< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی

98/12/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اجتماع تحت پوشش واحد / حد لواط / حدود

مسئله 7: «المجتمعان تحت إزار واحد يعزران إذا كانا مجردين و لم يكن بينهما رحم‌ و لا تقتضي ذلك ضرورة، و التعزير بنظر الحاكم، و الأحوط في المقام الحد إلا سوطا، و كذا يعزر من قبّل غلاما بشهوة، بل أو رجلا.أو امرأة صغيرة أو كبيرة».[1]

نتیجه فرع اول این شد که جمع بین روایات، یعنی طائفه اول و دوم و سوم، این است که حکم به تعزیر کنیم، یعنی حاکم مخیر است در تعداد تازیانه ها بین 30 تازیانه تا 99 تازیانه، همانگونه که قبلا گفتیم تعزیر مقدر ندارد و به دست حاکم است و در اینجا هم، همان را می گوئیم، البته احتیاط بلکه اقوی این است که 99 تازیانه زده شود بخاطر روایات صحیحه موجود در این باب، مانند صحیحه ابان بن عثمان[2] و حریز[3] و غیر آن.[4]

و آنچه که ایشان فرمودند محرم و رحم نباشد، دلیلی ندارد و بیان خواهد شد.

این تمام کلام در فرع اول از مسئله هفتم بود.

فرع دوم: تقبیل غلام

اگر شخصی از روی شهوت غلامی (جوان یا بچه) را ببوسد، حاکم می تواند تعزیر کند.

دلیل این حکم:

دلیل اول: این عمل، عمل حرام است و تعزیر برای امر محرم می باشد.[5]

دلیل دوم: معتبره طلحة بن زید: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَبَّلَ غُلَاماً مِنْ شَهْوَةٍ أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ».[6]

پس نظریه مرحوم امام در فرع دوم تمام است.

جهت چهارم در مسئله هفتم: در این مسئله، چند نکته را تذکر می دهیم که از آن بحث شده است، اما تاکیدا بیان می کنیم.

نکته اول: گفته بودند این دو اجنبی که زیر یک پوشش هستند، محرم نباشند، دلیل آنها روایت سلیمان بود و لکن معلوم شد که این روایت ضعف دارد و دلیلی هم بر این مطلب نیست که محرم نباشند و روایات این حکم (تعزیر) اطلاق دارند و چه محرم باشند و چه نباشند، تعزیر ثابت است.

نکته دوم: فرمودند که این فرد، رحم نباشند، می گوئیم این هم دلیلی ندارد و روایات هم اطلاق دارد و اگر دو نفر زیر یک پوشش باشند، چه رحم باشندو چه رحم نباشند، حکم همین است، مگر اینکه بگویند شهرت فتوائیه داریم که می گوئیم بر حجیت این چنین شهرتی، دلیلی وجود ندارد. پس مقتضای اطلاقات عدم فرق بین رحم و غیر رحم است.[7]

نکته سوم: گفته شده که باید این دو فرد عریان باشند و دلیل آن صحیحه ابوعبیده و صحیحه ابی خدیجه و روایات دیگری است که در این باب وجود داشت و تصریح به این مطلب کرده بود که باید عریان باشند.[8]

در اینجا یک بحث مفصلی بیان شده است که آیا مجرد بودن دو نفر زیر لحاف تعزیر دارد، یعنی دو شرط دارد: 1. زیر پوششی باشند؛ 2. لخت باشند، و یا خیر زیر پوشش بودن، شرط نیست و اگر دو نفر در خانه ای یا اتاقی با هم باشند و لخت باشند، همین حکم به تنقیح مناط جاری است. آیا اگر دو نفر در اتاقی یا خانه ای یا جای خلوتی عریان باشند، تعزیر دارد یا خیر؟

در این رابطه ابتداءا اقوال علماء را ملاحظه می کنیم:

مرحوم حلبی در کافی این گونه دارد: «وجود الرجل و المرأة لا عصمة بينهما في إزار واحد، أو بيت واحد، الى غير ذلك من ضم أو تقبيل فما فوقهما، فيعزرا بحسب ما يراه ولى التأديب من عشرة أسواط إلى تسعة و تسعين سوطا، و كذلك حكم الرجلين في شعار واحد مجردين، و المرأتين كذلك، و الرجل و الغلام في بيت واحد و في شعار واحد مع الريبة على كل حال»[9] ایشان با این عبارت، خانه را ملحق به پوشش می کند.

از این عبارت استفاده می شود که ملاک بودن دو مرد یا دو زن در جای خلوت است و فرق ندارد در خانه باشد یا در اتاق باشد و زیر لحاف و پوشش باشد یا نباشد.

مرحوم علامه در تحریر می فرمایند: «المجتمعان في إزار واحد مجرّدين، و ليس بينهما رحم، يعزّران من ثلاثين سوطا إلى تسعة و تسعين»؛[10] از این فرمایش استفاده می شود که باید این دو فرد زیر یک پوشش باشند و سخنی از خانه یا اتاق نشده است.

مرحوم شهید در لمعه می فرمایند اگر دو مرد یا دو زن، عریان باشند، باید تعزیر شوند و حکم و خصوصیات آن را بیان نمی کند.[11]

مرحوم امام در تحریر، حکم دو مرد یا دو زن را بیان می کنند اما خصوصیات را ذکر نمی کنند.[12]

تا به اینجا کلمات فقهاء را بیان کردیم و توضیح این کلمات در جلسه بعد ذکر خواهد شد.


[1] خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج2، ص470.
[2] «وَ عَنْهُ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلِيّاً ع وَجَدَ امْرَأَةً مَعَ رَجُلٍ فِي لِحَافٍ فَجَلَدَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ سَوْطٍ غَيْرَ سَوْط».، حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص89، ابواب حد الزنا، باب10، ح19، ط آل البیت
[3] «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ عَلِيّاً ع وَجَدَ رَجُلًا وَ امْرَأَةً فِي‌ لِحَافٍ وَاحِدٍ فَضَرَبَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ سَوْطٍ إِلَّا سَوْطاً».، حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، صص89 و 90، ابواب حد الزنا، باب10، ح20، ط آل البیت
[4] الف: «وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ يَعْنِي عَبْدَ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلَيْنِ يُوجَدَانِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ قَالَ يُجْلَدَانِ غَيْرَ سَوْطٍ وَاحِد»، حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص89، ابواب حد الزنا، باب10، ح18، ط آل البیت.ب: «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ يُوجَدَانِ فِي اللِّحَافِ - قَالَ يُجْلَدَانِ مِائَةً مِائَةً غَيْرَ سَوْط»، . حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص85، ابواب حد الزنا، باب10، ح3، ط آل البیت
[5] «فيدلّ على ثبوت التعزير هنا وضوح حرمة العمل المقتضية للتعزير»؛ فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، ص320.
[6] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج20، ص340، ابواب نکاح المحرم، باب21، ح1، ط آل البیت.
[7] «و أمّا قيد عدم ثبوت الرحمية بينهما، فالدليل الوحيد عليه هي رواية سليمان بن هلال، المشتملة على قوله (عليه السّلام) ذوا محرم؟ و جواب السائل بقوله: لا الظّاهرة في اعتبار هذا القيد أيضاً و لكن يرد عليه مضافاً إلى ما مرّ من ضعف سند الرواية و عدم اعتبارها أنّه لم يعلم المراد بهذا القول، و أنّه هل المراد هي الرحمية، أو أنّ المراد كونهما محرمين؟ بمعنى أنّه لو فرض كون واحد منهما مؤنّثاً لكان محرماً على الآخر، و بين الأمرين اختلاف»؛ فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، ص320.
[8] «و قد ادّعي أنّ الغالب في تلك الأعصار هو التجرّد حال النوم يدلّ‌ على المدخليّة صحيحة أبي عبيدة المتقدّمة، حيث قال (عليه السّلام): كان عليّ (عليه السّلام) إذا وجد رجلين في لحافٍ واحد مجرّدين جلدهما حدّ الزاني مائة جلدة كلّ واحد منهما «1» فإنّها ظاهرة في اعتبار التجرّد»؛ فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، صص318 و 319.
[9] حلبی، ابی صلاح، الکافی فی الفقه، ص417.
[10] حلی، حسن بن یوسف، تحریر الاحکام، ج5، ص331.
[11] عاملی، زین الدین بن علی، الروضة البهیة، ج9، ص155.
[12] «المجتمعان تحت إزار واحد يعزران إذا كانا مجردين و لم يكن بينهما رحم‌ و لا تقتضي ذلك ضرورة، و التعزير بنظر الحاكم، و الأحوط في المقام الحد إلا سوطا، و كذا يعزر من قبّل غلاما بشهوة، بل أو رجلا.أو امرأة صغيرة أو كبيرة»؛ خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج2، ص470.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo