درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
98/10/25
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: امر به غسل و کفن قبل از رجم / حد زنا
مسئله 6: «إذا أريد رجمه يأمره الإمام أو الحاكم أن يغتسل غسل الميت بماء السدر ثم ماء الكافور ثم القراح، ثم يكفن كتكفين الميت يلبس جميع قطعه و يحنط قبل قتله كحنوط الميت، ثم يرجم فيصلى عليه و يدفن بلا تغسيل في قبور المسلمين، و لا يلزم غسل الدم من كفنه، و لو أحدث قبل القتل لا يلزم إعادة الغسل، و نية الغسل من المأمور، و الأحوط نية الآمر أيضا».[1]
بیان شد در رجم، خصوصیاتی معتبر است، خصوصیت اول این بود به شخصی که می خواهد رجم شود، امر کنند که غسل میت کند.
سوال: چه کسی به رجم شونده، امر به غسل کند؟
جواب: در اینجا سه نظریه وجود دارد:
نظریه اول: امام یا حاکم اسلامی به شخص امر می کنند که غسل کند.
اکثر علماء قائل به این قول شده اند.[2]
دلیل بر این نظریه: متصدی حکم، امام است و وظیفه اوست که تمام امور رجم را به عهده بگیرد که یکی از شرایط رجم، امر کردن مرجوم به غسل می باشد.
اشکال: بله، متولی امر رجم، امام است اما این دلیل نمی شود که امر کردن به غسل هم بر امام واجب باشد.[3]
نظریه دوم: امر به غسل بر همه مکلفین به نحو وجوب کفایی، واجب است. یعنی بعد از اینکه ثابت شد که غسل کردن این شخص، حکم الله است، بر همه مردم به نحو واجب کفایی، واجب است که به این شخص امر کنند که غسلش را انجام بدهد.
این نظریه را صاحب جواهر[4] و مرحوم آقای حکیم در مستمسک[5] قبول کرده اند.
نظریه سوم: بر مکلفین به نحو وجوب کفایی، واجب است که مرجوم را غسل بدهند.
این نظریه را برخی قائل شده اند.[6]
دلیل بر این نظریه، روایت است که در آن «یُغَسَّل» به نحو مجهول ذکر شده است، یعنی او را غسل بدهند، در نتیجه بر مکلفین مباشرت در غسل دادن واجب است.
موید بر این مطلب، کلام فقه الرضوی است که روایتی وجود دارد که مضمون آن این است: میت مرجوم را غسل بدهند، حنوط و کفن کنند و این مضمون در این ظهور دارد که همه مکلفین، تکلیف به این واجب دارند.
اما گفته اند ما در اینجا اجماع داریم و این اجماع ظهور در این دارد که خود مرجوم باید مباشرت در غسل کند و اقرب به معنای حقیقی این است که خود شخص این فعل را انجام بدهد نه اینکه دیگران مباشرت کنند.[7]
فرع دوم: نوع غسلاین فرد چه غسلی باید انجام بدهد؟ آیا باید غسل میت کند که شرایط خودش را دارد و یا اینکه یک غسل انجام بدهد کافی است؟
در این فرع هم اختلافی است:
نظریه اول: محقق همدانی می فرمایند یک غسل با آب قراح (آب مطلق) بدهند.
دلیل بر این نظریه:دلیل اول: از فرمایشات مرحوم علامه و جماعتی بر می آید که ظاهر نص و فتوی این است که یک غسل انجام بدهد، کافی است.
دلیل دوم: آنچه که در ذهن معهود است، این است که شخص زنده است و غسلی که شخص زنده باید بکند، معنا ندارد غسل میت باشد و این غسل مانند سایر غسلهای دیگر می باشد و یک بار غسل می کند.[8]
نظریه دوم: مشهور[9] می فرمایند: این فرد باید غسل میت با شرایط آن کند، یعنی سه غسل با آب کافور و سدر و مطلق انجام شود. چون یکی از شرایطی که بعد خواهد آمد، حنوط کردن و کفن پوشیدن است، حال از این فهمیده می شود که این غسل، غسل خاصی است و مانند سایر اغسال نمی باشد و باید شرایط این غسل خاص محقق شود.
ظاهرا والله العالم همین نظریه قوی تر می باشد.
فرع سوم: پوشیدن کفنیعنی این فرد باید دو قطعه لباس همانند کفن میت، بپوشد و اگر مرد است، شرایط کفن مرد را رعایت کند و اگر خانم است، شرایط کفن خانم را رعایت کند.
دلیل بر این فرع: ظاهر نص و فتوا این است که این شخص باید تدفین شود.[10]