< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی

98/10/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کیفیت تازیانه / کیفیت رجم / حد زنا / حدود

مسئله 3: «إذا أقر الزاني المحصن كان أول من يرجمه الامام عليه السلام ثم الناس، و إذا قامت عليه البينة كان أول من يرجمه البينة ثم الامام عليه السلام ثم الناس».[1]

بحث در این بود که برای رجم، ابتداء امام علیه السلام باید رجم کند و بعد مردم.

در اینجا سه نظریه وجود داشت:

نظریه اول: واجب است اول امام علیه السلام رجم کند.

نظریه دوم: مستحب است اول امام علیه السلام رجم کند.

نظریه سوم: اگر زنا به وسیله اقرار ثابت شود، باید امام ابتداءا رجم کند و اگر زنا به وسیله بینه ثابت شود، باید شهود ابتداءا رجم کنند.

در این رابطه، روایات هم اختلاف دارد:

طائفه اول: روایاتی که می گوید اول امام علیه السلام رجم را شروع کند که یکی از روایات، معتبره ابی بصیر[2] بود که جلسه قبل بیان شد.

منها: معتبره سماعه: «وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَى وَسَطِهَا ثُمَّ يَرْمِي الْإِمَامُ وَ يَرْمِي النَّاسُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ وَ لَا يُدْفَنُ الرَّجُلُ إِذَا رُجِمَ إِلَّا إِلَى حَقْوَيْهِ».[3]

قائلین به وجوب شروع امام علیه السلام در رجم، استناد به این دو روایت کرده اند.

طائفه دوم: روایاتی که دلالت بر تفصیل دارد:

منها: مرسله صفوان: «وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَفْوَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَقَرَّ الزَّانِي الْمُحْصَنُ كَانَ أَوَّلُ مَنْ يَرْجُمُهُ الْإِمَامَ ثُمَّ النَّاسَ فَإِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ كَانَ أَوَّلُ مَنْ يَرْجُمُهُ الْبَيِّنَةَ ثُمَّ الْإِمَامَ ثُمَّ النَّاسَ».[4]

قائلین به تفصیل مثل مرحوم امام[5] و صاحب جواهر[6] ، به این حدیث تمسک کرده اند.

دلیل قول سوم: روایت قول به تفصیل، مرسله است و ضعف سندی دارد و قول به وجوب شروع امام علیه السلام، قائل ندارد، در نتیجه باید گفت شروع کردن رمی به وسیله امام، مستحب است. مخصوصا اینکه در حدیث حسین بن خالد[7] که جلسه قبل بیان شد، پیامبر اکرم، شروع به رجم نکرده اند و این دلیل بر این است که ابتداء به رجم، بر امام واجب نیست.

نکته: از این سخن جواب داده شده که این استدلال، نا تمام است و شاید مانعی وجود داشته که پیامبر اکرم شروع به رجم نکرده اند و یا اینکه این روایت، قضیة فی الواقعه بوده و نمی توان برای عدم ابتداء به رجم توسط امام علیه السلام، به این قضیه استدلال کرد.[8]

در اینجا، روایت صفوان مهم است که این روایت مرسله است و قائلین به تفصیل مانند صاحب جواهر و مرحوم امام می فرمایند عمل مشهور، جبران ضعف سند روایت می کند،[9] در این صورت باید قائل به تفصیل شد.

مرحوم آقای خویی در تکمله[10] می فرمایند قول به تفصیل هم در صغری و هم در کبری مشکل می باشد و ایشان می گویند اولا معلوم نیست مشهور عمل کرده اند و ثانیا عمل مشهور بدرد جبران نمی خورد. در نتیجه مرحوم آقای خویی می گویند مطلقا شروع رجم توسط امام علیه السلام، واجب است و دلیل بر این اطلاق، معتبره ابی بصیر و موثقه سماعه می باشد.

مسئله 4: «يجلد الرجل الزاني قائما مجردا من ثيابه إلا ساتر عورته‌و يضرب أشد الضرب، و يفرّق على جسده من أعالي بدنه إلى قدمه، و لكن يتقى رأسه و وجهه و فرجه، و تضرب المرأة جالسة، و تربط عليها ثيابها، و لو قتله أو قتلها الحد فلا ضمان».[11]

در این مسئله، چند جهت درباره تازیانه، مورد بحث است.

جهت اول: شرایط تازیانه:

گاهی تازیانه در مرد است و گاهی در زن.

در تازیانه زدن بر مرد چند چیز شرط است:

1. ایستاده بزنند.

2. لباس ها به غیر از ساتر عورت در اورده شود

3. حد را بر بردن تقسیم کنند

4. به بعضی از مواضع خاص بدن، حد زده نمی شود.

اما در اجرای حد بر زن، زن باید نشسته باشد و بدن او پوشیده باشد.

دلیل بر بعضی از شروط: صحیحه زراره: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: يُضْرَبُ الرَّجُلُ الْحَدَّ قَائِماً وَ الْمَرْأَةُ قَاعِدَةً وَ يُضْرَبُ عَلَى كُلِّ عُضْوٍ وَ يُتْرَكُ الرَّأْسُ وَ الْمَذَاكِيرُ».[12]

در این روایت، شرط ایستاده بودن مردان و شرط نشسته بودن زنان و زدن تازیانه بر همه اعضای بدن و نزدن تازیانه بر بعضی از اعضا، در این روایت ذکر شده است.

دلیل بر در آوردن لباس مردان، جلسه بعد ذکر خواهد شد.


[1] خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج2، ص466.
[2] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، صص98 و 99 ابواب حد الزنا، باب14، ح1، ط آل البیت.
[3] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص99، ابواب حد الزنا، باب14، ح3، ط آل البیت.
[4] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص99، ابواب حد الزنا، باب14، ح2، ط آل البیت.
[5] «إذا أقر الزاني المحصن كان أول من يرجمه الامام عليه السلام ثم الناس، و إذا قامت عليه البينة كان أول من يرجمه البينة ثم الامام عليه السلام ثم الناس»؛ خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج2، ص466.
[6] «و يبدأ الشهود برجمه وجوبا كما صرح به بعض، بل في كشف اللثام نسبته إلى ظاهر الأكثر... لو كان مقرا بدأ الإمام بل قيل: إنه ظاهر الأكثر»؛ نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج41، ص351 و 352.
[7] «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنِ (الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ) قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع أَخْبِرْنِي عَنِ الْمُحْصَنِ إِذَا هُوَ هَرَبَ مِنَ الْحَفِيرَةِ هَلْ يُرَدُّ حَتَّى يُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فَقَالَ يُرَدُّ وَ لَا يُرَدُّ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ فَقَالَ إِنْ كَانَ هُوَ الْمُقِرَّ عَلَى نَفْسِهِ ثُمَّ هَرَبَ مِنَ الْحَفِيرَةِ بَعْدَ مَا يُصِيبُهُ شَيْ‌ءٌ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمْ يُرَدَّ وَ إِنْ كَانَ إِنَّمَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ وَ هُوَ يَجْحَدُ ثُمَّ هَرَبَ رُدَّ وَ هُوَ صَاغِرٌ حَتَّى يُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ وَ ذَلِكَ أَنَّ مَاعِزَ بْنَ مَالِكٍ أَقَرَّ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالزِّنَا فَأَمَرَ بِهِ أَنْ يُرْجَمَ فَهَرَبَ مِنَ الْحُفْرَةِ فَرَمَاهُ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ بِسَاقِ بَعِيرٍ فَعَقَلَهُ فَسَقَطَ فَلَحِقَهُ النَّاسُ فَقَتَلُوهُ ثُمَ‌ أَخْبَرُوا رَسُولَ اللَّهِ ص بِذَلِكَ فَقَالَ لَهُمْ فَهَلَّا تَرَكْتُمُوهُ إِذَا هَرَبَ يَذْهَبُ فَإِنَّمَا هُوَ الَّذِي أَقَرَّ عَلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ لَهُمْ أَمَا لَوْ كَانَ عَلِيٌّ حَاضِراً مَعَكُمْ لَمَا ضَلَلْتُمْ قَالَ وَ وَدَاهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ» حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، صص101 و 102، ابواب مقدمات الحدود، باب15، ح1، ط آل البیت.
[8] «قد يشكل في كون أصل الحكم لزوميا، لأنّ ما ورد في قضية ماعز مع إقراره بالزنا عند رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ظاهره عدم حضوره صلوات اللّه عليه و آله في رجمه. و يمكن الجواب بأنّ ما يظهر منه عدم حضوره صلّى اللّه عليه و آله و سلّم إلى آخر الرمي، مع انّه قضية في واقعة، و يمكن أن يكون عدم حضوره لمانع»؛ تبريزى، جواد، أسس الحدود و التعزيرات؛ ص147.
[9] «و مرفوع عبد الله بن المغيرة و صفوان و غير واحد إليه (عليه السلام) أيضا المنجبر بما سمعت مع أنه كالصحيح و مروي في الفقيه و غيره «إذا أقر الزاني المحصن كان أول من يرجمه الامام ثم الناس، فإذا قامت البينة كان أول من ترجمة البينة ثم الامام ثم الناس»»؛ نجفیف محمد حسن، جواهر الکلام، ج41، ص352.
[10] «استند المشهور في ذلك إلى رواية صفوان، عمّن رواه، عن أبي عبد اللّٰه (عليه السلام) و رواية عبد اللّٰه بن المغيرة و صفوان و غير واحد رفعوه إلى أبي عبد اللّٰه (عليه السلام) «قال: إذا أقرّ الزاني المحصن كان أوّل من يرجمه الإمام ثمّ الناس، فإذا قامت عليه البيّنة كان أوّل من يرجمه البيّنة ثمّ الإمام ثمّ الناس».و هذه الرواية من جهة الإرسال غير قابلة للاستدلال بها.و دعوى الانجبار بعمل المشهور غير صحيحة صغرىً و كبرى على ما حقّقناه في محلّه.و كذا دعوى أنّ مرسل صفوان و أضرابه في حكم الصحيح على ما فصّلنا الكلام فيه في محلّه.فإذن لا موجب لرفع اليد عن إطلاق ما دلّ على أنّ الإمام يرمي أوّلًا ثمّ يرمي الناس، كمعتبرة سماعة المتقدّمة، و معتبرة أبي بصير»؛ خویی، سید ابوالقاسم، مبانی تکملة المنهاج، ج41 موسوعه، ص265.
[11] خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج2، ص466.
[12] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج28، ص92، ابواب حد الزنا، باب11، ح1، ط آل البیت.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo