود مخصوصا در نماز، یک استصحاب در کنار آن می باشد و اگر جانب استصحاب را بگیریم، قاعده فراغ بدون مورد می ماند. مثلا فرد رکوع را انجام داده و به سجده رفته و شک می کند که رکوع انجام شده یا خیر و یا شک می کند که ذکر رکوع را گفته یا خیر، در اینجا قاعده فراغ می گوید به شک اعتنا نکند و از آن بگذر، حال در همین مثال، استصحاب عدم رکوع وجود دارد، یک زمانی بوده که رکوع نیامده بود و الان شک دارد که رکوع آمده یا خیر، استصحاب عدم می گوید رکوع نیامده است، پس استصحاب می گوید رکوعی نیست و قاعده فراغ می گوید رکوع انجام شده است. حال در موارد تعارض اگر استصحاب را مقدم کنیم، موردی برای قاعده فراغ باقی نمی ماند.[1]

با این سه وجه، می خواهند بگویند قاعده فراغ، مقدم بر استصحاب است، البته باید به این نکته توجه داشت که در اینجا باید استصحاب را از اصول بدانیم و قاعده فراغ را از امارات.

مرحله دوم: قاعده فراغ و تجاوز

در این مرحله بحث تفصیلی است که حول قاعده فراغ باید بحث شود و حدود هفده جهت در این قاعده بررسی خواهد شد.

جهت اول: تعریف قاعده فراغ و تجاوز و آیا قاعده فراغ، مسئله اصولی است یا فقهی؟

جهت دوم: قاعده فراغ از امارات است یا از اصول عملیه؟

جهت سوم: بیان ادله شش گانه ای که برای قاعده فراغ ذکر شده است؟

جهت چهارم: آیا قاعده فراغ اختصاص به نماز و طهارت دارد یا در جمیع ابواب فقه، جاری است؟

جهت پنجم: آیا قاعده فراغ و تجاوز یک قاعده هستند یا دو قاعده؟

جهت ششم: آیا در قاعده فراغ، دخول در غیر لازم است یا خیر و مراد از غیر چیست و در قاعده تجاوز هم آیا دخول در غیر لازم است یا خیر و معنای غیر چیست؟

جهت هفتم: موارد تطبیقی که این قاعده در شئون مختلف باید تطبیق داده شود.

جهت هشتم: تطبیق قاعده در طهارات ثلاث.

جهت نهم: جریان قاعده در شک در اجزاء مثل حمد و سوره.

جهت دهم: جریان قاعده نسبت به شک در شرائط.

جهت یازدهم: جریان قاعده در باب موالات.

جهت دوازدهم: جریان قاعده نسبت به دو واجبی که مترتب بر یکدیگر می باشند.

جهت سیزدهم: اگر بعد از فراغ حکم به صحت کردیم، منشاء شک چه بوده است؟

جهت چهاردهم: آیا غفلت شرط جریان قاعده فراغ و تجاوز، می باشد یا خیر و آیا با غفلت هم این قاعده جاری می شود یا خیر؟

جهت پانزدهم: آیا در موارد علم اجمالی، قاعده فراغ جاری است یا خیر؟

جهت شانزدهم: مفاد قاعده فراغ، رخصت می باشد یا عزیمت؟

جهت هفدهم: آیا قاعده فراغ، نسبت به اجزاء صحیح نماز جاری است یا در اجزاء فاسد هم جاری می باشد؟

این جهات در قاعده فراغ و تجاوز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


[1] «و التحقيق أن تقديم القاعدة على الاستصحاب إنّما هو من باب التخصيص، و ذلك لأن أغلب موارد العمل بالقاعدة يكون مورداً لجريان الاستصحاب، كما في الشك في الركوع بعد الدخول في السجود، فانّه مع الغض عن قاعدة التجاوز كان مقتضى الاستصحاب الحكم بعدم الاتيان بالركوع، فلا بدّ من تخصيص أدلة الاستصحاب بأدلة القاعدة، و إلّا يلزم حمل القاعدة على النادر، و لا يمكن الالتزام به. و لا يمنع من التخصيص كونهما عامين من وجه، إذ وجه التخصيص في العموم المطلق أنّه لو لم يخصص لزمت لغوية الخاص رأسا»؛ خویی، سید ابوالقاسم، مصباح الاصول، ج2، ص318.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo