درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
98/10/08
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کیفیت رجم / حد زنا / حدود
مسئله 2: «يدفن الرجل للرجم إلى حقويه لا أزيد،و المرأة إلى وسطها فوق ألحقوه تحت الصدر، فان فر أو فرت من الحفيرة ردا إن ثبت الزنا بالبينة، و إن ثبت بالإقرار فإن فرا بعد اصابة الحجر و لو واحدا لم يردا، و إلا ردا، و في قول مشهور إن ثبت بالإقرار لا يرد مطلقا، و هو أحوط، هذا في الرجم، و أما في الجلد فالفرار غير نافع فيه، بل يرد و يحد مطلقا».[1]
بحث در فرار زانی از گودال بود. اگر زنا به وسیله اقرار ثابت شده باشد و قبل از اصابت سنگ فرار کرده باشد، آیا این زانی، برگردانده می شود یا خیر؟
در این بحث، دو نظریه وجود داشت:
نظریه اول: زانی برگردانده نمی شود و ادله آن بیان شد.
نظریه دوم: زانی برگردانده می شود.
دلیل بر نظریه دوم:دلیل اول: صحیحه حسین بن خالد که در آن آمده بود: به شرطی زانی رها می شود که زنا با اقرار ثابت شده باشد و سنگ هم به او اصابت کرده باشد[2] و در ما نحن فیه، شرط دوم وجود ندارد و هنوز سنگ زده نشده، زانی فرار کرده و باید برگردانده شود.
دلیل دوم: صحیحه ابی بصیر: «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَبَّاسِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْمَرْجُومُ يَفِرُّ مِنَ الْحَفِيرَةِ فَيُطْلَبُ قَالَ لَا وَ لَا يُعْرَضُ لَهُ إِنْ كَانَ أَصَابَهُ حَجَرٌ وَاحِدٌ لَمْ يُطْلَبْ فَإِنْ هَرَبَ قَبْلَ أَنْ تُصِيبَهُ الْحِجَارَةُ رُدَّ حَتَّى يُصِيبَهُ أَلَمُ الْعَذَابِ».[3]
این روایت دلالت بر این دارد که اگر سنگ اصابت بر فرد نکرده و فرد فرار کرده است، برگردانده می شود.
در نتیجه نظریه مرحوم امام[4] و مرحوم آقای خویی در تکمله[5] به تبع بزرگان فرموده اند، تمام است.
نکته: در عبارت تحریر، باید دقت شود، چون فتوای حضرت امام، تفصیل بین سنگ خوردن و نخوردن است و بعد قول مشهور را ذکر می کنند و می گویند احوط است یعنی احتیاط مستحب است که مطلقا رد نشود اما فتوای ایشان تفصیل می باشد.
فرع چهارم: فرار زانی در اثناء تازیانهاگر زانی در اثناء تازیانه فرار کرد، آیا برگردانده می شود یا خیر؟
در اینجا گفته شده که این فرد برگردانده می شود، چون مقتضای اطلاق روایات اجراء حد این است که زانی باید حد را کامل بخورد و دلیلی بر سقوط حد وجود ندارد و اگر فرد فرار کرد، برگردانده می شود تا حد را بخورد.[6]
موید: روایت محمد بن عیسی: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الزَّانِي يُجْلَدُ فَيَهْرُبُ بَعْدَ أَنْ أَصَابَهُ بَعْضُ الْحَدِّ أَ يَجِبُ عَلَيْهِ أَنْ يُخَلَّى عَنْهُ وَ لَا يُرَدَّ كَمَا يَجِبُ لِلْمُحْصَنِ إِذَا رُجِمَ قَالَ لَا وَ لَكِنْ يُرَدُّ حَتَّى يُضْرَبَ الْحَدَّ كَامِلًا قُلْتُ فَمَا فَرْقٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْمُحْصَنِ وَ هُوَ حَدٌّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ قَالَ الْمُحْصَنُ هَرَبَ مِنَ الْقَتْلِ وَ لَمْ يَهْرُبْ إِلَّا إِلَى التَّوْبَةِ لِأَنَّهُ عَايَنَ الْمَوْتَ بِعَيْنِهِ وَ هَذَا إِنَّمَا يُجْلَدُ فَلَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُوَفَّى الْحَدَّ لِأَنَّهُ لَا يُقْتَلُ».[7]
مسئله 3: «إذا أقر الزاني المحصن كان أول من يرجمه الامام عليه السلام ثم الناس، و إذا قامت عليه البينة كان أول من يرجمه البينة ثم الامام عليه السلام ثم الناس».[8]
در این مسئله، بحث در این است که زانی محصن که قرار است سنگسار شود، چه کسی باید به او سنگ بزند؟
در این مسئله، سه نظریه وجود دارد:
نظریه اول: مطلقا (زنا با اقرار ثابت شده باشد یا با بینه) اولین سنگی که پرتاب می شود، واجب است از سوی امام علیه السلام باشد.[9]
نظریه دوم: مطلقا (زنا با اقرار ثابت شده باشد یا با بینه) اولین سنگی که پرتاب می شود، مستحب است از سوی امام علیه السلام باشد.[10]
نظریه سوم: اگر زنا با اقرار ثابت شود، اولین پرتاب کننده باید امام علیه السلام باشد و اگر با بینه ثابت شود، اولین پرتاب کننده باید شهود باشند.
اکثر فقهاء مثل مرحوم امام[11] و صاحب جواهر[12] قائل به این نظریه می باشند و بلکه مرحوم شیخ طوسی در خلاف[13] و مبسوط[14] ادعای اجماع بر این نظریه می کنند.
در این رابطه، روایات هم مختلف می باشند:
طائفه اول: روایاتی که می گوید باید امام علیه السلام شروع کننده رجم باشد:
منها: صحیحه ابی بصیر: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَى وَسَطِهَا إِذَا أَرَادُوا أَنْ يَرْجُمُوهَا وَ يَرْمِي الْإِمَامُ ثُمَّ يَرْمِي النَّاسُ بَعْدُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ».[15]