درس خارج اصول سیدعبدالهادی مرتضوی
98/09/10
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب
بحث در تعارض استصحابین بود که مقدمه ای را ذکر کردیم که مراد از تعارض، تنافی بین دو دلیل است یا در مقام جعل و یا در مقام امتثال و مقام جعل را دو قسم کردیم، تنافی ذاتی یا تنافی عرضی.
اما تنافی در مقام امتثال: دو دلیل در مقام جعل، تعارضی ندارند و مکلف در مقام امتثال، به خاطر تزاحم، نمی تواند هر دو را انجام دهد. مثل این مثال معروف که دو نفر غرق شده اند و واجب است آنها را نجات دهد اما هر دو را نمی تواند امتثال کند و نجات دهد و ملاک در باب تزاحم، اهم و مهم است که در مقام امتثال باید اهم را ترجیح دهد.[1]
مثال برای استصحاب متزاحمین: شخصی داخل مسجد شده و یقین به نجاست مسجد دارد و احتمال می دهد در اثر بارندگی این نجاست پاک شده باشد، حال در اینجا استصحاب نجاست، حکم می کند که مسجد نجس است و باید آن را تطهیر کند و از طرف دیگر این شخص، یقین داشت که نماز نخوانده و وارد مسجد شد، بعد شک می کند که آیا در این بین نمازش را خوانده است یا خیر که استصحاب می گوید نماز نخوانده ای، حال سوال این است این شخصی که وارد مسجد شده، در وقت باقیمانده نماز بخواند یا مسجد را تطهیر کند؟ در اینجا دو استصحاب با هم تزاحم کرده اند و باید اخذ به اهم کرد.
ان قلت: در تزاحم، نسبت به مقام امتثال، باید اخذ به اهم کرد و لکن این حرف در تعارض دو استصحاب جا ندارد. چون دلیل استصحاب، «لا تنقض الیقین بالشک» است و این دلیل شامل هر دو استصحاب به طور مساوی می شود، حال اهم و هم را از کجا می آورید؟
قلت: بله دلیل استصحاب (لا تنقض الیقین بالشک) شامل هر دو به طور مساوی می شود، اما این دلیل، به تعداد افراد و موضوعات منحل می شود، لذا می گویند استصحاب، هم شامل واجبات می شود و هم شامل مستحبات و اینکه به دنبال اهم می رویم، بخاطر استصحاب و دلیل آن نیست بلکه بخاطر متعلق استصحابات است.[2]
نکته: ما در اینجا بحث ما در تعارض استصحابین در مقام جعل است نه مقام امتثال، در نتیجه از تزاحم دو استصحاب بحث نمی کنیم.
فرق تعارض و تزاحم: تعارض عبارت است از تنافی دو حکم در مقام جعل است، یعنی یک دلیل می گوید واجب است و دلیل دیگر می گوید واجب نیست اما تزاحم عبارت از تنافی دو حکم در مقام امتثال می باشد که فعلیت یک دلیل، مانع از فعلیت دلیل دیگر می شود.[3]
بعد از این مقدمه می گوئیم، آنچه که در تعارض دو استصحاب مورد نظر است، تعارض در مقام جعل است و این را بر دو قسم می کنند:
قسم اول: بین این دو استصحاب، رابطه سبب و مسببی وجود دارد، یعنی شک در یکی، مسبب از شک در دیگری است که اگر موضوع آن استصحاب روشن شود، تعارض و تنافی، برداشته می شود.
قسم دوم: بین این دو استصحاب، رابطه سبب و مسببی وجود ندارد.
حکم قسم اول: رابطه سبب و مسببی بین دو استصحاب متعارضاولا: باید توجه داشت که رابطه بین سبب و مسبب، تکوینی نیست و شامل سبب و مسبب شرعی هم می شود.[4]
ثانیا: باید توجه داشت که اگر رابطه بین دو استصحاب، سبب و مسبب باشد، با توضیحاتی که خواهد آمد، همیشه جریان استصحاب در سبب، موضوع استصحاب مسبب از بین می رود و دیگر تعارض و تنافی وجود نخواهد داشت و مفصلا توضیح خواهیم داد.